EDDIE își propune să devină principalul agregator de resurse pentru educație în domeniul digitalizării industriei energetice. EDDIE a fost lansat ca un proiect finanțat prin programul european Erasmus+ și s-a concretizat deja într-o serie amplă de studii și o platformă online la care au contribuit 16 parteneri din 10 țări.
Provocarea la care și-a propus să răspundă proiectul EDDIE este să elaboreze un plan pe termen lung pentru digitalizarea sectorului energetic european astfel încât să permită corelarea între cererea actuală și viitoare de competențe necesare pentru digitalizarea sectorului energetic și oferta de sisteme îmbunătățite de educație și formare profesională.
Ce lipsește
Un prim sondaj de opinie a fost realizat pentru identificarea competențelor care lipsesc în industrie pentru a face față provocărilor legate de digitalizare și transformarea digitală. Aproximativ 60 de companii industriale de prestigiu au răspuns la un sondaj, oferind o imagine de ansamblu clară a cererii de competențe în sectorul energetic. Pentru validarea rezultatelor, au fost realizate 5 interviuri cu directori din industrie. În plus, a fost elaborat un nou al doilea sondaj a colectat informații de la furnizorii de educație și formare profesională, care a implicat 33 de organizații. De cercetarea a fost suplimentată prin examinarea mai multor programe de studii europene, concentrându-se atât pe universități, cât și pe alte instituții de educație și formare profesională relevante.
Analiza a arătat o discrepanță între cererea actuală și cea viitoare de abilități pentru mai multe domenii specifice, în contextul în care digitalizarea și schimbările tehnologice transformă condițiile de viață și de muncă. “Digitalizarea sectorului energetic impune tranziții rapide de la nivelul actual de cunoștințe la unul mai modern și de la o ocupație la alta, obligând oamenii să se perfecționeze și să se recalifice în mod continuu”, afirmă autorii studiului.
Principalele domenii unde apar diferențe între cerere și ofertă țin de managementul și analiza seturilor mari de date, securitate cibernetică și competențele de programare și dezvoltare de aplicații informatice. Sectorul electricității este cel mai afectat de aceste discrepanțe, probabil ca urmare a dezvoltării accelerate a resurselor distribuite de energie și a rețelelor inteligente. Studiul mai arată că “pe lângă competențele și abilitățile tehnice, abilitățile transversale (ex. abilități de comunicare), abilitățile de business și abilitățile verzi sunt foarte importante pentru sectorul energetic”.
Evaluarea politicilor și sistemelor educaționale
Identificarea și evaluarea sistemelor de educație și formare profesională pentru furnizarea de competențe și cunoștințe profesionale în vederea abordării digitalizării în industria energetică s-au concretizat în cinci rapoarte abordând teme precum sisteme pentru educația vocațională, bune practici în educația vocațională, bune practici în educația universitară, bune practici pentru educația continuă, sinergia cu alte cadre educaționale existente la nivel european.
Evaluarea sistemelor pentru educație vocațională din cinci state cu industrii energetice puternice – Germania, Spania, România, Grecia și Suedia – a arătat că este nevoie de o standardizare la nivel european, pentru a depăși obstacolele ridicate de diferențele semnificative care există la nivel național. De asemenea, se impune un plus de flexibilitate, dar și noi modele de educație pentru sectorul energetic, noi tipuri de conținut și arii de pregătire, precum ICT, inteligență artificială, rețele inteligente, energii regenerabile, programare, machine learning și data analytics.
Studiul include cinci recomandări de avut în vedere la conceperea și realizare de programe educaționale:
- Să pună accentul pe colaborarea și crearea de rețele care să includă industria și instituțiile de învățământ
- Să încurajeze formarea specializată pe baza unor procese care să asigure calitatea
- Să promoveze învățarea personalizată și experiența practică
- Să utilizeze instrumente digitale și metode interactive de formare
- Să crească interesul pentru subiectele legate de energia digitală încă din educația timpurie
4 platforme online
Pentru atingerea obiectivului de a construi principalul agregator de resurse pentru educație în domeniul digitalizării în industria energetică, strategia propusă include realizarea a patru tipuri de platforme digitale (marketplaces) și operaționalizarea unei asociații de tip parteneriat pe scară largă (Large Scale Partnership) care să administreze acest agregator. Cele patru platforme vor fi dedicate unor categorii distincte de servicii: 1. training, 2. locuri de muncă, 3. cercetare și diseminare și 4. instrumente și sisteme.
Prima este deja operațională în regim demo și integrează într-un portal online o bază de date cu părțile implicate și programele de pregătire pe care le oferă, într-un format standard care permite descrierea obiectivelor de învățare (cunoștințe și abilități). Vreme de patru săptămâni, cei interesați – furnizori de programe educaționale și consumatori de programe educaționale – sunt invitați să se înscrie și să transmită observații de îmbunătățire.
Digital4Energy
Un exemplu de bune practici în domeniul educației în vederea digitalizării energiei, dar și a altor domenii de activitate, este proiectul Digital4Energy coordonat de Asociația Centrul Român al Energiei – CRE. Acesta a inclus acțiuni de creștere a gradului de conștientizare a importanței participării la programe de formare profesională continuă (FPC) în rândul întreprinderilor mici și mijlocii din România. Mai specific, 13 IMM-uri participante au fost susținute în organizarea de programe interne de învățare și specializare la locul de muncă și peste 400 de angajați din peste 50 de IMM-uri au beneficiat de 10 cursuri FPC pentru îmbunătățirea competențelor digitale specifice.