Soluțiile Enel X România au adus economii importante clienților care au instalat sisteme solare de acoperiș, precum Mega Image sau Rewe. Astfel, Mega Image a reușit, prin instalarea unor panouri de acoperiș de 450 kW, sa-și reducă amprenta de carbon cu 314 t/an și să realizeze economii de 65.000 de euro anual, iar Rewe Group (Penny), prin instalarea unor sisteme PV pe depozitul logistic din Turda, și-a redus amprenta de carbon cu 771 t/an, realizând economii cu energia de 150.000 euro anual, a spus Andrei Horhoianu, Head of Engineering & Operations, Enel X România, în cadrul conferinței „Digitalizare și Eficiență energetică – Sibiu”, organizate de Energynomics.
Pe de altă parte, noile ținte globale sunt extrem de ambițioase. Până în 2050, 78% din energie va fi produsă din surse regenerabile, o creștere absolut necesară pentru a face față avansului cererii de energie, de 60% până în 2040. Iar partea de tehnologie digitală are o pondere importantă, pentru a susține această creștere. Astfel, creșterea pieței tehnologiei digitale în cadrul segmentului energiei non-fosile este de 55% până în 2025.
”La toate acestea se adaugă și peste 1.250 de companii care au strategii de CSR foarte solide și au semnat actele de tranziție către un proces de producție sau operare cu zero emisii de carbon. Toate acestea ne dau încredere să ne dezvoltăm linia de business și să venim alături de clienți cu know-how-ul necesar, astfel încât să-i ajutăm în procesele de decarbonizare, prin utilizarea eficientă a energiei și prin soluțiile de electrificare și digitalizare – pentru că una fără cealaltă nu pot funcționa, în acest conglomerat de surse distribuite de energie”, a afirmat Andrei Horhoianu.
Platforma Energy Management System folosită de Enel X poate oferi o gamă largă de soluții de eficiență energetică. ”Nu numai partea de tehnologie se încadrează în acest concept, ci și partea de servicii de consultanță și de management energetic”, a adăugat el.
Pe partea de energie distribuită, piața a devenit foarte matură și cu o tendință de creștere în ceea ce privește generarea distribuită. ”România dispune de un potențial solar foarte bun, iar sistemele fotovoltaice reprezintă o soluție excelentă pentru producția distribuită; vorbim foarte mult de sisteme solare cu sau fără injecție în rețea, bazate pe tehnologii avansate, bifaciale, pe care le promovăm în cadrul proiectelor noastre. Avem partea de cogenerare și trigenerare pentru situațiile unde acestea sunt fezabile, partea de infrastructură clasică pentru racordările la rețea și reducerea tarifelor de distribuție prin diverse schimbări ale punctului de racordare la rețea de la joasă la medie tensiune, diverse soluții în zona de echipamente industriale în zona de back-up, supply și pentru asigurarea parametrilor de calitate a energiei și iluminatul eficient, care combină partea de control cu tehnologii Led”, a mai spus Andrei Horhoianu.
”În ceea ce privește partea de flexibilitate, avem în dezvoltare programul de demand-response pe care ne dorim să îl lansăm undeva în 2022. Consumatorii vor căpăta un rol activ în piața energiei electrice și vor putea să-și valorifice, prin intermediul agregatorilor, potențialul de flexibilitate, evitând astfel pornirea altor centrale din sistemul energetic. Desigur, odată cu apariția sistemelor de finanțare pentru zona energetică, sistemele de stocare a energiei din spatele contorului, care să permită operarea lor pentru servicii de sistem, vor deveni fezabile și vor reprezenta încă o soluție în portofoliul nostru, începând cu anul 2022”.
Conferința „Digitalizare și Eficiență energetică – Sibiu” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri: ABB România, Enel X România, Kawasaki Gas Turbine Europe GmbH, Photomate, Sixt, Wiren.