Autoritățile de reglementare în Energie trebuie să fie independente și autonome, conform legislației europene, iar Comisia Europeană va lua toate măsurile pentru a se asigura că statele membre îndeplinesc obligațiile în acest sens, a declarat, comisarul european pentru Energie, Miguel Arias Canete, într-o conferință de presă susținută la București, făcând aluzie la situația organismului de reglementare a pieței din România, ANRE, ale cărui atribuții se vor parțial redistribuite către alte instituții ale statului.
„Independența autorităților naționale de reglementare, nu doar în România, ci în orice țară, este un element esențial al legislației energetice europene. Comisia monitorizează independența reală a autorităților de reglementare din toate țările membre și vom lua toate măsurile necesare pentru a ne asigura că statele membre își îndeplinesc obligațiile în acest sens. Monitorizăm multe state membre pentru a vedea dacă reglementatorul lor național este complet independent”, a spus oficialul european, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, independența organismelor de reglementare este esențială pentru funcționarea piețelor.
„Nu vrem ca reglementatorii să se subordoneze vreunei entități, ci să fie independente, autonome, iar astfel piețele vor funcționa cum trebuie, fără interferențe”, a continuat Canete.
Parlamentul României a decis, miercuri, constituirea unei comisii parlamentare de anchetă privind activitatea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Pe de altă parte, tot joi, în aceeași conferință de presă cu comisarul pentru Energie, ministrul român de resort, Toma Petcu, a declarat că această comisie va ancheta și cauzele care au determinat scumpirile anunțate de ANRE pentru 1 octombrie la energie și gaze.
„Nu cunoaștem care a fost motivația din solicitările operatorilor de energie și gaze cu privire la aceste scumpiri. Nu avem acces la ea, pentru că reglementatorul este independent. Dar acea comisie parlamentară care va verifica și prețurile din PZU (piața spot a bursei de energie — n.r.) va putea să vadă și cum s-a ajuns la aceste majorări. Vrem să știm foarte clar ce a stat la baza acestor decizii care am înțeles că urmează să fie luate. Din punctul meu de vedere, aceste decizii ar trebui analizate să vedem dacă la baza lor au stat solicitări fundamentate”, a spus Petcu.
El declarase, la începutul lunii septembrie, că, în funcție de ancheta comisiei parlamentare, o parte a activității ANRE ar putea fi preluată de Guvern.
„Analizăm mecanismul de funcționare al ANRE, să vedem unde se împiedică decizia, vizavi de activitatea ANRE, nu doar a conducerii. Din ce am vorbit cu domnul Havrileț (Niculae Havrileț, președintele ANRE — n. r.), sunt unele probleme și de legislație care nu le permit unele lucruri”, a spus Petcu.
Întrebat dacă se ia în calcul transferul ANRE din nou în subordinea Guvernului, ministrul a răspuns: „Nu cred, poate unele părți, poate partea de licitație, poate partea de control. Va fi o analiză, va fi o reorganizare a ANRE. ANRE are rol de reglementare, control și supraveghere, am putea noi să preluăm unele din acest activități. Nu este o decizie foarte clară și, repet, dincolo de decizia conducerii, poate e vorba de organizare”.
Petcu a precizat că reorganizarea reglementatorului se poate face prin modificarea legii de înființare a ANRE.
În replică, Florin Tobescu, șef serviciu în cadrul ANRE, i-a răspuns ministrului că un transfer al ANRE în subordinea Guvernului ar atrage automat o procedură de infringement din partea Comisiei Europene, întrucât ar însemna încălcarea directivelor comunitare, care prevăd că reglementatorul este independent de orice entitate publică sau privată.
Potrivit Legii 160/2012, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei este o autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, sub control parlamentar, finanțată integral din venituri proprii, independentă decizional, organizatoric și funcțional, având ca obiect de activitate elaborarea, aprobarea și monitorizarea aplicării ansamblului de reglementări obligatorii la nivel național necesar funcționării sectorului și pieței energiei electrice, termice și a gazelor naturale în condiții de eficiență, concurență, transparență și protecție a consumatorilor.