În Germania, locul de naștere al automobilului, trei constructori-emblemă, BMW, Daimler și VW, se confruntă cu cea mai mare provocare din istoria lor: revoluția mobilității, pentru a crea un viitor ecologic al transporturilor. Preocupat de scandalul manipulării testelor de emisii, cel mai mare producător de automobile din Europa, VW, se confruntă cu noi și puternici concurenți precum Google, Tesla, Apple și Uber. Astfel, viitorul producătorilor germani de mașini este mai incert ca oricând, într-o epocă a decarbonizării, în care tot mai multe vehicule auto-pilotate și sisteme de car sharing invadează piața.
Însă experții avertizează că este prea devreme pentru nesocoti puterea de inovare, în cursa globală pentru viitorul mobilității, potrivit cleanenergywire.org. Dacă ne gândim la un produs-simbol pentru Germania, ca motor economic sau în exporturi, atunci primul lucru care ne vine în minte este mașina de lux, fie ea realizată de Mercedes-Benz, BMW, Porsche sau Audi.
Vehiculele “Made in Germany” sunt considerate semne distinctive ale fiabilității și calității în întreaga lume. Soarta industriei auto din Germania – o națiune care se mândrește cu inventarea automobilului și care încă rezistă tentației limitării vitezei pe Autobahn – este adesea văzută ca un barometru al sănătății economice a întregii țări.
Dar scandalul emisiilor VW – numit “Dieselgate” – a lovit puternic rolul de lider tehnologic al industriei germane. Momentul nu ar fi putut fi mai rău. Companiile se confruntă cu o furtună perfectă, creată de “megatrendul mobilității”, dat de motoarele electrice, autopilotaj și car sharing. “Mă întreb cine ar putea paria că industria auto germană va deveni unul din câștigătorii schimbărilor structurale în curs? În prezent, este o cursă deschisă, iar producătorii de automobile sunt din ce în ce mai conștienți de ceea ce este în joc “, spune Christian Hochfeld, șeful noului think-tank pentru mobilitate Agora Verkehrswende. El adaugă: “Scandalul emisiilor este cel mai grav scenariu pentru încrederea globală în producătorii de automobile – între timp, nu numai din Germania”.
Se pune întrebarea: “În ce măsură sunt constructorii germani blocați încă pe motorul convențional?” Rămâne un model de afaceri care aduce profituri fenomenale companiilor – dar se confruntă cu dispariția în deceniile următoare, dacă sectorul transporturilor va renunța la combustie. Acordul de la Paris nu lasă loc la îndoială: Germania va trebui să își reducă emisiile la aproape zero în următoarele decenii, pentru a-și menține angajamentul de a luptă împotriva încălzirii globale. Reducerile trebuie să aibă loc în fiecare sector, inclusiv al transporturilor- în care emisiile au rămas în mare măsură constante timp de 25 de ani.
Nu este surprinzător faptul că Dieselgate a condus la un apariția unui potop de avertismente din partea analiștilor din industrie, a experților în mobilitate și a politicienilor, după ce mulți manageri din industrie au ”adormit la volan”: ei trebuie să se trezească în fața provocărilor viitoare. Criza a transmis, așadar, un apel puternic de trezire pentru producătorii auto germani. BMW, Daimler și VW au promis acum să lupte și să-și apere poziția de lideri mondiali împotriva unor noi concurenți puternici precum Google, Apple, Tesla și Uber.
Schimbarea Germaniei către un viitor mai ecologic – Energiewende – a provocat deja un dezastru în industria energetică, unde utilitățile vechi au fost prea lente în a se adapta rapid generării de energie regenerabile. Companii precum E.ON și RWE își păstrează propria supraviețuire în joc prin rezistența la schimbare, în loc să o adopte. Soarta utilităților ar trebui să servească drept avertisment pentru producătorii de automobile, deoarece Energiewende ajunge și în sectorul transporturilor. Având în vedere dimensiunea enormă a sectorului automobilelor, sunt mult mai multe în joc pentru întreaga țară.
Industria auto este un adevărat gigant al economiei germane: cele 1.300 de companii care activează în acest domeniu angajează peste 800.000 de persoane, potrivit statisticilor oficiale. În ceea ce privește cifra de afaceri, acesta este cel mai mare sector al industriei prelucrătoare, cu o cotă de vânzări de peste 400 de miliarde de euro în 2015.