Odată cu scăderea cantității de energie electrică la tarife reglementate cu 10% la fiecare șase luni, consumatorul casnic devine interesant și pentru alți furnizori decât pentru cei catalogați ca fiind de ultimă instanță (Enel, Electrica, CEZ și E.ON, fiecare cu filialele sale regionale), au punctat reprezentații Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER).
“Începând cu 1 iulie avem 50% componentă de piață concurențială (CPC ) în tariful final de energie pentru consumatorul casnic, iar de la 1 ianuarie 2016 acesta va urca la 60%”, a menționat Ion Lungu, Președintele AFEER.
De la 1 martie 2016 intră va intra în vigoare și noul tip de factură la energie electrică, mai detaliată, dar încă greu de înțeles de beneficiarul fără cunoștințe specifice. Pentru a facilita achiziția de cunoștințe pentru construirea unei minime culturi de energie la clientul casnis, AFEER a demarat o campanie națională de informare a clienților, prin site-ul propriu la început.
Individual, încă nu este clar ce face fiecare furnizor, sau dacă acțiunilor tuturor de informare au debutat. Cert este că, în ceea ce privește recunoașterea acestor costuri de informare în facturi, această recunoaștere se ridică la maximum 1% din costul de furnizare pentru clientul casnic.
O medie a acestui cost de furnizare este de 1 euro per client casnic pe lună, și reprezintă costul cu emiterea facturilor, susţinerea centrului de relaţii cu clienţii, emiterea preavizelor de deconectare, a somaţiilor de plată şi alte costuri legate de relația dintre comerciant și client, a declarat Mihai Beu, reprezentantul Electrica în AFEER. În România există circa 9 milioane de gospodării care dețin un contract de furnizare de energie electrică.
Unii furnizori fac promisiuni false, imposibil de îndeplinit
Reprezentanţii AFEER au atras atenția că există cazuri în care un furnizor poate face promisiuni clienților casnici imposibil de aplicat în realitate, și au clasificat aceste “capcane” în tehnice şi contractuale. Promisiunea reducerii facturii finale cu 10% sau chiar mai mult este imposibil de obținut, o scădere posibilă fiind cuprinsă între 3 și 5%, a spus Ion Lungu.
„Au început să apară tot felul de oferte de energie electrică, ce cuprind tot felul de artificii, care par să scadă factura, dar care sunt de fapt incorecte”, a declarat Ion Lungu, preşedintele AFEER, cu privire la ofertanți care susțin că pot ofer evitarea taxei radio-tv, certificatele verzi sau taxa de cogenerare.
„Consumatorul trebuie să stabilească o relaţie cu furnizorul, relaţia nu este numai într-un singur sens. Consumatorul însuşi trebuie să îşi deschidă strategia de achiziţie, luând în considerare ce-i convine mai mult. De asemenea, consumatorul poate să îşi găsească o metodă de a-şi reduce valoarea facturii.[…] Un furnizor orientat către client îi va spune clientului său cum ar putea să reducă factura”, a declarat și Cristina Micu, membru în Comitetul Director al AFEER.
La rândul său, Laurenţiu Urluescu, membru în Comitetul Director al AFEER, spune că o altă capcană este confuzia care se face între furnizor şi distribuitor.
„Din ce mai apare prin piaţă, noi am identificat următoarele capcane: în primul rând trebuie explicat la toată lumea că furnizorul nu este şi distribuitorul de energie, chiar dacă de multe ori numele seamănă. Sunt foarte mulţi clienţi cărora li se induce ideea că dacă îşi schimbă furnizorul s-ar putea să aibă probleme de distribuţie. Nu este cazul, nu are nicio legătură. Pentru consumatorii mari alimentaţi de mult timp de furnizorii concurenţiali nu au fost asemenea probleme. Distribuitorul e compania care tehnic dă curent, iar furnizorul e cel cu care ai o relaţie comercială, respectiv de unde îţi vine factura. Ei sunt însă diferiţi”, a spus Laurențiu Urluescu, membru în Comitetul Director al AFEER.
„La fel, că poate să influenţeze calitatea energiei electrice. Este fals. Trebuie să aveţi în vedere că prin contractul de furnizare nu se poate modifica niciun parametru tehnic din avizul tehnic de racordare”, a mai spus oficialul AFEER.