Agenţia Internaţională pentru Energie (IEA) estimează pentru 2014 un consum global de 92 milioane de barili pe zi, în scădere cu 100.000 de barili pe zi față de estimarea publicată acum o lună. Astfel, consumul global zilnic ar crește cu 1,1 milioane de barili pe zi față de cel din 2013. Această reducere a fost pusă pe seama încetinirii economice din China, actorul economic cu o clasă mijlocie în creștere, dar și pe seama revenirii economice întârziate pe care o au SUA și Europa. Potrivit celei mai recente prognoze a FMI, economia mondială va crește anul viitor cu 3,1%, estimare în scădere.
Pivotarea modelului economic din China către cucerirea pieței interne sub forma unui consum chibzuit, oferta în creștere față de cerere, precum și problemele ce țin de industrializare competitivă și crearea locurilor de muncă din SUA și Europa au influențat percepția generală privind prețurile. Astfel, preţul petrolului Brent, de referinţă la bursa din Londra, a scăzut cu circa 4% în acest an, fiind tranzacţionat în prezent la aproape 107 dolari/barilul. Potrivit IEA, cererea pentru ţiţeiul livrat de OPEC va scădea anul viitor cu 400.000 de barili pe zi, la 29,4 milioane de barili pe zi, din cauza creşterii producţiei altor ţări, cum ar fi Statele Unite şi Canada, care este mai mare decât creşterea consumului mondial de petrol.
Consumul de petrol din țările în curs de dezvoltare l-a depășit în aprilie pe cel din țările dezvoltate
Cererea de petrol în scădere merită însă nuanțări suplimentare. Cererea de petrol este în scădere în țările dezvoltate de la mijlocul anilor 2000, ca urmare a construirii de mașini mai eficiente și a trendurilor demografice. În luna aprilie US Energy Information Administration a atras atenția că, pentru prima dată de când se măsoară consumul în țările OECD (Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare, un club al țărilor bogate) și non-OECD, consumul de petrol în țările în curs de dezvoltare l-a depășit pentru prima dată pe cel din țările dezvoltate.
Consumul eficient duce la scăderea cererii de petrol
Pusă în situația de a lua urgent măsuri ecologice și în ciuda cererii majore de petrol pe care o înregistrează, în martie China a decis introducerea de standarde noi privind consumul de cumbustibil pentru o sută de kilometri parcurși de către o mașină. Noile standarde impun ca limite superioare un consum de 6,9 litri/100 de km până în 2015 și 5 litri/100 de km până în 2020. Cu alte cuvinte, în ciuda creșterii numărului de mașini cu cel puțin 7% pe an, mașinile personale vor deveni cu 3-4% mai eficiente an de an, iar camioanele de transport marfă cu 2-3% mai eficiente. Citi Research, divizia de cercetare a băncii Citi, a luat în considerare aceste asumpții când a stabilit că această creștere a eficienței va duce la un consum în scădere cu 3,8 milioane de barili/zi.
Substituirea petrolului cu alte resurse va conduce la un cerere mai mică decât estimările IEA
Un alt factor important în scăderea cererii și consumului de petrol în constituie rezervele neconvenționale de gaz natural care au produs o revoluție în acest domeniu în privința accesibilității și prețurilor. În SUA prețul la gaz natural a ajuns să fie un sfert din cel al petrolului și începe să fie folosit din ce în ce mai mult sub formă de combustibil pentru mașini personale, autobuze, camioane și camionete, dar și în alimentarea cu energie a unităților petrochimice. Cei de la The Economist apreciază că folosirea gazului natural pe post de combustibil pentru autovehicule va conduce la o nouă scădere a cererii cu 3,5 milioane de barili/zi până în 2020.
Gazul natural ia locul petrolului în generarea de electricitate chiar și în Orientul Mijlociu, ducând la o altă scădere de 3 milioane de barili/zi. Reducerea subvențiilor pentru folosirea combustibilor și electricității rezultate din petrol și generalizarea inițierii și folosirii programelor nucleare civile (precum cel din Emiratele Arabe Unite, unde două centrale nucleare sunt în construcție), conduc la scăderi și mai accentuale ale utilizării petrolului. Folosindu-se de toate datele pe care le deține despre înlocuirea petrolului cu alte tipuri de resurse i-a făcut pe cei de la Citi Research să afirme că cererea de petrol va ajunge în următorii ani la mai puțin de 92 milioane de barili/zi.