Transportatorii rutieri de mărfuri își mențin hotărârea anunțată în urmă cu aproape o lună de a-și întrerupe ori încetini activitatea pe fondul problemelor nerezolvate de către Ministerul Transporturilor, anunță Mediafax. După ce promisiunile pe care Ministerul s-a angajat că le va îndeplini nu au fost respectate, cea mai recentă lovitură pentru transportatori, modificarea modului de calcul a accizelor, indexarea cu rata inflației și introducerea accizei suplimentare au determinat pe rutieri să reia protestul suspendat în mai.
Confederația Națională Rutieră (CNR) a suspendat protestele organizate în luna mai deoarece ministrul Transporturilor de la acea vreme, Relu Fenechiu, promisese că cerințele transportatorilor de combatere a evaziunii fiscale și de modificare legislativă astfel încât să ușureze operațiunile vor fi îndeplinite. Până la această dată aceste promisiuni nu au fost onorate, asa că membrii CNR au decis să nu mai trimită autovehicule pe teren, iar cele de pe traseu se vor duce ori în parcări ori vor circula cu viteze reduse și în coloană.
Minuta din mai, semnată de către ministrul Transporturilor şi reprezentanţii UNTRR şi CNR arăta că în maxim 30 de zile Ministerul Transporturile va analiza propunerile transportatorilor rutieri şi va propune un plan de măsuri și un calendar de implementare. Acest termen a fost depășit cu multe luni, iar CNR anunțase că va întrerupe activitatea pe 9 noiembrie deoarece nu găsesc ascultare la autorități pe căile de negociere. În plus, alături de multele dosare de care Ministerul Transporturilor a promis că se va ocupa, a mai apărut unul: creșterea accizelor la carburanți.
Potrivit CNR, în ultimele luni, patronatele din transporturi au transmis propuneri către Guvern, Ministerul Muncii şi Ministerul de Finanţe, incluzând şi soluţii pentru combaterea evaziunii fiscale, însă adresele oficiale ale confederaţiei nu au primit răspuns, iar ministru Ramona Mănescu „a refuzat întâlnirile cu reprezentanţii patronatelor membre CNR”.
Pe de altă parte, transportatorii rutieri de mărfuri susţin că mai primesc încă o lovitură de la Guvern prin scumpirea carburanţilor, prin creşterea accizei şi prin noua taxă de 7 eurocenţi, care poate duce la creștere reală de aproape 50 de bani pe litrul de carburant.
Liviu Voinea nu spune cine a propus “ultima lovitură” pentru transportatori, acciza de 7 eurocenți
Ministrul delegat Liviu Voinea a evitat să spună cine a propus majorarea accizei la benzină şi motorină cu 7 eurocenţi, motivând că e un pachet mai mare negociat. „Cine a venit cu această măsură? Ele nu sunt personalizate. Au fost multe măsuri pe masă (…) nu are rost să intrăm în astfel de detalii. Aceste măsuri se discută cu partea romană şi noi le asumăm. „, a spus ministrul delegat pentru Buget în cadrul unei emisiuni tv.
Ministrul a arătat că măsura creşterii accizei cu 7 eurocenţi aduce la buget 2,6 miliarde de lei, dar a subliniat că la nivel bugetar un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume. „E un principiu în buget. Nu pot să prevăd cu articol special exact suma aceasta se duce exact în bugetul acesta. Nu-mi permite legea. (…) O bucată mai mare decât ai băgat în buget prin această acciză se duce în autostrăzi, dar nu poţi să identifici exact, nu te lasă legea.”, a completat Liviu Voinea.