Aproape 67% din companiile de energie și utilități din România spun că nu vor suferi transformări ca urmare a digitalizării, în timp ce 33% susțin că aceasta va avea ”o influență mare” asupra afacerii, conform unui studiu. În același timp, jumătate din companiile energetice chestionate spun că profitul și cifra de afaceri vor fi influențate în proporție de maximum 5% de digitalizare, iar cealaltă jumătate vede o influență de maximum 10-20%.
”Perpectiva tranziţiei către era inteligenţei artificiale aprinde imaginaţia liderilor de business, dar automatizarea proceselor operaţionale dă frisoane angajaţilor. Digitalizarea dă răspunsuri la ineficiențele din companii dar provoacă şi multe nelinişti decidenţilor în legătură cu evoluţia industriei şi a modelului lor de business”, susține expertul Constantin Măgdălina.
Cele mai multe dintre companiile din utilităţi și energie sunt încrezătoare în digitalizare, dar nu au cunoştinţele necesare pentru a valorifica această tendinţă. Per total, 60% dintre companii nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de afaceri. Circa 70% dintre companii nu au dat unui lider din conducerea companiei responsabilitatea pentru dezvoltarea digitală a afacerii.
Aproape 63% dintre companiile respondente spun că nu au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv. Circa 55% spun că principalul obstacol în calea digitalizării este faptul că nu au consumatori ”digitali”.
Însă 46% recunosc faptul că reducerea costurilor și simplificarea proceselor sunt beneficiile integrării procesului de digitalizare. Pentru a afla părerea liderilor de business în legătură cu procesul de digitalizare, compania Valoria a realizat studiul Barometrul Digitalizării companiilor din România. Studiul sondează percepţiile managerilor şi directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 329 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 9 februarie – 11 aprilie 2017.
Astfel, firmele cel mai puternic influenţate de digitalizare sunt 80% dintre cele din IT şi 80% dintre cele din media şi publicitate, urmate de 75% dintre cele din servicii financiar-bancare. Industriile cel mai puţin sau deloc influenţate de digitalizare în România sunt construcţii/imobiliare, alimentaţie/agricultură şi transporturi.