Strategia Grupului Electrica este una de asigurare a echilibrului între crearea de valoare pe termen lung și maximizarea profitului pentru investitori. Aceste priorități rămân neschimbate, ne-a spus Corina Popescu, CEO al Electrica SA. Contextul actual a accentuat necesitatea creșterii gradului de automatizare în rețele. De asemenea, sunt esențiale dezvoltarea și adaptarea portofoliului de servicii, inclusiv pentru că în această perioadă anumite comportamente de consum s-au schimbat, ceea ce ar putea aduce noi tendințe sau, cel puțin, accelerarea celor inițiate anterior.
Ce soluții ați găsit la criza principală a anului 2020?
Ne-am mobilizat foarte repede și am dezvoltat și implementat rapid planuri de reziliență, care cuprind măsuri organizatorice adaptate acestui context, la nivelul tuturor companiilor din cadrul Grupului Electrica. Obiectivele noastre au fost de a oferi echipamentele de protecție și de a crea reguli stricte, menite să ofere siguranța angajaților, partenerilor și clienților noștri, astfel încât să asigurăm continuitatea alimentării cu energie electrică. Planurile de reziliență au fost elaborate pe scenarii de evoluție, având în vedere atât disponibilitatea personalului, în special pentru activitățile esențiale, cât și locațiile și instalațiile în care ne desfășurăm activitatea.
În cazul nostru, a fost prioritară identificarea unor soluții menite să asigure protejarea colegilor „din prima linie”, a căror prezență fizică este absolut necesară. În baza unor proceduri clare, am adoptat rapid toate măsurile necesare. Acolo unde a fost posibil, am implementat regimul de telemuncă, iar în anumite locații, inclusiv în unele centre de relații cu clienții, am suspendat temporar accesul, pe durata stării de urgență. De asemenea, am încurajat folosirea metodelor digitale de interacțiune și de plată și am extins sistemul de semnătură electronică care ne permite, pentru procesele decizionale și administrative, să lucrăm eficient de la distanță, fără afectarea semnificativă a activităților suport. Mai mult, sistemele de tele/video conferință ne facilitează interacțiunea, procesele de coordonare, comunicare și decizionale.
Suplimentar, în cazul în care cineva din echipa noastră sau din familiile colegilor ar avea nevoie, am înființat celule de sprijin, grupuri voluntare de ajutor, la nivelul fiecărui județ în care companiile noastre operaționale activează și oferim suportul necesar.
Cum vedeți viitorul afacerilor inclusiv prin menținerea / extinderea soluțiilor adoptate în perioada de criză?
Este o perioadă plină de provocări, dar și de oportunități, în care este esențial să reușim să ne adaptăm businessul la aceste noi condiții. Noi chiar am reușit să accelerăm proiecte de transformare pe care le gândeam si planificăm de ceva vreme la nivelul întregului grup.
Contextul actual a accentuat necesitatea creșterii gradului de automatizare în rețele, spre exemplu, a digitalizării proceselor, a creării canalelor alternative de interacțiune și de plată cu clienții, precum și a nevoii de asigurare a instrumentelor și condițiilor de lucru de la distanță pentru angajații noștri.
În toată această perioadă de criză sanitară este prioritar să continuăm să le oferim angajaților, clienților și partenerilor noștri un mediu sigur pentru desfășurarea activității, de aceea monitorizăm în permanență contextul pentru a limita orice riscuri potențiale și ne vom adapta în funcție de realitatea cu care ne confruntăm. Avem o strategie clară pentru următorii ani prin care pregătim organizația să poată răspunde provocărilor legate de contextul actual, dar și de schimbările legislative la nivel european, aspect care necesită timp și resurse. Avem însă nevoie și de sprijinul autorităților, în special în ceea ce privește predictibilitatea cadrului de reglementare, care să stimuleze investițiile și inovarea.
Cum ați evitat pierderile și riscurile (de sănătate, operaționale) și ce investiții aveți în vedere în prezent?
În domeniul în care activăm, evoluția tehnologiei a atras și transformări ale modului nostru de lucru și a eficientizat o mare parte din procesele din zonele de distribuție și servicii. În continuare este nevoie de o analiză a noilor soluții tehnologice, implementare treptată și măsurare a eficienței reale pe care o aduc în activitatea noastră.
Suntem în plin proces de digitalizare, iar contextul actual nu a atras o schimbare a priorităților, ci o nevoie de concentrare a efortului pentru a accelera implementarea acestora.
În cazul Electrica, digitalizarea este o oportunitate reală de eficientizare a proceselor, dar și a performanței prin automatizarea rețelelor, îmbunătățirea sistemului IT, reducerea consumului și creșterea sustenabilității la nivel de grup și implementarea unui sistem de contorizare inteligent. Această nevoie a devenit și mai evidentă în contextul pe care îl traversăm. Mai mult, este nevoie de soluții și instrumente care să permită lucrul de la distanță pentru angajații noștri.
Toate acestea reprezintă o prioritate pentru noi și sunt deja parte a proiectelor majore de optimizare și eficientizare pe care le-am implementat la nivel de grup, pe cele trei direcții principale de business: distribuție, furnizare și servicii.
De asemenea ne mândrim cu faptul că Electrica a devenit cel mai mare investitor în modernizarea și retehnologizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice, cu un total de aproximativ 4 miliarde de lei investiți în ultimii ani. În medie, 40% din valoarea planurilor noastre de investiții are rolul de a susține îmbunătățirea serviciului de distribuție. De exemplu, anul trecut am reușit îmbunătățirea cu 34% a indicatorilor de performanță care măsoară durata întreruperilor neplanificate la nivel de grup, ceea ce a contribuit la creșterea gradului de satisfacție a clienților.
Dincolo de adaptarea pe termen scurt, în ce fel pot fi reorganizate departamentele companiei și fluxurile operaționale?
Strategia Grupului Electrica este una de asigurare a echilibrului între crearea de valoare pe termen lung și maximizarea profitului pentru investitori.
Toate analizele realizate la nivel de grup au relevat nevoia de continuare a transformărilor inițiate în ultimii ani, pe toate direcțiile de business. Pe de o parte pentru optimizarea internă și încadrarea în parametrii de reglementare stabiliți de autorități, concomitent cu asigurarea de beneficii și a unui serviciu superior de calitate pentru consumatori și, pe de altă parte, pentru a pregăti organizația să poată răspunde provocărilor actuale. Continuăm dezvoltarea portofoliului de business atât pe aria de furnizare, cât și pe cea de servicii.
Prin implementarea strategiei actuale, una foarte ambițioasă, consistentă și coerentă, vom putea obține beneficii pe termen mediu și lung pentru acționari, clienți și angajați, întrucât ne va permite atât eficientizarea costurilor, cât și accelerarea digitalizării principalelor procese de business, un lucru esențial în contextul actual.
Cum v-ați menținut clienții și partenerii aproape?
Într-o perioadă plină de incertitudini, am oferit un mediu sigur angajaților, clienților și partenerilor noștri, reușind să adaptăm businessul la noile condiții.
A fost un efort de echipă. Electrica a dovedit și în această perioadă dificilă că este unul dintre pilonii economiei, un grup strategic, format din companii solide atât din punct de vedere operațional, cât și din punct de vedere financiar. Ne-am asumat responsabilitatea și am continuat să investim. Ne-am consolidat statutul de cel mai mare investitor în infrastructură energetică, am inițiat extinderea pe lanțul valoric al energiei electrice, în special în zona de producție din surse regenerabile, ceea ce ne ajută să atingem sinergii importante și am accelerat proiectele de transformare și optimizare din grup.
Ne menținem încrederea și considerăm că premisele pentru activitatea și rezultatele Grupului Electrica sunt unele pozitive. Obiectivul nostru este să asigurăm în continuare dezvoltarea sustenabilă a companiei, avem planuri care credem că vor aduce plus valoare pentru toate părțile interesate.
Care sunt tendințele de viitor pe care le anticipați?
Impactul pe termen lung este încă dificil de estimat acum. Este o perioadă complicată pentru toata lumea, dar de multe ori vulnerabilitățile se pot transforma în oportunități. Cei care vor reuși să se adapteze cel mai repede la noul context vor avea de câștigat pe termen lung. Spre exemplu, accelerarea procesului de digitalizare a devenit o condiție absolut necesară. De asemenea, sunt esențiale dezvoltarea și adaptarea portofoliului de servicii, atât în funcție de preferințele clienților, cât și de cadrul de reglementare național și european și, implicit, a unor noi modele și canale de vânzare. În această perioadă, anumite comportamente de consum s-au schimbat, ceea ce ar putea aduce noi tendințe sau, cel puțin, accelerarea celor inițiate anterior.
_____________________________________________
Articolul a apărut inițial în numărul din octombrie 2020 al Energynomics Magazine.
Dacă vrei să primești prin curier acest număr (octombrie 2020), în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.