Piața europeană a materiilor prime a suferit șocuri semnificative, însă materiile prime din Rusia sunt în continuare disponibile chiar și direct sau în produse semifabricate sau finite provenite din țări precum Turcia sau Serbia. Ele fac astfel o concurență incorectă producătorilor care respectă restricțiile, susține Alexandru Stânean, CEO TeraPlast, în cadrul unui interviu exclusiv oferit Energynomics.
Cum afectează războiul din Ucraina investițiile și cifrele de afaceri, dar și materiile prime utilizate de companiile românești?
Ducem povara acestui eveniment de tip lebădă neagră, iar impactul său va lăsa urme pentru mulți ani de acum încolo dacă nu ne protejăm ca economie. Grupul nostru nu a avut expunere nici pe Ucraina, nici pe Rusia. Avem o aprovizionare diversificată, luăm materii prime din toată lumea și nu suntem captivi unei țări sau regiuni.
Cu toate acestea, piața de materii prime a suferit șocuri semnificative. Sunt multe evenimente care se suprapun. Europa are cele mai scumpe materii prime din cauza șocului energetic suferit. Materiile prime din Rusia nu au dispărut din piață. Sunt în continuare disponibile chiar și direct sau în produse semifabricate sau finite provenite din țări precum Turcia sau Serbia și nu numai. Aceste materiale fac o concurență incorectă producătorilor care respectă legislația și restricțiile impuse.
Apoi, legat de investițiile prin fonduri europene sau naționale, declarativ ”vom avea” și ”vom face”. În realitate, deși avem PNRR-ul la dispoziție și chiar s-au lansat apeluri pe proiecte de energie regenerabilă, ele nu sunt nici evaluate și nici aprobate. Situația actuală trebuie să fie un moment de trezire, să privim realitatea în față și să observăm deficiențele pe care le avem. Am tot avut strategii energetice, elaborate la câțiva ani distanță unele de altele, dar nu s-a întreprins nimic concret. Una dintre cauze a fost lipsa de resurse financiare. Acum putem beneficia de un context mult mai bun din această perspectivă. Fondul de Modernizare, întreg Planul Național de Redresare și Reziliență au ca pilon central tranziția și eficiența energetică. Pot fi atrase sume semnificative pentru a dezvolta capacități energetice curate. E nevoie doar de determinare.
Ce trebuie să facă România?
Răspunsul scurt ar fi că trebuie să fie activă. Finanțarea prin PNRR are condiționări legate de reforme și investiții. Trebuie îndeplinit tot calendarul asumat pentru eliberarea tranșelor de finanțare și apoi să avem proceduri rapide care să trimită banii în economie pe cel mai eficient drum. Nu trebuie să neglijăm alocările multianuale din fonduri europene. Atragerea acestor finanțări poate presupune proceduri ceva mai complexe, poate stufoase, birocratice, dar trebuie identificate proiecte bune, bine făcute, care prin calitate pot comprima multe etape mai puțin eficiente din cadrul absorbției. Noi trebuie să fim pregătiți și să știm clar ce ne dorim pentru că nevoie de finanțare există – avem loc de dezvoltare suficient. Digitalizarea, reciclarea și regenerabilele au un potențial uriaș de creștere pentru că baza este încă destul de jos. Trebuie să interconectăm proiectele, să știm să fructificăm resursele disponibile și să ne ținem de calendarele de implementare.
Care sunt cei mai importanți piloni din noua strategie de investiții a companiei?
Ne dorim să fim lideri pe toate segmentele de piață pe care activăm. Investim continuu în extinderea capacităților de producție, cum am făcut la țevile din PVC pentru canalizări exterioare și la țevile din polietilenă pentru apă și gaz natural. Pe segmentul instalații, potențialul este uriaș în România. Avem zone subdezvoltate din perspectiva accesului la utilități. Chiar și acolo unde există rețele mai e de lucru pentru că unele sunt uzate fizic și necesită înlocuire. Suntem pregătiți să răspundem prompt cererii care va apărea în piață.
În același timp, explorăm segmente noi, cum sunt microductele pentru fibra optică – TeraDuct – și încălzirea prin pardoseală NeoTer. Aceeași strategie de diversificare am aplicat-o și când am decis să ne extindem către ambalajele flexibile. Pe lângă foliile clasice din polietilenă, avem în portofoliu produse sustenabile – ambalajele biodegradabile certificate OK Compost de către TUV Austria.
Am avut un program ambițios de investiții în ultimii doi ani și am devenit cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrală și de Est. Dezvoltarea noastră are însă și o componentă consistentă de sustenabilitate. TeraPlast Recycling, unitatea noastră de reciclare, este cel mai mare producător european de PVC reciclat micronizat. O altă direcție a fost asigurarea de resurse energetice regenerabile. În urmă cu doi ani am finalizat o primă etapă, care a constat în instalarea a 7.000 de module fotovoltaice pe halele din Parcul Industrial Sărățel. În acest an am demarat procedurile pentru extindere și destul de curând vom începe implementarea proiectului, care se va concretiza în extinderea cu încă o centrală fotovoltaică. Ne dezvoltăm constant, iar contextul dificil prin care trecem nu ne modifică planurile de investiții și vizăm extinderea locală și regională, dislocarea importurilor și promovarea produselor românești de calitate pe piețele internaționale, într-o abordare durabilă.
Ce fel de măsuri poate lua o companie pentru a economisi energia?
Creșterea eficienței energetice a fost o preocupare a noastră încă dinainte de a ne confrunta cu toții, ca economie și societate, cu actuala criză. Investițiile în centralele fotovoltaice interne au urmărit reducerea necesarului extern și înlocuirea parțială cu o resursă curată. Noi monitorizăm anual, în cadrul analizei de management, consumul de energie raportat la productivitate, ore lucrate și alte criterii și ne setăm obiective de creștere a eficienței. Investițiile în mentenanță, care se ridică la aproximativ 1 milion de euro anual, ne ajută să ne asigurăm de funcționarea optimă a utilajelor, să facem upgrade acolo unde este nevoie, astfel încât să nu avem risipă. Investițiile noi au presupus echipamente automatizate, care includ cele mai noi tehnologii disponibile în industrie, iar ele au un consum redus de energie.
Însă dincolo de strategia mare, suntem atenți la consumul de energie și prin gesturi mici și efort comun. Putem contribui ca echipă la această eficientizare printr-un comportament responsabil, cu ajustare prin acorduri fine care au însă impact multiplicat la nivelul întregii activități.
_____________________________________________
Interviul a apărut inițial în numărul din decembrie 2022 al Energynomics Magazine.
Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.