Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Cotaţiile internaţionale scumpesc benzina şi în România

Cotaţiile internaţionale scumpesc benzina şi în România

23 iunie 2015
Consumatori
Bogdan Tudorache

În ultimele săptămâni, evoluţia cotaţiilor internaţionale ale celor două categorii de produse au făcut ca motorina din România să se ieftinească, iar benzina să se scumpească. În prezent, motorina este cu circa 4% mai ieftină decât benzina. În mai puţin de două săptămâni, preţul benzinei a crescut cu 12 bani, conform economica.net.

În perioada 1 iunie – 19 iunie, preţul motorinei a coborât cu 0,13 lei, în timp ce preţul benzinei a urcat cu 0,08 lei. Diferenţa între cele două tipuri de carburant a ajuns astfel la 0,26 de lei, motorina fiind cu circa 3-4% mai ieftină ca benzina.

Explicaţia o putem găsi în evoluţia cotaţiilor la produsele petroliere de pe bursele lumii, în principal SUA, unde ultimele două luni au adus o scumpire cu 120 de dolari a benzinei, de la 570 de dolari tona la 690 de dolari tona. În aceeaşi perioadă, motorina s-a menţinut la 575 de dolari, cu uşoare varianţii. Practic, cotaţiile benzinei au ajuns cu 20% peste cele ale motorinei.

Între 1 -19 iunie, cotaţia leu-dolar nu a avut evoluţii spectaculoase, astfel încât se poate considera că scumpirea considerabilă a benzinei faţă de motorină se datorează aproape în totalitate evoluţiei de preţ al produselor petroliere de pe burse.

Scumpirea considerabilă a benzinei din ultimele luni a fost evidenţiată şi de CBS News, care a citat date oficiale. „Preţurile de referinţă ale benzinei pe piaţa americană au înregistrat în luna mai cea mai puternică creştere din ultimii şase ani, lună la lună. Benzina s-a scumpit în America cu 10,4% în mai faţă de aprilie, cea mai mare creştere din iunie 2009”, arată jurnaliştii de la CBS News.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *