Cu peste 1.000 de angajați, grupul Adrem este unul dintre principalii jucători din zona de servicii pentru rețelele de utilități. De asemenea, Corneliu Bodea, directorul executiv al grupului, este și președinte al Centrului Român al Energiei – calitate în care este o voce recunoscută în spațiul public. Am discutat cu domnia sa despre anul 2020 și despre modul în care proiectele grupului Adrem continuă să se adapteze la provocările momentului.
Stimate domnule Corneliu Bodea, antreprenoriatul înseamnă maximă adaptabilitate, iar anii din urmă au testat din plin această caracteristică. În câteva fraze, cum a evoluat grupul Adrem în ultimii 3-4 ani, din perspectiva modelului de afaceri, a serviciilor oferite, dar și din perspectivă financiară și a resursei umane?
Grupul Adrem și-a consolidat poziția de cel mai mare furnizor de servicii energetice cu capital românesc, și-a redefinit obiectivele de afaceri atunci când a fost benefic – cazul Adrem Link, care în 2019 a preluat activitatea de citire a contoarelor de energie electrică de la compania soră, Adrem Invest, ca direcție clară și unitară – și a continuat să-și dezvolte portofoliul de servicii și soluții inclusiv pe segmentul B2C, pentru consumatorii de energie. Cele două companii, dintre care Adrem Invest oferă servicii de administrare grupuri de măsură, formează împreună cel mai mare furnizor din România pe acest segment cu servicii oferite unui număr de 1,4 milioane de clienți ai Distribuție Oltenia în șapte județe. A treia companie din grup, Adrem Engineering, s-a dezvoltat puternic pe direcția marilor proiecte antreprenoriale, prin înlocuirea stației de măsurare gaze naturale SMG Isaccea 1, proiecte de interes strategic național, cum este gazoductul BRUA, și prin digitalizarea și automatizarea rețelei energetice naționale în sute de posturi și stații de transformare din țară.
În ce privește resursa umană, în prezent avem aproximativ 1.500 de angajați, Adrem fiind una dintre cele mai mari afaceri antreprenoriale, de familie, din România. Criza sanitară și toate efectele ei imediate au ridicat niște provocări, atât în ceea ce înseamnă managementul unei echipe de oameni de asemenea anvergură, care operează în toată țara și care trebuie protejați și să lucreze în condiții de siguranță, dar și din punct de vedere economic. Însă noi am avut două obiective clare, aliniate la valorile companiilor noastre, care ne-au ghidat prin aceste încercări: sănătatea oamenilor, care a fost și rămâne prioritatea numărul unu, și continuitatea afacerii, unde am încercat să ne respectăm angajamentele față de partenerii noștri.
Trăgând linie pot spune ca ultimii ani au fost buni pentru Adrem și vom continua pe această direcție de consolidare a poziției noastre în piață ca jucător cheie, dar și de extindere a portofoliului de servicii și produse pentru a răspunde nevoilor clienților noștri.
Zona principală de activitate rămâne cea de distribuție a energiei electrice (Adrem Invest). Ați resimțit intensificarea proiectelor de implementare a contorizării inteligente, potrivit programelor anunțate de marii operatorii?
Chiar dacă nu suntem încă la nivelul unor țări europene precum Spania, care a încheiat acest proces în 2017, putem vedea o îmbunătățire în eforturile de aducere a contoarelor inteligente în piața autohtonă, chiar și în condițiile dificile ridicate de pandemie. Adrem Invest s-a implicat încă de la început în toate proiectele pilot de contorizare inteligentă care s-au derulat în țară, astfel că în prezent suntem cel mai experimentat montator de contoare inteligente din România. În 2020, de exemplu, echipele Adrem au montat 40.000 de contoare doar în județul Vrancea, pentru clientul Distribuție Energie Electrică Romania SA (DEER), și 10.000 de contoare în regiunea Olteniei, pentru principalii contractanți, Intrarom și Distribuție Oltenia, parte a Grupului CEZ în România. Conform calendarului ANRE de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel național pentru perioada 2019-2028, până în 2028 ar trebui instalate în total 4 milioane de contoare smart de către distribuitorii de energie. Acest obiectiv nu înseamnă altceva decât alinierea la direcția trasată de Uniunea Europeană, așadar va trebui să găsim un ritm mai accelerat pentru ca România să-și poată respecta angajamentele.
Care au fost principalele proiecte în care s-a implicat Adrem Engineering în anul 2020?
Adrem Engineering dezvoltă și implementează soluții complete pentru infrastructura energetică, de la lucrări complexe de antreprenoriat general la echipamente dezvoltate in-house. Compania este rezultatul a 15 ani de cercetare, dezvoltare și implementare de soluții SCADA și automatizări de proces, iar obiectivul nostru este să devină principalul furnizor de soluții pentru infrastructura energetică din România și să-și consolideze poziția la nivel regional.
Anul 2020 a fost anul unor proiecte mari și ambițioase, iar noi am făcut tot posibilul să ne respectăm angajamentele față de partenerii noștri chiar în contextul unei crize de urgență sanitară. Colegii mei au continuat să lucreze la digitalizarea a 250 de posturi de transformare din șase județe, prin integrarea în sistemul SCADA, pentru clientul nostru Distribuție Energie Electrică România; mai rămân de finalizat doar 28 de obiective. Un alt proiect important l-a reprezentat noua stație de măsurare gaze naturale care înlocuiește SMG Isaccea 1 și care este concepută astfel încât să poată realiza măsurarea comercială a gazelor vehiculate în ambele sensuri de curgere a gazelor, de la nord la sud, respectiv din Ucraina spre România sau de la sud la nord, respectiv din România spre Ucraina. Nu în ultimul rând aș vrea să menționez proiectul de interes strategic național BRUA, pentru care am finalizat integrarea în SCADA a celor trei stații de comprimare aferente gazoductului: Podișor, Bibești și Jupa si am încheiat cu succes primele teste funcționale cu stațiile mari de robinete, printre care și SR2 Podișor care este cea mai complexă stație de robinete de pe gazoduct. Lucrările continuă, iar în acest moment avem trimise în site și pregătite pentru testare un număr de zece din 21 de containere complet utilate din punct de vedere al instalației de automatizare, comunicație și securitate împotriva incendiilor și a efracțiilor.
Schimbările legislative din ultimii ani și fondurile europene disponibile acum promit un nou val de investiții în generarea de electricitate din surse regenerabile. În ce fel va fi prezent grupul Adrem în asemenea proiecte?
Având o istorie de aproape 30 de ani în această industrie, grupul Adrem Invest a devenit un furnizor important de servicii integrate în domeniul distribuției energiei electrice, a gazelor naturale, cât și a energiei obținute din surse regenerabile. Instalarea de contoare inteligente, automatizarea stațiilor și a rețelelor electrice, dezvoltările hardware și software pe care le facem și care ne-au transformat într-un lider pe piața locală de automatizări industriale contribuie la modernizarea și tranziția sistemului național energetic spre energie verde. Din această perspectivă, vă puteți aștepta să ne vedeți în continuare în proiecte antreprenoriale mari, de infrastructură, digitalizare și eficientizare a sistemului de energie în direcția de dezvoltare trasată de Uniunea Europeană și asumată de România.
Aș mai adăuga faptul că, prin Adrem Link, ne am extins portofoliul pentru a include soluții care adresează producția de energie prin panouri fotovoltaice și continuăm să dezvoltăm serviciile și produsele de B2C pentru consumatorii finali. Prin programul guvernamental Casa Verde, de exemplu, în care suntem instalator validat, ne adresăm atât mediilor industriale și comerciale, cât și persoanelor care doresc să devină prosumatori. De asemenea, susținem viziunea serviciilor integrate și în acest scop dezvoltăm soluții de eficiență energetică dedicate centrelor urbane având ca finalitate transformarea acestora în orașe inteligente – management energetic pentru smart cities.
Tranziția energetică nu va fi una ușoară pentru România, care a rămas în urmă din punct de vedere tehnologic, digital, al infrastructurii și al ritmului de inovare. Din această perspectivă, principalul dezavantaj al industriei noastre energetice poate fi convertit într-o oportunitate de dezvoltare și de recuperare a progresului, mai ales prin instrumente cum este Green Deal. Grupul Adrem va fi cu siguranță din ce în ce mai prezent pe acest segment al energiei din surse regenerabile și suntem pregătiți să ne sprijinim partenerii de afaceri și clienții cu servicii și produse care să faciliteze tranziția energetică.
Programul Electric UP este unul ¨de interes pentru Adrem?
Cu siguranță este. Adrem Link pune la dispoziție serviciile sale de audit energetic, iar echipele noastre de instalatori și electricieni sunt pregătite să ofere serviciile necesare implementării proiectului. Compania noastră este autorizată, în conformitate cu ordinul 38/2013, ca și auditor energetic clasa II complex de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei. De asemenea, cei 6 auditori energetici autorizați ANRE pe bilanțuri termo și electroenergetice ne atestă competența tehnică în livrarea acestui serviciu.
Industria energetică este într-un profund proces de transformare, după cum știți prea bine. În ce fel poate grupul Adrem să capitalizeze acest proces, demarat deja, dar care se va întinde pe multe decenii de aici înainte?
Transformarea prin care trece industria energetică este aliniată la obiectivele foarte ambițioase ale Uniunii Europene care își propune reducerea emisiilor de gaze de seră cu cel puțin 55% până în 2030 și până la neutralitatea climatică în 2050. Este greu să ne imaginăm cum vom atinge aceste ținte fără să parcurgem niște etape obligatorii care includ crearea unui cadru legislativ predictibil pentru investitori și demararea unor proiecte ample de eficientizare și modernizare a sistemului energetic. În viitor se va pune și mai mult accentul pe interconectivitatea regională, iar serviciile energetice vor veni cel mai probabil la pachet, ca servicii integrate. Grupul Adrem are doua avantaje majore, unul care ține de know-how și experiența noastră de aproape 30 de ani în care am investit în cercetare, dezvoltare și implementare de soluții pentru automatizare (de la SCADA la contoarele inteligente), iar pe de altă parte deservim clienți din toată țara, de la companii la municipalități și până la consumatorul final.
Ne am adaptat permanent, am învățat și am crescut, am extins portofoliile cu servicii și tehnologii noi și astfel am ajuns unul dintre principalii furnizori în piața energetică locală, de la administrarea grupurilor de măsură și soluțiile pentru infrastructura energetică, până la serviciile pe care le oferim consumatorilor finali. Cu siguranță pe termen lung vom continua să avem un rol cheie în această trecere spre un consum mai responsabil și eficient al resurselor, tehnologii durabile și curate, interconectivitate regională și vom susține partenerii noștri în acest proces.
Cum ar trebui să arate în 2021 leadershipul în sectorul energetic?
Leadershipul în toate domeniile a avut de suferit în această perioadă extinsă în care s-a lucrat la distanță, pentru că este dificil să inspiri oamenii din spatele unui ecran și confortul casei tale atunci când ei poate merg în teren să repare avarii inclusiv în stare de urgență. În cazul grupului Adrem, de exemplu, eu obișnuiam în fiecare an să călătoresc prin țară și să mă întâlnesc față în față cu toți angajații din teritoriu, în special cu electricienii, cititorii și cei care își petrec timpul în teren. Resimțim această distanțare și încercăm să compensăm prin alte mijloace, cu acțiuni de comunicare internă și printr-un dialog permanent în mediul online. În 2021, leadershipul nu poate fi altfel decât colaborativ, orientat spre schimbul de idei și un parteneriat cu angajații care să asigure continuitatea afacerii într-un context de incertitudine. Nu știm cum va arăta exact această nouă normalitate spre care ne îndreptăm, însă cert este că pandemia a schimbat modul în care lucrăm, în care ne raportăm la joburile, afacerile și relațiile noastre. În 2021 este nevoie în continuare de solidaritate, de întoarcerea la valorile în care credem și de un parteneriat, inclusiv cu angajații noștri, prin care să construim reziliență.
_____________________________________________
Articolul a apărut inițial în numărul din martie 2021 al Energynomics Magazine.
Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.