România are oportunitatea de a dezvolta producția de biocombustibili avansați şi astfel să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Potrivit unui comunicat al ministerului de resort, instituția dezvoltă, pentru prima dată în România, un nou instrument de finanțare, dedicat investițiilor în producția de biocombustibili avansați.
„România are oportunitatea de a dezvolta producția de biocombustibili avansați şi astfel să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim”, a precizat Burduja, în comunicatul citat de Agerpres.
În data de 4 octombrie 2024, Comisia Europeană a aprobat schema de ajutor de stat în valoare de 500 de milioane de euro, pentru sprijinirea investițiilor în producția de biocombustibili avansați în România.
Pentru susținerea acestei măsuri de investiții, Ministerul Energiei va solicita finanțarea din resursele Fondului pentru modernizare, în cadrul reuniunii Comitetului de Investiții din primăvara anului viitor. În acest sens, la nivelul ministerului este deja pregătită documentația de solicitare a sprijinului financiar, care, într-o primă etapă, va fi de 100 de milioane de euro, ulterior urmând să fie solicitat, etapizat, restul sumei.
„Trebuie să dezvoltăm instrumentele prin care punem în practică atingerea țintelor comune, asumate la nivel european. Trăim într-o lume dinamică, în permanentă mişcare, dar această libertate şi eficiență vin cu un cost. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim. Şi pentru că este un domeniu puternic dependent de combustibilii fosili, introducerea biocombustibililor avansați va creşte ponderea surselor regenerabile de energie din componența carburanților şi, inevitabil, va avea un impact pozitiv asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. România are potențialul şi capacitatea de dezvoltare a domeniului, iar noi, la Ministerul Energiei, vom sprijini acest tip de investiții. Foarte importantă a fost, în acest sens, consultarea pe care am avut-o în prealabil, feedback-ul primit de la operatorii economici interesați fiind armonizat şi integrat în această nouă schemă de ajutor de stat pe care o vom lansa”, a subliniat ministrul Energiei.
Schema de ajutor de stat are ca obiectiv sprijinirea investițiilor în noi capacități pentru producția de biocombustibili avansați, precum bioetanolul şi uleiul vegetal hidrotratat (HVO), respectiv a combustibilului de aviație sustenabil (SAF), astfel încât aceste tipuri de bicombustibili să asigure cel puțin 5% din consumul final de energie în sectorul transporturilor până în 2030.
Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este de aproximativ 500 de milioane de euro, primul apel ce va fi lansat urmând să aibă un buget de 100 de milioane de euro. Valoarea ajutorului de stat va fi de maximum 45% din costurile totale ale investițiilor, dar nu mai mult de 45 milioane de euro /instalație de bioetanol şi 91,25 milioane de euro /instalație de SAF/HVO.
Capacitatea estimată de producție a instalației de biocombustibili avansați (tone/an) este de minimum 50.000 de tone de bioetanol şi 20.000, respectiv 90.000 de tone pe instalație combinată SAF şi HVO.