Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER respinge acuzațiile de practici incorecte lansate în spațiul public de politicieni și comentatori. “Fiecare caz de încălcare voită sau involuntară a legislației trebuie tratat punctual, fără a acuza un întreg domeniu de activitate”, susține președintele AFEER, Laurențiu Urluescu, într-un comunicat de presă. De asemenea, asociația reclamă faptul că “furnizorii ar fi trebuit să primească primii bani de la bugetul statului, pentru consumurile aferente lunii noiembrie ale clienților casnici, la mijlocul lunii ianuarie. Din păcate acest lucru nu s-a produs până la această oră, în ciuda asigurărilor transmise de autorități”.
Furnizorii NU sunt hoți!
În spațiul public s-a indus ideea că furnizorii nu au aplicat deloc sau au aplicat incorect legislația privind plafonarea și compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale. Referindu-se la acest subiect, președintele AFEER reamintește într-un comunicat de presă, că “OUG 118/2021 privind plafonarea și compensarea a fost publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 4 octombrie 2021, iar Legea 259/2021, care aproba, cu multe modificări, această Ordonanță de Urgență, a fost publicată pe 29 octombrie 2021, în condițiile în care legea începea să-și producă efectele în două zile (din 1 noiembrie 2021). Normele de aplicare ale Legii 259/2021, deși ar fi trebuit elaborate în 15 zile de la apariția legii, au fost publicate în MO pe 27 noiembrie. Iar ultima modificare a legislației, OUG 130/2021, care mai aduce unele clarificări, a apărut abia pe 18 decembrie 2021!
În aceste condiții, a fost foarte dificil pentru furnizori să-și adapteze softurile și să pună în practică, începând cu luna noiembrie, o legislație ce a fost definitivată abia pe 18 decembrie!”
”Suntem conștienți că nu există pădure fără uscături și de aceea susținem că fiecare caz de încălcare voită sau involuntară a legislației trebuie tratat punctual, fără a acuza un întreg domeniu de activitate”, cere Laurențiu Urluescu. Președintele AFEER precizează că autoritățile statului au efectuat multe controale la furnizorii de gaze și electricitate, dar numai unii au fost sancționați, “ceea ce înseamnă că toți ceilalți au fost corecți! Nu a existat niciun moment în intenția membrilor AFEER să nu respecte legea! Doar că aceasta nu a fost una clară și nici emisă în timp util”, afirmă Laurențiu Urluescu.
Legislație completă, simplă și clară
AFEER cere, o dată în plus, ca legislația să fie completă, simplă, clară și în folosul întregului sector energetic, de la producător la consumator, astfel încât populația și companiile din România să poată trece cât mai bine prin această perioadă de criză.
În ultimele luni, peste 60.000 de clienți finali de gaze naturale au fost preluați de furnizorii de ultimă instanță, iar trei sferturi dintre furnizorii de gaze naturale au cerut retragerea/suspendarea licențelor, anunță AFEER, semnalând un fenomen “îngrijorător” care, dacă se menține pe termen lung, “poate duce la deteriorarea serviciilor”.
În contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, AFEER consideră necesare (așa după cum a considerat de la început) măsuri pentru sprijinirea consumatorilor atât casnici, cât și non-casnici, nu numai pentru trecerea acestei ierni, ci și în continuare, până situația pe piața energetică se va stabiliza.
Pentru aceasta, însă, este nevoie de prevederi și proceduri clare, predictibile, astfel încât să existe un tratament unitar în aplicare și care să poată fi explicat în mod cât mai simplu clientului final ce beneficiază de măsurile stabilite prin lege. “Totodată, considerăm că, prin prevederile procedurii prin care se impune acest serviciu public, furnizorii trebuie să-și recupereze de la instituțiile statului prevăzute în lege, integral și în timpul stabilit de legislație, sumele acordate clienților săi finali pentru compensații, plafonare și exceptare, precum și costurile operaționale și financiare pentru gestionarea schemei de sprijin.
Atragem atenția că orice întârziere la plată vine cu riscuri majore nu numai pentru furnizori, ci pentru întregul sector energetic.
Conform Legii nr. 259/2021, furnizorii ar fi trebuit să primească primii bani de la bugetul statului, pentru consumurile aferente lunii noiembrie ale clienților casnici, la mijlocul lunii ianuarie. Din păcate acest lucru nu s-a produs până la această oră, în ciuda asigurărilor transmise de autorități. Din contră, acum se afirmă că sunt necesare verificări în plus, ceea ce înseamnă că furnizorilor nu le vor fi rambursate în timp util cheltuielile făcute.”
În fiecare factură, precizează AFEER, cea mai mare pondere a sumelor încasate de furnizori reprezintă plata de către consumatori a “tarifelor de transport, de distribuție, de sistem, TVA, accize, bonus de cogenerare, certificate verzi și costul cu achiziția energiei”. „Dacă furnizorii nu vor putea susține facturile până la decontarea sumelor de către autoritățile statului, nu vor putea plăti mai departe producătorii, transportatorii, distribuitorii de energie electrică și gaze naturale și nu vor putea plăti nici TVA și accize la bugetul statului! Astfel, întreaga piață de energie electrică și gaze naturale va avea de suferit!”, avertizează asociația furnizorilor.
Președintele AFEER Laurențiu Urluescu consideră că dacă va fi adoptată supraimpozitarea profiturilor furnizorilor „nu va face decât să crească problemele de cash flow ale furnizorilor și să le grăbească prăbușirea, fără a aduce, practic, niciun beneficiu consumatorului final”.
Despre AFEER
AFEER are 34 de membri, furnizori și traderi licențiați și activi pe piața de energie electrică și/sau de gaze naturale, cu o cotă de piață cumulată de circa 90% din consumul final de electricitate și 65% din consumul final de gaze naturale.