Avansul Tesla pe frontul mașinilor electrice ar trebui să sperie producătorii europeni: Tesla vine cu o mașină ieftină cu autonomie mare, de 500 de km, care, din păcate, nu poate beneficia de subvenția generoasă de 10.000 de euro oferită de statul român, întrucât nu există reprezentanță în România. Cu toate acestea, îi obligă pe ceilalți producători și furnizori europeni să se miște mai repede, consideră Daniel Vlad, director executiv al firmei de furnizare și mentenanță de echipamente și stații electrice, e-mobility.
”România trebuie să se înscrie acestei tendințe. Europa se mișcă, de pildă un concern format din E.ON, MOL, BMW și Nissan au obținut fonduri europene de 20 de milioane de euro pentru instalarea a 200 de stații electrice în Europa Centrală și de Est, din care 40 în România. Lucrurile se mișcă și sperăm ca anul acesta și vânzările auto să meargă bine, iar statul să ofere toate cele 1,000 de eco-tichete”, a declarat Vlad pentru energynomics.ro.
El susține că e-mobility a pregătit o aplicație pentru câteva din stațiile existente din București, care va identifica pe hartă dacă stațiile sunt ocupate sau nu, oferind și alți parametri, inclusiv o aplicație de plată, acolo unde va fi cazul. Deocamdată, din stațiile montate în București, doar două percep taxe pentru energia oferită (la un cost estimativ de 1 leu per kWh). ”Clădirile de birouri și marile centre comerciale sunt cele mai receptive să ofere clienților servicii de încărcare a mașinilor electrice”, a mai spus Vlad.
Iar flotele comerciale ar urma să crească exponențial industria, mai ales dacă firmele vor alege să ofere angajaților mașini electrice- mult ma ieftin de întreținut – ca beneficii extrasalariale.
În plus, orașele construiesc, cu banii primăriilor, din ce în ce mai multe stații de încărcare. Un proiect ambițios are loc acum la Suceava, unde vor fi 28 de stații instalate de primărie în curând , dar și Bucureștiul a promis construcția a 30 de stații. ”Pentru a construi o stație, trebuie să vedem dacă există disponibilul de putere necesar în zonă, să se estimeze dacă este eficientă sau nu cablarea și pe ce distanță și ulterior, în funcție de putere, să se decidă ce fel de stații să se construiască”.
Stațiile rapide, care încarcă un acumulator de mașină de la zero la 80% în doar jumătate de oră, costă de 10-15 ori mai mult decât cele mici, care încarcă același acumulator (în funcție de tipul mașinii), în una, până la 3-4 ore. ”Utilizarea tipică a unui autoturism are loc în oraș, unde timpii de încărcare se reduc foarte mult odată ce acumulatorul nu este golit complet. Poți încărca un acumulator cât timp stai la cumpărături, suficient cât pentru drumurile zilei, după care poți continua încărcarea la finalul zilei, acasă”, explică Vlad.
Deocamdată, până în luna august doar 364 de dosare de finanțare au fost acceptate în cadrul Programelor Rabla și Rabla Plus, destinate persoanelor juridice, din acest total peste 10% fiind pentru 104 autovehicule electrice și hibride, potrivit datelor transmise de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Pentru Programul Rabla Plus au fost acceptate 33 dosare pentru 104 autovehicule, dintre care 87 autovehicule pur electrice și 17 electrice hibride.
”Sperăm ca până la finalul anului toate cele 1.000 de eco-tichete să fie acordate, 300 persoanelor fizice și 700 celor juridice, conform calculelor noastre”, a conchis Vlad.