Consiliul Concurenţei va realiza un site de comparare a preţurilor carburanţilor, instrument asemănător celui lansat cu succes pentru produse alimentare, în urmă cu un an, anunță instituția.
Guvernul a aprobat, ieri, Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preţurilor pentru carburanţi, platformă ce va conduce la transparentizarea pieței pentru consumatori, astfel încât aceștia să poată alege carburanții auto cu cel mai bun raport preț-calitate. Creșterea transparenței pentru consumatori ar putea accentua gradul de concurență pe piața comercializării cu amănuntul de carburanți auto, cu implicații benefice asupra prețului carburanților, dar și asupra calității acestora, serviciilor oferite în stațiile de distribuție a carburanților etc.
“Pentru realizarea acestei aplicaţii trebuie creată o bază de date care să conţină lista tuturor companiilor care comercializează carburanţi, amplasarea geografică a benzinăriilor deţinute de fiecare, tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) comercializate în fiecare benzinărie, preţurile la pompă practicate. Ca urmare, intenţionăm amendarea corespunzătoare a legii concurenței, astfel încât să se creeze cadrul legal în baza să putem solicita date și informații companiilor active pe piață, ceea ce va permite și monitorizarea activă a prețurilor practicate de companiile petroliere” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Urmând exemplul Autorităţii de Concurenţă din Germania, Consiliul Concurenţei va pemite accesul la baza de date, în anumite condiţii, şi a altor dezvoltatori de aplicaţii similare, astfel încât consumatorii să aibă la dispoziţie mai multe platforme care vor oferi facilităţi diferite. La începutul acestui an, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație sectorială pe piaţa comercializării de carburanți auto, având în vedere rigiditatea observată a preţurilor la comercializarea cu amănuntul a carburanţilor în România. Acest fenomen a fost constatat din evoluția comparativă a prețurilor practicate în România şi a mediei preţurilor la nivel european, dar și din felul în care au evoluat preţurile interne raportat la modificările cotaţiilor internaționale la produsele petroliere, mai specifică instituția.
În cadrul acestei investigaţii, se analizează o gamă largă de date şi informaţii de la companiile care acţionează pe această piaţă inclusiv evoluţia preţurilor cu amănuntul la carburanţi. Ca urmare, companiile trebuie să transmită Autorităţii date şi informaţii referitoare la factorii care influențează nivelul prețurilor cu amănuntul pentru carburanții auto (benzină și motorină) comercializați în România, dar şi cu privire la alte aspecte, cum ar fi stocurile minime.
Reamintim că Autoritatea de Concurenţă a instrumentat şi a sancţionat două cazuri de înţelegeri de tip cartel pe piaţa carburanţilor (6 companii petroliere au fost sancţionate cu peste 200 milioane euro, Consiliul Concureţei câştigând procesele cu acestea; 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi au fost amendate cu aproximativ 3,7 milioane euro).
De asemenea, Consiliul Concurenţei a elaborat un set de recomandări pentru stimularea concurenței pe piața carburanților, principalii beneficiari fiind consumatorii finali. În acest context, una din propunerile Consiliului Concurenţei era eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților, respectiv simplificarea procedurilor de înfiinţare a staţiilor de distribuţie. În acest fel, ar creşte presiunea concurenţială asupra companiilor active pe această piaţă.