Numărul de mașini electrice din România a ajuns în acest an la 30.000 de unități, față de 6.000 în urmă cu trei ani, iar până în 2030 ar putea ajunge la 200.000 de unități. Pentru încărcarea lor va fi nevoie de o rețea de cel puțin 60.000 de puncte de încărcare electrică.
”Electrificarea este o perspectivă de viitor care va mai câștiga și din terenul pe care îl are acum gazul natural”, a declarat Claudia Griech, General Manager al E.ON Energie România, în cadrul celei de-a noua ediții a Energy Strategy Summit, organizate de Energynomics.
În contextul tranziției verzi, furnizorii de energie pot juca un rol substanțial atât în informarea consumatorilor, cât și în livrarea de soluții mai ecologice de alimentare cu energie electrică și termică. De altfel, E.ON Energie România a început încă din 2018 să promoveze soluțiile de eficiență energetică, pentru că tranziția verde înseamnă în primul rând eficiență energetică și apoi soluții alternative.
Furnizorii de energie pot crește nivelul de conștientizare asupra soluțiilor verzi pe care clienții lor le pot utiliza pentru reducerea consumului de electricitate și protejarea mediului. De exemplu, în zona rezidențială încălzirea pe gaz poate reduce consumul de gaz cu până la 30%, iar folosirea energiei fotovoltaice în tandem cu pompele de căldură va permite asigurarea cu energie verde a consumatorilor.
”Este logic și evident că orice companie din energie are o responsabilitate în zona de tranziție energetică iar noi ca furnizor ne-am asumat direcțiile strategice de sustenabilitate și digitalizare”, a adăugat Griech.
Compania a livrat, din 2018 până în 2021, peste 120 de proiecte de panouri fotovoltaice rezidențiale. Anul trecut numărul acestora a fost de 250, pe fondul cererii în creștere din partea pieței.
Energia fotovoltaică produsă de centralele rezidențiale devine cel mai rentabilă atunci când este și consumată de către producător, astfel că, probabil în curând se va răspândi utilizarea acestei energii în combinație cu pompele de căldură. Acest tip de sistem va câștiga teren în detrimentul centralelor pe gaz.
”Anul trecut a fost prima dată când cererea a venit din partea pieței. La fel a fost și pe rezidențial, unde nu exista neapărat o preocupare de eficiență energetică, în condițiile în care, trebuie să recunoaștem, energia nu era un cost care să însemne foarte mult în bugetul familiei. Preocuparea apărut în urma crizei și a volatilității prețului de anul trecut”, a precizat Griech.
Potrivit lui Griech, furnizorii de energie „au obosit” după doi ani în care schemele de sprijin pentru plata facturilor de către clienți au fost modificate de foarte multe ori de către autorități. De multe ori, aceste schimbări veneau ”peste noapte” și erau făcute pe seama furnizorilor și a puterii lor de finanțare a acestor scheme. Inclusiv acum, statul are întârzieri la plată de circa jumătate de an. Însă aceste scheme suport trebuie regândite împreună cu autoritățile.
”Rugămintea noastră este să nu se mai facă schimbări peste noapte. Dacă ne gândim să facem iar lucrurile peste noapte, ne vom provoca propria criză”, a mai spus Griech.
Energy Strategy Summit 2023 a fost organizat de Energynomics cu sprijinul ABB, ASTRASUN Solar, BCR, CEZ Romania, Eaton Electric, Electrica Furnizare, Electro Service RB, Elektra Renewable Support, EnergoBit, Enevo Group, E.ON, Finder, Huawei, MET România Energy, OMV Petrom, OX2 România, Phoenix Contact, Photomate, ProCredit Bank, REI Grup, Renomia Gallagher, Romgaz, Schneider Electric, Signify, Transelectrica, Taw Energy, Volt, WIKA, Wiren, Alexandrion Group, Aqua Carpatica, Klarmedia și Mobexpert.