Autoritatea de reglementare a pieței energiei ANRE cere jucătorilor de pe piața electricității mai multă transparență, în primul rând prin devoalarea contractelor semnate pe piață în șapte zile de la încheierea acestora.
”Comitetul de reglementare al ANRE a aprobat Ordinul 7/2017 de aprobare a Regulilor privind publicarea informaţiilor aferente tranzacţiilor încheiate pe piaţa de energie electrică, ordin aprobat pentru respectarea prevederilor introduse prin Legea 203/2016 de modificare și completare a Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012.Ordinul instituie ca obligaţie pentru părţile implicate în contractele încheiate pe piaţa reglementată sau de export să transmită operatorului pieţei de energie electrică o copie a acestor contracte, în termen de maxim 7 zile de la data încheierii lor, respectiv maxim 7 zile pentru contractele încheiate înainte de intrarea în vigoare a Ordinului”, se arată într-un comunicat.
La rândul său, operatorul pieței de energie publică informațiile referitoare la preţurile şi cantităţile stabilite în urma tranzacţiilor efectuate pe toate pieţele centralizate de energie electrică, inclusiv contractele de pe piaţa reglementată sau de export, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 43 (2) din Legea 123/2012 potrivit cărora operatorului pieţei de energie electrică nu îi este permisă divulgarea informaţiilor legate de tranzacţiile de energie electrică pe care le deţine, obţinute pe parcursul activităţii sale, altfel decât în condiţiile legii.
”Estimăm că regulile aprobate vor conduce la creşterea gradului de transparenţă pe piaţa de energie electrică, la stabilirea unor condiţii echitabile de acces la informaţii pentru participanţii la piaţă, precum și la îmbunătăţirea mediului concurenţial, care se va reflecta pozitiv asupra clienţilor finali şi va contribui la creşterea gradului de educaţie a acestora în domeniul pieţei de energie electrică”, spune ANRE.
Noi standarde de transparență
Comitetul de reglementare al ANRE a mai aprobat, în ședința de miercuri, 08.02.2017, un nou standard de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, reglementare elaborată în cadrul procesului de actualizare și completare a cadrului de reglementare existent, se arată în comunicat.
Reglementarea este ”în concordanţă cu obiectivele de reglementare privind dezvoltarea unui sistem energetic eficient, fiabil şi orientat către clientul final”.
Prevederile Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice aprobat prin Ordinul ANRE nr. 6/2017, se aplică în relațiile dintre furnizor și clienții finali – cu ocazia derulării contractului de furnizare a energiei electrice.
Printre principalele elementele de noutate introduse prin noua reglrementare se numără parametri de transparență impuși furnizorilor și niveluri de despăgubire în cazul nerespectării contractelor.
Astfel, ANRE cere furnizorilor determinarea trimestrială de către furnizori a valorilor indicatorilor de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, pe categorii de clienți finali respectiv casnici, noncasnici mici, noncasnici mari.
Regulamentul prevede și obligaţia operatorilor economici care deţin licenţă de furnizare a energiei electrice, dar nu desfăşoară activitate de furnizare la clienţii finali, de a publica pe paginile proprii de internet, la termenele prevăzute în standard, pentru transmiterea la ANRE a raportărilor privind indicatorii de performanţă, o informare prin care motivează faptul că nu au calculat și publicat indicatorii de performanță.
Furnizorii de ultimă instanță au obligaţia de a plăti compensaţii clienţilor casnici şi în situaţia în care nu respectă termenele prevăzute în Procedura privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de reţea, aprobată prin Ordinul ANRE nr. 177/2015.
”S-a introdus prevederea ca, în cazul contractelor de furnizare a energiei electrice negociate, în situaţia în care nu sunt îndeplinite nivelurile de calitate a serviciilor prestate, furnizorii să achite eventuale compensații clienţilor finali, conform prevederilor contractuale”, susține ANRE.
”Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, conform reglementărilor specifice în vigoare, furnizorul are obligaţia să organizeze şi să menţină un punct unic de contact, care cuprinde un punct central, care asigură o structură specializată în comunicarea cu clientul final”, pe lângă serviciul permanent de voce şi date.
Din păcate, punctul unic se poate afla la maximum 50 de km de reședința consumatorului, o distanță de multe ori prohibitivă în relația cu furnizorul.
ANRE susține că impactul socio-economic al noii prevederi ”va fi unul pozitiv, atât asupra pieţei de energie în ansamblul ei – prin creşterea protecţiei consumatorilor, asigurarea continuităţii alimentării cu energie electrică și promovarea concurenţei pe piaţa de energie electrică prin asigurarea unui criteriu suplimentar la selectarea furnizorului, asupra operatorilor economici – prin obligaţia acestora de a asigura clienţilor finali un standard ridicat de furnizare a energiei electrice, în condiţii clar definite, transparente, nediscriminatorii şi uşor de verificat, precum și asupra consumatorilor/clienţilor finali – prin asigurarea informării clienţilor finali cu privire la: calitatea serviciilor oferite, compensaţiile plătite de furnizorii de energie electrică în situaţia în care nu sunt respectate nivelurile garantate ale indicatorilor de performanţă, precum şi la mijloacele de comunicare şi informare puse la dispoziţia clienţilor finali de către furnizorii de energie electrică.”