Consumatorii de energie din România vor fi din ce în ce mai informaţi, odată cu liberalizarea pieţei, şi vor pune presiune pe furnizori, care vor fi nevoiţi să vină cu oferte şi servicii cât mai bune pentru a-şi fideliza clienţii, a declarat Corina Popescu, directorul general al Electrica, într-un interviu acordat Agerpres.
Corina Popescu îi sfătuieşte pe consumatori să fie foarte atenţi la eventuale clauze abuzive din contractele pe care le semnează şi să anunţe autorităţile dacă găsesc paragrafe prin care sunt puşi să plătească penalităţi în cazul în care doresc să renunţe la contract. Oricine îşi poate schimba oricând furnizorul, a subliniat ea.
”Suntem într-un proces de liberalizare care a început cu mulţi ani în urmă. Primul moment de liberalizare completă a pieţei de energie electrică a fost anul 2007. De ce nu au migrat consumatorii din piaţa reglementată în cea nereglementată… cred că ar trebui analizat. Dar ce se întâmplă acum este o trecere forţată. Ce nu s-a întâmplat natural se întâmplă acum forţat…
”S-a încercat o trecere etapizată. Ani de zile am avut pe factura de acasă două tipuri de tarife pentru energie, o componentă reglementată şi una de piaţă liberalizată. Acest proces trebuia să se finalizeze în 2018. O greşeală a fost făcută la data aceea: piaţa angro s-a liberalizat, dar ANRE continua să reglementeze preţul la consumatorul final. Eşuată şi a doua încercare de trecere etapizată…Acum, de un an de zile, au apărut atât directiva europeană, cât şi regulamentul european care nu mai permit reglementarea preţurilor şi intervenţia statului pe pieţele de energie în a reglementa preţurile decât pe o durată limitată de timp”, a spus Popescu.
”Consumatorii să fie foarte atenţi când îşi aleg cu cine doresc să meargă mai departe, fie că este furnizorul de până acum, fie că este altul, să-şi facă o analiză foarte atentă la contractul pe care îl semnează. Pentru că sunt contracte care au mai multe clauze care sunt ascunse şi care practic încearcă să blocheze acest drept pe care îl conferă directiva europeană de a-şi schimba furnizorul atunci când doresc…Evident, ca să faci o alegere corectă, trebuie să fii foarte bine informat şi cred că acesta este lucrul care a lipsit: dorinţa unui consumator de a fi informat. Iar informarea trebuie să fie una corectă”, a adăugat directorul general al Electrica.