Acasă » Interviuri » Camelia Ene, CEO MOL Romania: Viziunea noastră este să fim un jucător cheie în economia circulară

Camelia Ene, CEO MOL Romania: Viziunea noastră este să fim un jucător cheie în economia circulară

17 decembrie 2021
Electricitate
energynomics

De peste 25 de ani prezent pe piața locală, MOL Romania este “un jucător dinamic, gata să-și continue călătoria”, a declarat Camelia Ene, country chairman și CEO, într-un interviu acordat Energynomics. Digitalizarea este un punct central pentru dezvoltarea viitoare a companiei, alături de “diversificarea produselor și serviciilor din portofoliu, astfel încât să răspundem nevoilor în continuă schimbare ale clienților”.

Stimată doamnă Camelia Ene, prețurile țițeiului sunt din nou peste pragul de 80 de dolari pe baril, un nivel neatins în ultimii 7 ani. Este sustenabil acest nivel de preț, în opinia dumneavoastră? Cum influențează acest nivel al prețurilor activitatea curentă a MOL în România?

În timpul primului val al pandemiei, drumurile s-au golit brusc. Apoi, revenirea la normalitate a generat cerere, care și în prezent se menține la cote ridicate. Economia, aflată încă în proces de redresare, are la rândul ei un efect major asupra cererii. Însă, problema este că, în timp ce cererea își revine, oferta rămâne la un nivel scăzut. În fapt, acum, nu există suficientă ofertă pentru a satisface cererea, iar timpul nu este cel mai bun prieten pentru ca acest echilibru să fie restabilit.

În această situație nu sunt doar carburanții. Creșterea semnificativă a cererii la nivel global este responsabilă de saltul prețurilor pentru materiile prime, metale, alimente, bunuri industriale și transporturi.

Ați înregistrat scăderi de vânzări în ultima parte a anului 2021, pe fondul creșterii accelerate a prețului carburantului la pompă? Anticipați un asemenea declin?

Grupul MOL a anunțat recent rezultatele aferente trimestrului al treilea. Rezultatul operațional EBITDA CCS al companiei pentru primele 3 trimestre a atins 2.583 milioane USD, cu 63% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut. Vorbim despre o redresare față de rezultatele din 2020, afectate de pandemie. Segmentul Upstream a crescut cu 87% față de perioada similară a anului trecut (la 396 milioane USD), pe fondul îmbunătățirii mediului macroeconomic.

Rezultatele segmentului Downstream au crescut la 436 de milioane USD în T3, stimulate de condiții macro favorabile, cum ar fi dublarea marjelor petrochimice față de anul precedent.

Segmentul Consumer Services s-a îmbunătățit la rândul său cu 15% față de T3 anul trecut, datorită redresării economice puternice la nivelul regiunii în care Grupul MOL își desfășoară activitatea.

Pentru România, așteptările noastre au fost îndeplinite și chiar depășite. Rezultatele noastre de până acum au fost pozitive, ceea ce, în opinia noastră, este consecința unei strategii puternic orientată către client. În T3, vânzările MOL România au crescut, depășindu-le pe cele din perioada similară a anului 2019.

Ca și până acum, rămânem dedicați și plasăm clientul în centrul tuturor ofertelor și acțiunilor noastre și facem tot posibilul pentru a răspunde nevoilor lor diverse.

Cum anticipați că vor arăta cifrele operaționale ale MOL în România la sfârșitul anului?

Am început anul într-o notă optimistă, fiind încrezători că, pe măsură ce restricțiile urmează să fie ridicate, oamenii vor reveni la obiceiurile de călătorie. Datele de până acum indică faptul că așteptările noastre au fost realiste, iar rezultatele noastre sunt pozitive. După un T2 foarte bun, rezultatele din T3 indică în continuare creștere. După cum am menționat anterior, am plasat întotdeauna clientul în centrul tuturor activităților și acțiunilor noastre. Prin urmare, suntem întotdeauna gata să oferim clienților noștri o gamă largă de produse de înaltă calitate, selectate special pentru a satisface chiar și cele mai înalte așteptări ale acestora.

La începutul acestui an, Grupul MOL a lansat o nouă strategie pe termen mediu „Shape Tomorrow”. Care sunt acțiunile concrete pentru implementarea acestei strategii în România?

MOL este un pionier al inovației și tehnologiei de ultimă oră și are o contribuție susținută în foarte multe domenii. Compania este acum pregătită să performeze la un nou nivel. În acest sens, grupul și-a actualizat recent strategia pe termen lung, pentru a o integra pe deplin cu o nouă strategie de sustenabilitate — aliniată cu ambițiile Pactului Verde European — și completată cu o viziune care merge dincolo de 2030.

Viziunea noastră este de a fi un jucător cheie în economia circulară cu scopul reducerii emisiilor de carbon în Europa Centrală și de Est. Ne propunem să fim o companie extrem de eficientă, care furnizează materiale durabile pentru economie, carburanți cu emisii scăzute de carbon pentru a susține mobilitatea, produse și servicii de larg consum pentru persoanele aflate în mișcare. În cadrul acestei strategii menținem o atenție deosebită pe segmentul Consumer Services, iar scopul nostru este diversificarea canalelor de vânzare prin platforme digitale integrate. De asemenea, intenționăm să dezvoltăm în continuare ofertele alimentare, ofertele care vizează confortul clienților și să continuăm standardizarea și digitalizarea proceselor.

În 2021, MOL a depășit cota de 240 de benzinării în România. Continuă strategia de extindere a prezenței MOL în țară?

În 2020, am sărbătorit 25 de ani pe piața din România. A fost un moment de celebrare care ne-a permis nu doar să privim înapoi la realizările noastre, ci și să facem noi planuri pentru viitor. Am construit de la zero una dintre cele mai mari și mai performante rețele de benzinării din România. În prezent avem 243 de stații de servicii și planurile noastre de a extinde în continuare rețeaua sunt pe un drum foarte important și pozitiv. În prezent lucrăm la un proiect semnificativ în acest sens, și anume construcția a 14 benzinării noi în cadrul unui contract cu CNAIR. La începutul anului, în urma unei proceduri de licitație publică, companiei MOL România Petroleum Products i-au fost atribuite 7 contracte de concesiune pentru 7 loturi duble (14 zone de serviciu) pentru dezvoltarea și construirea de spații de servicii pe autostrăzile Nădlac – Sibiu (A1), Pitești. – București (A), și Cernavodă – Constanța (A2). În cadrul contractului cu CNAIR, MOL România va construi 14 stații de servicii pe cele mai importante rute ale țării: 6 stații pe autostrada Lugoj-Deva, 4 stații de-a lungul autostrăzii Orăștie-Sibiu, 2 stații pe autostrada București-Pitești și 2 stații pe autostrada Medgidia-Constanța. Stațiile de servicii pe care le vom construi în baza contractului cu CNAIR vor reflecta cu exactitate obiectivele noastre în ceea ce privește diversificarea portofoliului pentru clienți. Avem în vedere aici spații de servicii deservite de tehnologie de ultimă oră, locuri în care șoferii se pot opri nu doar pentru a-și alimenta mașinile, ci și pentru a se odihni, a mânca sau a se relaxa. Vom avea servicii de alimentare cu carburant, servicii de încărcare a vehiculelor electrice, conceptul Fresh Corner operat în clădiri special proiectate, facilități de igienă personală, spații exterioare dedicate șoferilor de camion și rulote, spații care acceptă animale de companie și multe alte servicii.

Câte stații de încărcare pentru mașini electrice are MOL în România și care sunt planurile pentru următorii ani?

Deși credem că cererea de carburanți clasici va continua să fie dominantă pe termen scurt și mediu, ne pregătim pentru viitor și am început să instalăm încărcătoare electrice în stațiile noastre.

Până acum avem 23 de stații de încărcare electrică MOL Plugee instalate în stațiile noastre și intenționăm să extindem rețeaua. La nivel regional, până la sfârșitul anului 2021, numărul încărcătoarelor va ajunge la 200, prin urmare, în curând vom putea conduce confortabil propriul vehicul electric de la granița cehă la Marea Adriatică sau Marea Neagră. În cadrul programului NEXT-E, cofinanțat de Uniunea Europeană, consorțiul proiectului va deține în total 252 de încărcătoare în șase țări (Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Croația, Ungaria și România), instalate la o distanță de 70-80 km de către MOL și partenerii săi strategici (E.ON, HEP, Petrol, BMW, Nissan).

Ați lansat aplicația MOL Plugee în 2021, într-un moment în care modelul de business din acest segment nu s-a stabilizat. Care sunt primele rezultate după lansarea aplicației?

Aplicația MOL Plugee este unul dintre cele mai recent lansate instrumente, conceput pentru a oferi utilizatorilor de vehicule electrice o experiență de încărcare bazată pe un nou tip de soluție de plată. Aplicația ține cont de capacitatea de absorbție a energiei electrice a vehiculelor și este mult mai bine adaptată nevoilor tuturor celor care dețin o mașină electrică. Acest lucru face parte din eforturile noastre de a oferi clienților noștri soluții personalizate care să reprezinte cel mai bun răspuns la nevoile lor. Pe măsură ce mașinile electrice devin din ce în ce mai populare, vom continua să dezvoltăm și să îmbunătățim tehnologia noastră de încărcare EV.

Mai este piața locală una dintre marile oportunități de dezvoltare? Care sunt aceste oportunități și prin ce se deosebesc de cele de pe piețele învecinate (Bulgaria, Serbia, Ungaria sau țările mai de la vest)?

În 2020 MOL a marcat cea de-a 25-a aniversare pe piața din România. Această aniversare reprezintă 25 de ani de creștere, investiții și inovații pe piața din România, o perioadă în care am crescut continuu și am construit un portofoliu diversificat de produse și servicii care să servească cel mai bine clienții noștri. Am crescut alături de economia locală, pe care am ajutat-o să se dezvolte în continuare. MOL România este acum un jucător dinamic, gata să-și continue călătoria împreună cu angajații, partenerii, clienții și comunitățile sale. Credem că piața locală este încă în creștere și în curs de dezvoltare și știm că este încă la început călătoria noastră împreună.

MOL are o viziune pentru viitor. Vedem benzinării transformându-se în stații care oferă servicii integrate pentru cei care călătoresc – fie că vorbim de cumpărături, pauze de cafea sau încărcarea mașinilor electrice. Compania a început deja procesul de transformare și obiectivul său principal este să țină pasul cu evoluțiile inovative și să devină prima alegere a clienților în mișcare. Pentru România, strategia noastră de dezvoltare se axează pe trei piloni principali care urmează strategia Grupului MOL: Digitalizare, Dezvoltare, Diversificare & Sustenabilitate. În același timp, ne-am propus să dezvoltăm în continuare sistemul nostru logistic și rețeaua de stații de servicii la nivel național, diversificând totodată produsele și serviciile din portofoliul nostru, astfel încât să răspundem nevoilor în continuă schimbare ale clienților noștri.

_____________________________________________

Articolul a apărut inițial în numărul din decembrie 2021 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *