Acasă » Petrol și Gaze » Cristian Athanasovici, Kawasaki: Industria are nevoie de cogenerare, pe care PNRR nu o acoperă, deocamdată

Cristian Athanasovici, Kawasaki: Industria are nevoie de cogenerare, pe care PNRR nu o acoperă, deocamdată

12 aprilie 2022
Cogenerare
Bogdan Tudorache

PNRR nu acoperă, deocamdată, cogenerarea pentru industrie, a spus Cristian Athanasovici, BDM, Kawasaki Gas Turbine Europe, în cadrul evenimentului „Linii de finanțare prin PNRR – ce proiecte au șanse mai mari”, organizat de Energynomics.

PNRR vizează în mod special reducerea amprentei de carbon. ”Când vine vorba despre reducerea amprentei de carbon ne gândim la cei trei piloni pe care i-a stabilit Uniunea Europeană și Parlamentul european – Decarbonare, Descentralizare și Digitalizare. Toate proiectele care vor fi finanțate prin aceste ghiduri PNRR trebuie să urmărească acești piloni de bază”, a spus Cristian Athanasovici.

”Au apărut cele trei Ghiduri în dezbatere publică, pentru regenerabile, hidrogen și cogenerare. Din cele trei, în momentul de față, numai cel pentru regenerabile a fost deschis pentru apel de proiecte, celelalte două se pare că sunt în așteptare. Nu știm ce se întâmplă cu celelalte două – din informațiile pe care le am au fost făcute destul de multe comentarii și observații în perioada de dezbatere publică. Eu, personal, am făcut observații la Ghidul pentru cogenerare, care, din păcate, se adresează numai unui anumit sector, și anume numai sectorului de încălzire urbană, deci pot aplica doar UAT-urile responsabile pentru încălzirea populației. Pentru cogenerare în industrie nu a apărut nimic pe PNRR și suntem curioși cum va fi abordată soluția aceasta, recomandată și de Uniunea Europeană, în sectoarele industriale”, a spus Athanasovici.

”Din perspectiva Kawasaki, care este un furnizor de echipamente de cogenerare, această soluție trebuie să coabiteze cu soluțiile de producere a energiei din surse regenerabile. În această coabitare trebuie să știm cu toții cum dimensionăm aceste soluții. Trebuie să vedem ce facem cu energia de care avem nevoie pe timpul nopții. Folosim stocare? Cât de mult investim în stocare? Care sunt costurile și cât de mult ne uităm la un combustibil clasic, cum ar fi gazul natural, sau, mai nou, la un alt combustibil, cum ar fi hidrogenul? Părerea mea este că în momentul de față, în România, suntem relativ departe de a putea gândi niște soluții viabile pe hidrogen. Eu, personal, aș lăsa această problemă a hidrogenului în mâna platformelor chimice care știu să facă hidrogen, sau au hidrogenul ca un produs secundar din diferite procese tehnologice”, a mai spus el.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CRISTIAN ATHANASOVICI

Kawasaki produce turbine cu gaze și motoare cu ardere internă care pot fi utilizate în multe aplicații și domenii. Echipamentele funcționează atât pe gaz natural, cât și pe hidrogen. ”Kawasaki are un program foarte ambițios și bine pus la punct pentru tot ceea ce înseamnă hidrogenul, dar trebuie să luăm în calcul și posibilitatea de utilizare a CO2 rezultat din gazele arse. Am stat de vorbă cu manageri de companii din diferite sectoare industriale și am observat că sunt foarte interesați să utilizeze CO2 rezultat din gazele arse. Avem aplicații și avem în România companii care pot să utilizeze acest CO2”, a mai spus el.

Conferința„Linii de finanțare prin PNRR – ce proiecte au șanse mai mari” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri: BCR, Electroservice RB, Kawasaki Gas Turbine Europe, Metachim, REI Group.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *