Investitorii au dreptul să încheie, în prezent, contracte bilaterale cu negociere directă, în afara pieței centralizate, în pofida confuziei generate de anumite legi interne, a afirmat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE.
”Avem nevoie de noi capacități pentru că producem din ce în ce mai puțină energie și nu facem față cererii de pe piața internă”, a mai spus Bege. ”Sigur, se pune întrebarea- de ce nu se fac aceste investiții, și aici nu pot să trec peste confuziile create la nivelul legislației primare sau secundare, sunt mai multe exemple”, a mai spus Bege, făcând referire la articolul 23 din Legea 123, care obliga piața en-gros să tranzacționeze pe bursă energia, într-un sistem centralizat.
Regulamentul 943 obligă statele membre să accepte contractele bilaterale pe termen lung (power purchase agreements – PPAs), și adoptarea în legislația românească nu este necesară, el intrând de facto în vigoare la 1 ianuarie 2020, fără transpunere, în toate țările europene.
”Pentru a aplica acest articol 3 din Regulamentul 943, noi, în cursul lunii martie 2020 am definit, prin Ordinul 45, contractele pe termen lung. Cred că am fost singura țară a Uniunii care a avut nevoie să facă acest pas. În orice altă țară orice tip de contract se putea încheia bilateral, negociat. Din acel moment, părerea mea și poziția oficială a ANRE este că și în România se pot încheia contracte pe termen lung în sistem negociat bilateral, și, inclusiv, acele PPA-uri pe care le solicită investitorii, pentru a avea siguranța veniturilor în viitor”, a mai spus Bege.
Însă după ce ANRE a definit contractele bilaterale, a apărut un nou text de lege, Ordonanța 106, care instituie excepții de la art. 23 și permite încheierea unor contracte bilaterale pentru ”noile capacități” puse în funcțiune după 1 iulie 2020.
”Ordonanța ajunge în Senat, Parlamentul respinge această modificare. Întrebarea este ce înțelege un investitor din toată povestea asta? Avem o lege care interzice, avem un Regulament european care permite, avem o lege care permite, vine Senatul care interzice – este un haos total, care nu numai că descurajează investitorii străini sau orice investitor să vină în România, dar, de-a dreptul, alungă orice om de business sănătos la cap”, a afirmat Bege.
O altă confuzie din piață este dată de obținerea de autorizații de înființare pentru capacitățile de peste 1 MW, acordată pentru mult timp de ANRE. ”S-a regândit și, într-un fel, văd logica din spatele modificării, pentru că, într-un fel, statul trebuie să controleze aceste investiții și s-a hotărât ca aceste autorizații să fie emise de Ministerul Energiei și s-a modificat legea în acest sens. Problema este că nimeni nu s-a gândit să abroge acel articol din lege care obliga ANRE-ul să emită acele autorizații de înființare. Dacă mă întrebați pe mine, orice investitor care vrea să facă o centrală mai mare de 1 MW trebuie să obțină autorizații de înființare atât de la ANRE, cât și de la Ministerul Energiei”, a explicat Nagy-Bege.
”Sper ca la prima modificare a Legii 123 să se rezolve și această confuzie. Momentan, Ministerul ne-a notificat că ei nu au procedurile și personalul pregătit pentru a face această emitere de autorizații de înființare și să ne ocupăm noi în continuare. Și ne ocupăm, bineînțeles, dacă vor exista solicitări”, a adăugat vicepreședintele ANRE, care a mai explicat că ANRE a emis toate actele ulterioare intrării în vigoare a Regulamentului 943 în linie cu acesta.
”ANRE este instituția care aplică, până la urmă, această Lege 123, și dacă noi vă dăm în scris că aveți dreptul, fără să încălcați legea, să încheiați contracte bilaterale, în afara piețelor, credeți-mă că puteți face acest lucru”, a conchis vicepreședintele ANRE.
care lege sa nu o incalce ?