Prețurile la pompă ale combustibililor au crescut din nou miercuri, în România situându-se, totuși, la valori sub piața ungară, context în care mulți maghiari au trecut granița pentru a achiziționa benzină și motorină din țările vecine, precum Slovacia sau România.
”În Ungaria este normal ca prețul să fie mai mare, pentru că a fost ridicat plafonul impus de guvern, …dar penuria încă se menține și o să dureze destul de mult până se vor reechilibra cantitățile oferite (pe piața petrolului – n.r.) cu cele cerute”, a declarat, pentru Energynomics, președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță.
”În plus, în curând o parte din țițeiul rusesc nu o să mai ajungă în Ungaria și atunci trebuie să se aprovizioneze din alte surse, mai scumpe. Pentru România, însă, situația era foarte predictibilă”, a mai spus el – explicând că ridicarea subvenției la combustibili de 50 de bani a avut loc prematur, date fiind condițiile de piață și restricțiile progresive impuse Rusiei.
”Țițeiul Brent, în primele 20 de zile din ianuarie, a crescut cu 10%. Prețul mediu la pompă, atât la benzină, cât și la motorină, în România, a crescut cu 3%, în același interval. Deci, scumpirile vor veni de acum încolo”, a explicat el.
În piață există o întârziere între achiziția de petrol și transmisia prețului în piață, la pompă, de circa doua-trei săptămâni. ”Prețurile petrolului de astăzi se vor reflecta în piață peste două-trei săptămâni”, a mai spus analistul.
”Din păcate, majoritatea analiștilor vorbesc de un Brent cu o creștere de încă 10%, de acum înainte, până la sfârșitul anului”.