Pe măsură ce se tinde tot mai mult către timpi de încărcare ai vehiculelor electrice mai mici și se cere o putere a încărcării mai mare, apare necesitatea crescândă de conectare la rețeaua de medie tensiune, a spus Constantin Ichimoaei, Executive Manager în cadrul ABB România, în cadrul conferinței ”Desantul mașinilor electrice”, organizate de Energynomics.
”Numărul tot mai mare de vehicule electrice va cere acest lucru. Conform unui studiu, până în anul 2040, la nivel mondial vor exista peste jumătate de miliard de mașini electrice. Bateriile vor fi mai mari și vor oferi o autonomie mai mare”, spune Ichimoaei.
”România se înscrie în tendința globală de creștere. Nu cred că trebuie să fim primii, ci să mergem cu pași mărunți, să facem investiții sigure, sustenabile pentru viitor, făcute inteligent”, a mai spus el.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CONSTANTIN ICHIMOAEI
”Avansul tehnologic și cererea de putere vor stimula modernizarea rețelelor electrice. Mă refer nu doar la rețelele fizice, ci și modernizarea digitală”.
Încărcarea în curent continuu se poate realiza în rețele de joasă tensiune în mod tipic, însă încărcarea autobuzelor are loc până la 350-450 kW, iar racordarea are loc în posturi de transformare. Rețelele de distribuție de medie tensiune au transformatoare de coborâre, celule de medie tensiune, dulapuri de joasă tensiune, cabluri îngropate pe care se racordează încărcătoarele. Cele mai solicitate sunt astfel rețelele de medie tensiune de distribuție, și nu cele doar cele de transport. Acestea pot fi modernizate pentru a permite conectarea stațiilor de putere mai mare sau, în varianta unui management inteligent, pot fi adăugate baterii de stocare.
”ABB are expertiză în soluții pentru rețelele de încărcare a autovehiculelor electrice – de la stații de încărcare, tablouri de joasă tensiune, la stații de transformare și conectare la medie tensiune. Suplimentar, aș dori să amintesc soluțiile de conectivitate și diagnoză, precum și monitorizarea la distanță a rețelelor electrice. Soluțiile sunt scalabile, se poate începe de la o putere mai mică și urca apoi până spre 2.000 – 2.500 kVA pe transformator, cu integrarea bateriilor de stocare și a surselor fotovoltaice”, a mai spus el.
”În același timp, să notăm că noua tendință a viitorului va fi vehicle-to-grid. În Hamburg, ABB a construit un depou pentru autobuzele electrice în care au fost integrate 44 de încărcătoare de 150kW, un sistem de stocare cu baterii, iar conectarea a fost realizată pe medie tensiune”, a adăugat Ichimoaei.
Anul trecut ABB a livrat operatorului de transport public din Suceava 30 de stații de încărcare de înaltă putere de 50kW și 13 stații de 150 kW, care s-au montat în depoul local. ”Este o soluție de care suntem mândri și pe care dorim s-o replicăm în România”, a mai spus Ichimoaei, prezentând gama de încărcătoare ABB în curent alternativ și continuu, care se pot preta atât autovehiculelor mici, cât și flotelor.
Conferința ”Desantul mașinilor electrice” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor ABB România, Automobile Bavaria, LAPP România.
S-au înscris pe platforma MyConnector pentru a participa la dialog peste 180 de persoane.