Europa a dat lumii unii dintre cei mai buni producători de automobile, dar pierde în favoarea Chinei cursa pentru a defini viitorul industriei. China este forța motrice a bateriilor de vehicule electrice, pe care liderii europeni le consideră vitale pentru viitorul industriei auto, care angajează milioane de oameni de pe întreg continentul, potrivit CNN.
Ar putea fi prea târziu pentru a o ajunge din urmă. „Europa ar putea estima că producătorii de automobile își vor muta producția în China în viitor”, a declarat Simone Tagliapietra, analist energetic la Fondazione Eni Enrico Mattei, un think tank din Milano. „Acesta este un risc imens” pentru regiunea găzduită de companii precum Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz și Renault, a adăugat el.
Construirea de mașini electrice în China are sens pentru companii, pentru că acolo sunt majoritatea clienților și le permite să evite tarifele mari aplicate la vehiculele importate. De asemenea, fabricile lor se află mai aproape de lanțul de aprovizionare pentru baterii, care reprezintă aproximativ 40% din valoarea mașinilor electrice. „Este logic să producem vehicule electrice unde sunt și bateriile produse”, a spus Tagliapietra.
Aproximativ două treimi din capacitatea de producție mondială pentru bateriile litiu-ion, cele mai frecvent utilizate în vehiculele electrice, se află în China, potrivit firmei de consultanță Wood Mackenzie. Se estimează că Europa va avea doar 1% din piață. „Există câteva proiecte europene mai mici, dar nimic semnificativ”, a declarat Gavin Montgomery, directorul de cercetare Wood Mackenzie al piețelor globale de metale din Londra.
China are avantajul de a fi cea mai mare piață mondială de vehicule electrice, reprezentând aproximativ jumătate din vânzările globale, iar producătorii auto internaționali investesc acolo pe scală largă.
Volkswagen a anunțat anul trecut că va injecta 12 miliarde de dolari în fabricarea vehiculelor electrice în China. Liderul industriei americane Tesla construiește o fabrică din Shanghai, care va produce 500.000 de mașini electrice pe an, comparativ cu aproximativ 100.000 anual în Statele Unite.
Chiar și companiile din Europa din industria bateriilor aleg să investească în China mai degrabă decât acasă. Lithium Werks din Olanda, care are deja două fabrici în China, a anunțat în această lună că vrea să construiască o fabrică de 1,6 miliarde de euro în afara Shanghaiului, cu un partener local.
Unitatea imensă va produce în cele din urmă bateriile litiu-ion pentru 160.000 de mașini pe an. Președintele Kees Koolen a declarat pentru CNN că Lithium Werks a investit în China deoarece infrastructura este mai bună și este mai ușor de obținut permisele necesare pentru a construi o fabrică. Compania a declarat că a fost descurajată de cantitatea de birocrație necesară pentru a investi în Europa.