România are la dispoziție resursele, tehnologia și finanțările necesare pentru a face trecerea către un transport și un sistem energetic sustenabil. Ceea ce lipsește încă este un cadru clar, coerent și predictibil, care să transforme ideile bune în infrastructură funcțională și să ofere cetățenilor alternative reale și eficiente. În plus, avizele, autorizațiile și reglementările rămân bariere semnificative, a declarat Ciprian Diaconu, Președintele CIGRE România.
O abordare sustenabilă presupune o reorientare spre transportul public electrificat. În marile orașe europene, acest tip de transport este o alternativă viabilă și eficientă, caracterizată prin predictibilitate, curățenie și respectarea orarelor. În România, dezvoltarea infrastructurii pentru tramvaie, troleibuze, metrou sau trenuri rapide ar putea oferi o alternativă concretă la utilizarea excesivă a mașinilor personale, contribuind la reducerea emisiilor și la fluidizarea traficului.
De asemenea, transportul de marfă poate fi optimizat prin electrificare, folosind trenuri și camioane alimentate prin baterii sau catenare. Investițiile în infrastructura feroviară modernă ar putea aduce beneficii substanțiale atât în ceea ce privește eficiența economică, cât și în reducerea amprentei de carbon.
Potrivit lui Diaconu, România are un potențial considerabil în domeniul energiei regenerabile, însă ritmul dezvoltării rămâne modest. Din 2015 până în 2025, capacitatea instalată de energie fotovoltaică a crescut de la aproximativ 1.000 MW la 3.000 MW, dar insuficient pentru o tranziție accelerată. Deși au fost emise avize tehnice pentru racordarea a peste 100.000 MW, doar aproximativ 30% dintre proiecte au șanse reale de implementare, a adăugat el, cu ocazia conferinței „Ziua Energiei”, organizate de Energynomics în cadrul Green Energy Expo & Romenvirotec 2025.
Un alt punct critic îl reprezintă lipsa soluțiilor de stocare. Fără baterii și sisteme inteligente de echilibrare a rețelei, energia regenerabilă rămâne vulnerabilă în fața variațiilor de producție. Stocarea aduce avantaje majore: optimizează consumul, reduce presiunea asupra rețelei și poate contribui la diminuarea costurilor de distribuție și transport.
În acest context, consumatorii care își stochează local energia ar trebui încurajați prin politici de bonificare, nu penalizați. În prezent, operatorii de rețea operează în baza unor reglementări rigide, care nu țin pasul cu evoluțiile tehnologice sau cu nevoia de flexibilitate. România are nevoie de politici publice anticipative, nu doar reactive, și de instrumente concrete pentru a transpune strategiile în realitate.
Un exemplu relevant este lipsa unui program național destinat sprijinirii asociațiilor de proprietari care doresc să instaleze panouri fotovoltaice pe blocuri. Dacă în cazul caselor individuale acest proces este mai simplu, la blocuri există dificultăți suplimentare: aprobarea vecinilor, accesul la finanțare și obstacole birocratice. Cu toate acestea, soluțiile există, iar beneficiile ar putea fi semnificative, mai ales pentru încărcarea mașinilor electrice la nivel local, într-un mod accesibil și sustenabil.
Din perspectiva producției de energie electrică, datele arată că România a înregistrat o scădere a generării din cărbune și hidrocarburi, în timp ce sursele nucleare și hidro au rămas constante. Progresul în domeniul energiei regenerabile este lent, iar proiectele mari riscă să rămână nefinalizate dacă nu există o abordare coerentă și integrată.
Într-o piață energetică paneuropeană, în care prețurile se aliniază între state, consumatorii români ar trebui să aibă acces facil la energie regenerabilă, prin stimulente comerciale și infrastructură adecvată. Stocarea la nivelul rețelei, al distribuitorilor sau al consumatorilor este o soluție necesară pentru integrarea eficientă a surselor regenerabile, a mai spus Diaconu.
Conferința „Ziua energiei la Green Energy Expo & Romenvirotec” a fost organizată de Energynomics, cu susținerea partenerilor noștri Elektra Renewable Support, LONGi, SolaX Power și cu implicarea HENRO, COGEN România, CIGRE România și FEL România.