Deși Comisia Europeană a caracterizat timbrul de mediu ca ”ilegal”, în urma unei decizii a Curtea de Justiţie a UE, producătorii locali auto spun că această interpretare e greșită. Oficialii APIA mai spun că eliminarea acestei taxe va genera efecte negative şi imediate în piaţa auto, va conduce la creşterea numărului de autovehicule vechi, poluante, a nivelului de poluare atmosferică, iar pe de altă parte încasările la bugetul de stat se vor diminua considerabil.
Astfel, Asociația Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) susține că că eliminarea timbrului de mediu (OUG 9/3013) va genera grave efecte negative şi imediate pe multiple paliere ale societăţii şi economiei româneşti.
”Posibila adoptare a acestui proiect de lege va duce la creşterea poluării din marile oraşe (confirmată de procedura de pre-infringement în care se află România pentru nerespectarea cerinţelor legislaţiei comunitare în privinţa calităţii aerului), precum şi la deteriorarea nivelului de siguranţă în trafic (unde România înregistrează un dramatic loc 2 în UE în ceea ce priveşte numărul de victime ale accidentelor rutiere), dar şi la scăderea activităţii producătorilor şi importatorilor autorizaţi de automobile, cu impact direct extrem de negativ în ceea ce priveşte restructurarea unui număr semnificativ al locurilor de muncă, sau diminuare a încasărilor la bugetul de stat, ca şi consecinţă iminentă a reducerii activităţii din acest sector, concomitent cu creşterea abruptă a volumului de tranzacţii nefiscalizate”, precizează APIA.
Proiectul de lege de relaxare a fiscalităţii, prin eliminarea unui număr important de taxe, printre care şi timbrul de mediu (prevăzut în OUG 9/2013), a fost avizat favorabil, luni, în Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a Camerei Deputaţilor, conform Agerpres.
”Afirmaţia/motivaţia precum că timbrul de mediu ar fi ‘ilegal’ nu este una care să corespundă cu cele precizate de Curtea de Justiţie a UE – CJUE’, iar în acest sens este amintit cazul Manea din 14 aprilie 2015 şi 9 iunie 2016.”
În plus, disponibilizarea unui număr de câteva mii de angajaţi din industria constructoare de automobile şi din sectorul distribuţiei de autovehicule va genera cheltuieli de la bugetul de stat cu indemnizaţiile de şomaj ale persoanelor disponibilizate, dar şi scăderi ale veniturilor la bugetul asigurărilor sociale ca urmare a diminuării masei salariale.