Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 20%, în decursul primelor opt luni din acest an, față de aceeaşi perioadă din 2022, în timp ce mărcile „verzi” au raportat un salt de 35,9% şi o cotă de piață de 23,4%, conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), prelucrate de Asociația Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Statistica publicată miercuri arată că, pe piața națională, topul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, după primele opt luni din anul 2023, este condus de Dacia (32.884 de unități), urmată de Renault (10.229), Toyota (7.777), Volkswagen (7.675), Skoda (7.083), Ford (6.934), Hyundai (6.119), Mercedes Benz (5.970), Suzuki (3.178) şi BMW (3.070), potrivit Agerpres.
Pe ansamblu, autoturismele (ce reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, la nivelul lunii august a acestui an, un volum de 12.750 de unități, cu 2,4% mai mult decât în luna similară din 2022.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele opt luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 2,2% față de cota deținută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 63,5%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, se înregistrează o scădere de 0,5% de la an la an şi dețin o cotă de 13,1% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, la finele lunii august 2023, o cotă de piață de 23,4%.
În această categorie, autoturismele full electrice dețin o cotă de 10,7% din piață, în prezent, de la 7,8%, în primele opt luni ale anului anterior.
Potrivit sursei citate, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+35,9%), comparativ cu perioada similară a anului trecut, şi, în acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+64,8%) şi a celor plug-in hybrid (+45%) din totalul autoturismelor electrificate.
Achizițiile de autoturisme 100% electrice au crescut cu aproape 65%, la nivelul celor opt luni din 2023, în timp ce categoria Plug-in înregistrează un salt de 45% față de intervalul similar al anului precedent.
De asemenea, autoturismele Full Hybrid consemnează o creştere de 10,1% în perioada analizată.
În intervalul ianuarie – august 2023, primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 4.749 de unități (+34,7% față de aceeaşi perioadă a anului precedent), Tesla Model Y (1.483 de unități, +1.461,1%), Tesla Model 3 (cu 678 de unități, +99,4%), Renault Megane (634 de unități, +15.750%) şi Volkswagen e-UP! (383 de unități, +15,4%).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, ierarhia este condusă de Ford Kuga – cu 523 de unități şi o creştere de 93%, de la un an la altul, apoi Hyundai Tucson (220 de unități, +44,7%), Renault Captur (208 unități, +14,9%), Mazda CX-60 (202 unități, fără înmatriculări în perioada similară a anului anterior) şi Mercedes Benz GLE (201 unități, +16,9%).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc, în Top 3, Toyota Corolla (1.552 de unități, -8,9% față de 2022), urmată de Toyota C-HR (1.224 de unități, -11,9%) şi Toyota Yaris Cross (1.103 unități, +131,7%).
Pe de altă parte, autovehiculele comerciale uşoare înregistrează, în august 2023, o creştere de 27,5% față de luna august 2022, iar pe ansamblul celor opt luni din acest an, o majorare de 14,2%.