Acasă » Electricitate » ANRE: Consumatorii trebuie să compare ofertele înainte de a-și schimba furnizorul

ANRE: Consumatorii trebuie să compare ofertele înainte de a-și schimba furnizorul

17 mai 2018
Consumatori
energynomics

Consumatorii casnici de energie trebuie să ia legătura cu furnizorii și să verifice datele din comparatorul de prețuri de pe site-ul ANRE, înainte de a semna un contract cu o altă companie de electricitate, a declarat Claudiu Dumbrăveanu, director general în cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), la o conferință organizată de Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) și energynomics.ro.

De la 1 ianuarie 2018, piața de electricitate este complet liberalizată, iar consumatorii casnici au la dispoziție un comparator de prețuri, pe site-ul ANRE, unde pot consulta ofertele furnizorilor, în cazul în care vor să treacă la o altă companie de electricitate.

Totuși, ANRE avertizează că furnizorii sunt cei care introduc datele pe această platformă, iar autoritatea doar o găzduiește și au fost cazuri în care au fost sesizate date eronate, conform Agerpres. “Recomandăm clienților ca, înainte de a lua decizia finală după ce vizualizează platforma, să discute întâi cu furnizorii să verifice datele de acolo. După ce fiecare consumator studiază ofertele de pe platformă, să ia legătura cu furnizorul. Am primit sesizări și vom încerca să remediem disfuncționalitățile”, a mai spus Dumbrăveanu.

El a susținut că, pe o piață liberă, nu mai trebuie să vorbim de prețuri mici, ci de prețuri corecte. “Un consumator informat este unul care conduce la o piață sănătoasă și corectă”, a subliniat oficialul ANRE. Potrivit acestuia, din factura finală plătită de consumatorii casnici, în medie pe țară, 45,2% reprezintă achiziția de energie electrica, 29,8% este tariful de distribuție, 5,9% cel de transport, 8,1% reprezintă costurile de furnizare, 8,6% – cele cu certificatele verzi, 2,2% – contribuția pentru cogenerare și 0,1% – acciza.

Consumatorii cer mai multă transparență

Președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat, Mihai Mereuță, susține că ANRE nu furnizează suficiente informații, astfel încât consumatorii să înțeleagă reglementările din domeniu. “Reglementările emise de ANRE ar trebui să fie mai bine monitorizate de specialiști, întrucât scapă multe nebunii, dar noi nu avem suficienți specialiști ca să putem ține pasul cu ANRE. Oricum, trecând peste bila albă cu numărul de telefon gratuit și cu comparatorul de oferte, ANRE, din punctul de vedere al transparenței, are multe, multe restanțe “, a spus Mereuță.

Mereuță a criticat și Ministerul Muncii, care ar fi trebuit să elaboreze o definiție a consumatorului vulnerabil, să se știe cu exactitate ce consumatori au dreptul să plătească un preț mai mic la energie electrică. “Fiecare instituție are acum propria definiție a consumatorului vulnerabil. Sunt mari restanțe la sistemele de asistență socială care să vină țintit, pe problemele reale ale omului. Sunt mari probleme. Aici consumatorul vulnerabil este o poezie și, dacă evaluați câți nu au energie pentru că sunt cu adevărat consumatori vulnerabili, suntem la coada Europei fără niciun studiu”, a arătat Mereuță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *