Acasă » Electricitate » ANRE a publicat proiectul de regulament pentru desemnarea concurențială a FUI

ANRE a publicat proiectul de regulament pentru desemnarea concurențială a FUI

28 noiembrie 2017
Electricitate
energynomics

În condițiile în care de la 1 ianuarie 2018 liberalizarea pieței de electricitate va fi finalizată, inclusiv la nivelul consumatorilor casnici, iar majoritatea acestora nu au optat pentru un furnizor din piața concurențială, rolul furnizorilor de ultimă instanță va fi substanțial crescut, mai ales în pe parcursul anului viitor.

În plus, noutățile introduse de Regulamentul de selecție concurențială (proiect) promit introducerea competiției inclusiv în această zonă a furnizorilor de ultimă instanță; FUI clasici, cei actuali, vor deveni FUI obligați, iar în piață vor apărea și FUI opționali, de la 1 iulie 2018. Astfel, consumatorii care vor dori să rămână în serviciul universal vor putea să obțină oferte mai bune din partea FUI care vor activa pe o piață concurențială.

Tot de la 1 iulie 2018, sintagma “tarife aplicate de FUI” va fi înlocuită cu sintagma „prețuri finale aplicate de FUI”. ANRE a precizat că metodologia de tarife va fi și ea modificată, inclusiv prin corelarea acesteia cu prevederile prezentului regulament”. De altfel, o mare parte dintre observațiile și propunerile primite din partea marilor operatori din piața de energie (companii individuale, ACUE etc) au făcut referire la prețuri, respectiv tarife, și la alocarea acestora la nivelul FUI obligați sau FUI opționali. Sunt clarificări pe care ANRE urmează să le aducă în atenție.

Unii furnizori de ultimă instanță din prezent au cerut ca un furnizor să poată fi desemnat FUI opțional doar dacă are minim „20.000 de clienți deserviți la nivel național, calculat ca medie a ultimelor 12 luni calendaristice încheiate”, iar alții au propus creșterea nivelului garanțiilor financiare pentru FUI opționali, respectiv „creșterea valorii contului Escrow necesar pentru desemnarea FUI opțional la 100% din valoarea totală a fondurilor necesare pentru executarea contractelor pe o perioadă de 30 zile, în loc de 20%”. Autoritatea a respins ambele propuneri, apreciind că „stabilirea numărului minim de clienți s-a făcut pe baza datelor de monitorizare transmise de furnizori, astfel încât să se asigure un echilibru intre experiență relevantă și un anumit nivel de concurență”, respectiv că „suma de 100.000 lei stabilită ca minim este acoperitoare pentru executarea contractelor pentru 30 zile pentru cel puțin 1000 clienți și are ca scop atât responsabilizarea FUI opționali, cât și asigurarea achiziției din PZU de către FUI obligat care preia clienții”.

Potrivit proiectului de regulament publicat de ANRE, criteriile de selecție pentru FUI obligați sunt capabilitatea, iar pentru FUI opționali sunt capabilitatea și disponibilitatea. „Criteriul de selecție concurențială a FUI obligat este capabilitatea maximă, respectiv cel mai mare număr de locuri de consum deservite în zona de rețea, calculat ca medie a valorilor din ultimele 12 luni calendaristice”, este precizat în documentul ANRE. În cazul FUI opționali, ANRE impune un număr de „cel puțin 2000 locuri de consum deservite la nivel național” și definește disponibilitatea drept „oferta cu preț; discount-ul față de prețul de referință se exprimă procentual, în valori pozitive cu o zecimală”. Autoritatea a decis ca valoarea discount-ului oferit să nu fie un criteriu de selecție în desemnarea FUI opționali și a explicat că „FUI opțional va aplica
discount-ul ofertat și prevăzut în decizia de desemnare la prețul de referință avizat de ANRE pentru FUI obligat din zona respectivă de rețea”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *