Asigurătorii primesc tot mai multe solicitări din partea finanțatorilor și dezvoltatorilor de unități de stocare a energiei în baterii pentru realizarea unor audituri ale acestor proiecte încă din faza de proiectare, astfel încât să aibă garanția că sunt sigure, asigurabile sau chiar bancabile, a declarat George Dragne, Energy Industry Leader | Risk & Broking WTW Romania.
„Noi primim destul de des, în ultima vreme, solicitări din partea finanțatorilor sau a investitorilor să audităm aceste proiecte încă din faza de proiectare, pentru a putea spune dacă ele sunt sigure, asigurabile sau bancabile. Un management de risc solid și un program de asigurare robust poate însemna nu doar supraviețuirea companiei care dezvoltă aceste proiecte, dar și un acces mai facil la finanțare și o vânzare mai ușoară atunci când se decide acest lucru”, a spus Dragne, cu ocazia conferinței “Puncte de sprijin pentru sistemele de stocare a energiei în baterii”, organizate de Energynomics.
WTW România, parte din Willis Towers Watson, este un broker de asigurare și consultant de risc cu o experiență de aproape 200 de ani. Compania are prezență în 120 de țări și aproximativ 40.000 de angajați. În prezent, firma oferă asistență pentru proiecte însumând 310 GW, fiind implicată cu aproximativ 230 de experți (ingineri de risc, brokeri de asigurare și specialiști în plasamentul riscurilor asociate proiectelor de energie regenerabilă).
Riscurile majore asociate proiectelor BESS
Un aspect esențial pentru proiectele BESS (Battery Energy Storage Systems) este managementul riscurilor legate de thermal runaway. Aceasta este situația în care bateriile se supraîncălzesc, lucru care poate conduce la o pierdere totală. Printre cauzele acestui fenomen se numără supraîncărcarea sau descărcarea excesivă, deteriorările fizice ale unității, expunerea la temperaturi ridicate, defectele de fabricație și problemele sistemului de ventilație.
Pentru a diminua riscurile, asigurătorii analizează probabilitatea de maximum loss (PML), care se referă la pierderi totale ale containerelor sau ale întregului parc de baterii. Recomandările includ păstrarea unei distanțe minime de 3 metri între containere, amplasarea echipamentelor de transformare și export în afara parcului de baterii și utilizarea barierelor de protecție.
„Un transformator plasat în mijlocul parcului de baterii nu este deloc văzut bine de către piața de asigurări și de către asigurător. Este de preferat ca tot ceea ce ține de echipamentul de transformare să fie în afara parcului iar containerele de stocare să fie grupate”, a explicat Dragne.
Preferințele asigurătorilor pentru tipul de baterii și certificări
Tehnologiile de baterii influențează apetitul asigurătorilor. Cele bazate pe Nichel-Magneziu-Cobalt (NMC) sau Nichel-Cobalt-Aluminiu (NCA) sunt mai puțin preferate, în timp ce bateriile pe bază de Litiu-Fosfat de Fier (LFP) sunt considerate mai sigure datorită unei rezistențe mai mari la thermal runaway. De asemenea, standardul UL 9540a este esențial pentru evaluarea siguranței bateriilor, întrucât testează comportamentul acestora în condiții critice.
Planul de securitate la incendiu trebuie să includă măsuri clare, cum ar fi căi de acces bine stabilite, surse de apă disponibile și semnalizarea corectă a containerelor. Un exemplu dramatic de eșec al acestui tip de plan a fost cazul Carnegie Road BESS din Liverpool, unde pompierii au confundat unitățile de stocare cu echipamente de refrigerare, deschizându-le și declanșând o explozie. Totodată, lipsa surselor de apă adecvate a îngreunat intervenția, ceea ce a dus la pagube semnificative.
Piața românească este încă în proces de dezvoltare pentru a crea produse dedicate BESS. În acest moment, asigurătorii preferă să acopere întreg parcul, inclusiv sistemele de stocare, decât doar sistemele de storage. Cu toate acestea, piețele internaționale oferă soluții mai mature. De exemplu, Willis Towers Watson a dezvoltat o facilitate specială pentru baterii, care include clauze specifice pentru BESS și oferă cotații rapide.
WTW colaborează cu opt asigurători internaționali și cu peste cinci asigurători locali din România, care oferă soluții hibride pentru acoperirea riscurilor. De asemenea, se lucrează la integrarea unor polițe care să acopere și răspunderea civilă pentru poluarea accidentală și daunele asupra terților.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI GEORGE DRAGNE
Conform unui studiu de caz prezentat de WTW, un proiect BESS de 50 MW cu baterii de la un producător din Tier 1, o distanță de 3 metri între containere și 8 metri între containere și transformator avea o primă totală de asigurare de aproximativ 135.000 lire sterline. În schimb, un proiect similar cu baterii de la un producător din Tier 2, doar 2 metri între containere și expunere la riscuri catastrofale naturale, avea o primă de asigurare de aproximativ 230.000 euro.
Dezvoltatorii și finanțatorii sunt îndemnați să ia în considerare încă din faza de proiectare cerințele asigurătorilor pentru a crește siguranța și bancabilitatea proiectelor de stocare a energiei. Un plan solid de management al riscurilor poate influența decisiv atât costurile de asigurare, cât și atractivitatea investițională a acestor proiecte.
Conferința “Puncte de sprijin pentru sistemele de stocare a energiei în baterii” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri: AJ Brand, Alive Capital, BCR, Big Store, Elektra Renewable Support, EnergoBit, Enery, Enevo Group, Enexus. EVOLVE Energy Management Solutions, Huawei, Nofar Energy, Photomate, Prime Batteries Technology, Pixii AS, Renomia Gallagher, smartPulse, SolarToday, SolaX Power, Think Blu Solution, Wiren, WTW Romania, YEO.