Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Calitate garantată a carburanților, prin programul Seal Of Quality al SGS România

Calitate garantată a carburanților, prin programul Seal Of Quality al SGS România

29 iulie 2015
Consumatori
energynomics

SGS România pregătește lansarea în țara noastră a programului Seal Of Quality, referitor la calitatea carburanţilor disponibili prin reţelele de distribuţie din România. Programul se bazează pe verificările operate prin sondaj de experții SGS în laboratoarele proprii și a fost deja implementat cu succes, în Cehia, unde, anual, sunt verificate peste o mie de benzinării. Am aflat de la Adrian Cuțitei, Business Manager la SGS România, care sunt beneficiile acestui program și de ce sunt interesate companiile să se înscrie.

Domnule Adrian Cuțitei, programul Seal Of Quality este una dintre iniţiativele cele mai demne de interes din ultimii ani pentru sectorul de distribuţie a carburanţilor din România. Vă rog să ne explicaţi, succint, ce se urmăreşte prin acest program.

Programul Seal Of Quality este conceput ca un instrument de marketing și conștientizare a pieței. El funcţionează în mod diferit pentru fiecare dintre părţile implicate, dar ajută pe toată lumea, de la producătorii şi distribuitorii de carburanţi, până la şoferi şi autorităţile statului, contribuind în cele din urmă atât la protecţia mediului, cât şi la însănătoşirea climatului de business de pe piaţa autohtonă de carburanţi.

Mai exact, prin acest program monitorizăm calitatea carburanţilor distribuiţi prin staţiile de retail. Este una dintre nevoile de bază în acest sector, întrucât traseul pe care circulă carburanţii de la producător până în rezervorul maşinii este foarte lung şi complicat.

Cine sunt beneficiarii şi cine ar trebui să susţină acest program?

Toţi marii producători de carburanţi garantează calitatea şi conformitatea produselor la ieşirea din rafinărie. De acolo însă, de la poarta rafinăriei şi până la utilizatori, benzinele şi motorinele trec prin multe verigi şi intervin mai mulţi operatori. Vorbim mai întâi de un prim transport, de obicei pe calea ferată , cu vagoane de mare capacitate. Carburanţii ajung apoi într-un depozit, iar din depozit se livrează cu autocisterne către staţii. Din staţii, carburanţii ajung la consumatorul final. Pe tot acest lanț de distribuție pot apărea riscuri de denaturare a calităţii: resturi de apă, contaminări şi aşa mai departe. Deci, producătorii de carburanţi sunt interesaţi să se asigure o transparenţă şi o trasabilitate optime privind „drumul” carburanţilor proprii, de la rafinărie, la utilizatorul final. Ei vor obţine astfel o garanţie suplimentară pentru calitatea produselor lor şi certitudinea că performanţele tehnologice ajung integral la consumatori.

La rândul lor, distribuitorii de carburanţi vor avea o imagine mai clară a calităţii produselor şi o garanţie a menţinerii acesteia pe întreg lanţul şi în tot teritoriul acoperit. Însemnul Seal Of Quality confirmă calitatea declarată a carburanţilor în toate punctele de distribuţie pe care le deservesc. În plus, staţiile de distribuţie participante în program se vor diferenţia clar de competitorii care nu respectă standardele de calitate şi care în prezent le concurează incorect, livrând la preţuri mai mici carburanţi de calitate îndoielnică sau inconstantă.

Care sunt beneficiile şoferilor, utilizatori finali ai carburanţilor auto?

Pentru consumatorul final, Seal Of Quality este un instrument care îl ajută să conştientizeze importanța calităţii carburanţilor. Ați auzit, probabil, diverse comentarii din categoria miturilor urbane, de genul benzina X “conţine apă” sau motorina Y “îţi distruge motorul”. Folosind produse certificate Seal Of Quality, şoferii vor putea fi siguri că respectivul carburant menţine fiabilitatea şi performanţele autovehicului. Astfel, pentru utilizatorii finali, persoane fizice sau juridice, va fi mult mai simplu să aleagă produsul dorit, pe baza unor informaţii simplificate şi corecte privind tipul, caracteristicile şi, implicit, calitatea carburantului cumpărat.

În fine, pentru autorităţi programul Seal Of Quality este important pentru că România are o serie de angajamente în faţa Comisiei Europene, cu privire la monitorizarea carburanţilor vânduţi pe teritoriul naţional. Programul Seal Of Quality este o iniţiativă din partea industriei care răspunde în mod independent unor nevoi existente ale autorităţilor publice. Şi nu în cele din urmă, ca instrument pentru reducerea pieţei gri sau negre de carburanţi, Seal Of Quality poate contribui la creşterea veniturilor la buget, prin susţinerea vânzărilor producătorilor şi distribuitorilor corecţi.

Care este rolul SGS România în acest program?

Cred că putem vorbi despre rolurile SGS… Înainte de toate, SGS este autorul conceptului Seal Of Quality şi dispune de toate cunoştiinţele specifice pe zona petrochimică, probate în zeci de ani şi mii de proiecte realizate în toată lumea. SGS este liderul mondial în domeniul serviciilor de inspecţie, verificare, testare şi certificare și are peste 80.000 de angajaţi şi peste 1.650 de filiale şi laboratoare în 160 ţări. În România, suntem lider de piaţă în toate aceste servicii, încă de la reînființare în 1992, ca filială a grupului SGS, și avem o prezenţă solidă cu 550 de angajaţi şi 15 birouri şi laboratoare în toate zonele țării.

În fine, un rol extrem de important este acela de garant al proiectului, prin prisma filozofiei SGS Grup și datorită reputaţiei de imparţialitate şi profesionalism a SGS România. Prin politica noastră de grup, SGS şi angajaţii noştri nu au fost şi nu vor fi angajate niciodată în activităţi comerciale cu legătură cu acest domeniu. Noi asigurăm managementul acestui proiect atât din punct de vedere al promovării, vizibilităţii şi susţinerii, cât şi din punct de vedere comercial prin atragerea resurselor necesare implementării proiectului.

În ce constă, mai exact, programul Seal of Quality?

Programul se bazează pe verificările operate prin sondaj de experții SGS în laboratoarele proprii și a fost deja implementat în Cehia, unde, în 2013, au fost verificate peste o mie de benzinării, deținute de șapte dintre principalele 13 rețele de distribuție. Concret, fiecare distribuitor de carburanți înscris în program poate să plaseze autocolantul Seal Of Quality în stațiile de vânzare dacă produsele oferite respectă un set clar de condiții de calitate.

În cadrul programului Seal of Quality, inspecția calității carburanților lichizi vânduți constă în două etape. Prima se referă la un audit de sistem orientat asupra proceselor care influenţează calitatea carburanţilor. Etapa a doua constă în prelevarea de eşantioane / probe de carburanţi de la staţiile de distribuţie şi analiza acestora în laboratoarele acreditate ale SGS. Pe baza analizei constatărilor şi rezultatelor celor două etape, se ia decizia referitor la îndeplinirea cerinţelor programului şi acordarea dreptului de utilizare a marcajului Seal of Quality. Menţinerea dreptului de a utiliza în continuare marcajul Seal of Quality se obţine prin evaluări periodice ale staţiilor care au obţinut iniţial acest drept. Inspecțiile verifică periodic că proprietățile certificate în prima etapă sunt menținute la punctele de vânzare.

Concret se desfăşoară prelevări periodice de carburanţi, funcţie de rezultatele evaluării iniţiale. Programul de verificare Seal of Quality este o modalitate de prevenție foarte bună pentru că înregistrează chiar și cele mai mici abateri operaționale și deviații sezoniere în ceea ce privește calitatea.

––––––––––––-

Articolul integral poate fi citit în numărul din iunie 2015 al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (septembrie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *