Ministerul Energiei şi-a propus ca, până la finele acestui an, cel târziu începutul anului viitor, să încheie contractele pentru diferență, această schemă urmând să fie aprobată de DG Competition şi alimentată din Fondul pentru Modernizare, a declarat, joi, ministrul de resort, Sebastian Burduja, în marja Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări.
„Ne pregătim pentru schema contractelor pentru diferență, o altă schemă importantă prin care încurajăm producția de energie verde – solar, eolian – câte 1 gigawatt din fiecare tehnologie. Această schemă practic fixează un preț pentru investitori pentru un orizont de timp îndelungat, 15 ani, şi acest preț de referință se setează într-un mod competitiv, prin licitație publică, și ne-am propus ca până la finalul anului, cel târziu la începutul anului viitor, să încheiem aceste contracte. Este un efort important, unde am avut sprijinul Băncii Europene de Reconstrucție şi Dezvoltare BERD. (…) Schema urmează să fie aprobată de DG Competition şi, de asemenea, să fie alimentată din Fondul pentru Modernizare. România e singura țară care şi-a propus asta şi sunt convins că vom reuşi. Deci, practic, folosim banii aceştia europeni, să le spunem – e vorba de acele finanțări rezultate din vânzarea certificatelor aferente gazelor cu emisii de dioxid de carbon – folosim aceşti bani pentru alimentarea schemei şi atunci mecanismul acesta de contracte pentru diferență asigură o stabilitate pentru investitori şi sunt convins că va fi o licitație foarte competitivă”, a explicat ministrul Energiei, potrivit Agerpres.
El a subliniat că mecanismul este simplu: când prețul din piață este sub prețul de referință, contrapartea, respectiv OPCOM, va plăti diferența către producător, iar când prețul din piață îl depăşeşte, producătorul va plăti OPCOM această diferență.
Pe de altă parte, Sebastian Burduja a semnalat că România se află în mijlocul unei revoluții verzi şi va atinge de trei ori ținta asumată prin PNRR pe componenta de energie.
„Suntem în mijlocul unei revoluții verzi în România. Avem un fenomen al producției pe bază de solar şi eolian. Vorbim de PNRR- 1,6 miliarde buget total pe componenta de energie. Apelul Investiția 1., unde deja am început să semnăm contracte în ultimele două luni şi ceva, înseamnă probabil 3,5 gigawați când vom închide evaluarea. Noi ne-am asumat undeva la 950 de megawați, deci ne atingem de trei ori, practic, ținta asumată prin PNRR. De asemenea, producția de hidrogen verde, unde suntem în evaluare. Am primit 19 candidaturi, 19 aplicații. A fost un apel reluat, am reziliat amiabil toate cele şapte contracte încheiate anterior şi acum, iată, interesul a fost şi mai mare. Am primit 19 aplicații şi abia aşteptăm ca până la finalul acestei luni, după cum i-am rugat pe experții Băncii Europene de Investiții să finalizeze evaluarea în modul cel mai obiectiv şi transparent posibil, să publicăm lista finală a celor cu care vom încheia contracte”, a spus Burduja.
Ministrul a mai anunțat că, în ceea ce priveşte proiectul de lege pentru eolian offshore, a avut loc dezbaterea publică şi urmează ca acesta să fie aprobat în şedință de Guvern, astfel încât să fie trimis Parlamentului şi, până la finalul sesiunii parlamentare, să fie adoptat.
„Deci, până la finalul acestui an să avem legislație pentru eolian offshore în România. Şi, deja, şi la acest Summit al Celor Trei Mări, în acest forum de afaceri, multe state şi-au exprimat interesul să învețe din lecțiile româneşti, să aducă bune practici. Noi am colaborat foarte bine şi cu autoritățile americane, cu Departamentul de Stat, ne-au ajutat pur şi simplu să îmbunătățim acest proiect legislativ şi să avem o lege pentru eolian offshore acționabilă, în care investitorii sunt dispuşi să aloce resurse”, a punctat ministrul Energiei.
Pun din nou aceiasi INTREBARE:
De ce pentru Energia din biomasa nu se dau finantari si credite ?
Potential de biomasa din RO este mult mai mare decat solar + eolian.
Tehnologii si experienta exista, daca SE VREA = SE POATE !