Consiliul Concurenței va discuta cu ANRE oportunitatea preluării în legislația secundară a unora dintre măsurile implementate de CEZ Distribuție SA în urma investigației privind un posibil abuz de poziție dominantă pe piața de distribuție de energie electrică, a anunțat președintele Bogdan Chirițoiu.
Autoritatea de Concurență a remarcat că măsurile au condus la supraveghere mai atentă a consumului de energie electrică, ceea ce a generat o scădere de aproximativ 30% a pierderilor cauzate de sustragerile de energie electrică și de consumul neînregistrat cauzat de defectarea aparatelor de măsură.
Implementarea angajamentelor asumate de CEZ Distribuție SA a condus la scăderea cu 30% a consumului neînregistrat, Consiliul Concurenței
De asemenea, Consiliul Concurenței a remarcat o creștere a puterii de negociere a clienților finali non-casnici cu operatorul de distribuție și o îmbunătățire a calității documentelor justificative pentru diferite etape din procesul de constatare, analiză și deconectare pentru cazurile de consum neînregistrat.
„Practic, am obligat compania să creeze o procedură clară și transparentă pentru situațiile de deconectare, ceea ce a condus atât la o reducere cu 30% a pierderilor determinate de consumul neînregistrat de energie electrică, dar și la o îmbunătățire a gradului de informare a furnizorilor și clienților non-casnici”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Angajamentele pe care operatorul de distribuție și le-a asumat au vizat în principal situațiile de consum neînregistrat și sustragere de energie electrică:
- verificarea periodică a locurilor de consum ale clienților non-casnici racordați la rețeaua CEZ Distribuție, astfel încât eventuale situații de sustragere de energie/consum neînregistrat să fie identificate cât mai curând
- acordarea posibilității clienților de a alege laboratorul la care să fie realizată expertiza grupului de măsurare
- o mai bună documentare a cazurilor prin stabilirea unui număr minim de documente care ar trebui să se regăsească la dosarul fiecărui caz
- transmiterea de copii ale documentelor către consumatorii susceptibili de consum neînregistrat / sustragere de energie electrică
- organizarea unor ședințe de conciliere/mediere și invitarea clientului final să participe alături de furnizorul său de energie, dar și de către experți în domeniul tehnic și/sau juridic
- informarea periodică a furnizorilor cu privire la situația clienților implicați în situații de consum neînregistrat și/sau sustragere de energie electrică
- informarea de urgență a furnizorului clientului asupra locului de consum al căruia s-a dispus măsura deconectării
- realizarea de campanii de informare a clienților cu privire la drepturile și obligațiile acestora, dar și la riscurile și consecințele la care se expun
- realizarea de cursuri de pregătire a personalului de specialitate al operatorului de distribuție cu privire la procedurile aplicabile și regulile de concurență etc.
Investigația Consiliului Concurenței a fost declanșată ca urmare a unei plângeri depuse de furnizorul de energie electrică SC Electrica Muntenia Nord SA (în prezent, Electrica Furnizare SA), care viza un posibil abuz al CEZ Distribuție SA, manifestat prin deconectarea nejustificată a alimentării cu energie electrică a unui consumator non-casnic aflat în portofoliul unui furnizor concurent cu societățile de furnizare din grupul CEZ.
“Concret, CEZ Distribuție nu a deconectat consumatorul când acesta era clientul CEZ Vânzare, deși avea suspiciuni de sustragere a energiei, ci după ce acesta și-a schimbat furnizorul și a devenit clientul societății Electrica Muntenia Nord SA”, explică autoritatea de competiție. CEZ Distribuție nu a putut face dovada faptului că a informat noul furnizor despre întreruperea alimentării cu energie electrică (sau despre riscul unei astfel de întreruperi) și nici nu avea relație contractuală directă cu consumatorul. Ca urmare, Autoritatea de Concurență a analizat comportamentul SC CEZ Distribuție SA, impunând operatorului de distribuție adoptarea de măsuri atât în relația cu furnizorii, cât și cu clienții săi non-casnici. Potrivit Consiliului Concurenței, CEZ Distribuție SA (în prezent Distribuție Energie Oltenia SA) a implementat angajamentele asumate, iar acestea au produs efectele urmărite, respectiv au înlăturat îngrijorările concurențiale care au condus la declanșarea acesteia.