Conpet Ploiești demarează împreună cu divizia de petrol a Gazprom studiul de fezabilitate necesar pentru proiectul conductei de petrol Constanța-Pitești-Pancevo ca parte din planurile lor de interconectare la rețeaua europeană PEOP (Pan European Oil Pipeline) de la Constanţa la Trieste (Italia).
Conducta este destinată alimentării cu țiței a rafinăriei Pancevo, localizată în Serbia, și deținută de Gazprom Neft. Studiu de fezabilitate este realizat pentru asigurarea unei baze de discuții pentru cooperarea în domeniul transportului de țiței între Gazprom Neft, Conpet, Transnafta (omologul Conpet din Serbia) și Oil Terminal.
Directorul general al Conpet a declarat că estimările societății spun că proiectul va costa peste 200 de milioane de euro, și la finalizarea sa va avea o lungime de 320 de kilometri, dintre care circa 280 de kilometri pe teritoriul României, și va putea transporta până la 7,5 milioane de tone de țiței pe an. De fapt, proiectul necesită o prelungire a conductelor operate de Conpet Constanța-Pitești către Serbia.
“Practic, interconectăm sistemele de transport al ţiţeiului din România şi Serbia. Relaţia noastră cu partenerii din Serbia este foarte bună, iar interesul este comun. În prezent, mai avem nevoie de ok-ul din partea Gazprom Neft, proprietarul rafinăriei de la Pancevo, pentru a demara proiectul. Există interese comune economice şi geopolitice şi aşteptăm să dăm drumul proiectului. Pentru noi este o oportunitate şi o necesitate. Dacă studiul de fezabilitate începe în acest an, în doi ani poate fi realizată conducta.”, a completat directorul Liviu Ilași.
Prin urmare, țițeiul ar urma să fie adus din Rusia prin transport maritim pe Marea Neagră până la Constanța, de unde va fi încărcat în conductele Conpet prin terminalul Oil Terminal.
Întrebat dacă ar fi de acord ca Gazprom să fie principalul acţionar sau principalul investitor în dezvoltarea proiectului oleoductului Constanţa – Piteşti – Pancevo, directorul Conpet a răspuns: „Nu e exclus şi nu ar fi deranjant”.
Conductele operate de Conpet sunt vizate și de companii petroliere din Azerbaijan și Kazahstan
Nu doar gigantul rus este interesat de transportul țițeiului către Europa prin terminalele și conductele românești. Oficialul Conpet a declarat că există interes şi din partea companiilor petroliere din Kazahstan şi Azerbaidjan pentru conductele de la Constanţa spre restul Europei.
„În următorii ani, se vor produce cantităţi mari de ţiţei în Kazahstan, iar transportul petrolului prin Bosfor implică multe riscuri. Cel mai bine este să se facă prin conducte de la Constanţa spre centrul Europei. Kazahstanul a zis că, în momentul în care va exista capacitate în aceste conducte, imediat le va umple. Şi SOCA e interesată să aducă ţiţei în România. Deci, există interes, există intenţii, iar problema este dacă se concretizează şi cât de repede”, a precizat Liviu Ilași.
Compania Conpet exploatează reţeaua naţională de conducte de transport petrol, etan şi gazolină, având concesionat sistemul de conducte care aparţine statului român. În prezent, Conpet operează 3.800 de kilometri de conducte care traversează 24 de judeţe ale ţării. Sistemul de conducte operat de Conpet nu este interconectat cu reţeaua europeană de transport ţiţei.
Conpet este controlată de statul român ca acţionar majoritar cu 58,72% din acţiuni, iar dintre acționarii minoritari, Fondul Proprietatea are cea mai mare participație de capital, cu 29,7% din acţiunile companiei.