Parlamentul European insistă asupra includerii navelor, autoturismelor și avioanelor în obiectivele UE de economisire a energiei până în 2030. Aceste obiective însă rămân un subiect fierbinte, iar cea mai recentă propunere de compromis a președinției UE optează pentru o țintă mai slabă, de 31-33%.
Legislativul se apropie de linia de finalizare a Directivei revizuite privind eficiența energetică, potrivit lui Benedek Jávor, parlamentar ungar din grupul politic al Verzilor, din Parlamentul European. El a spus marți (8 mai) jurnaliștilor, la Bruxelles, că mandatul proaspăt de negociere, convenit recent de statele membre ale UE în cadrul Consiliului de Miniștri, a deschis calea unui nou compromis.
Directiva privind eficiența energetică face parte dintr-un pachet de legislație mai amplu privind energia curată, prezentat de Comisia Europeană în noiembrie 2016. Dar statele membre ale Europei de Est sunt reticente în a accepta obiective și obligații clare – o îngrijorare pe care Parlamentul a acceptat-o, intenționând să-și reducă propriul nivel de obiective, atunci când a votat legea propusă în ianuarie.
Reprezentanții Comisiei Europene, Parlamentului și Consiliului urmează să se întâlnească pe 16 mai pentru discuții care s-ar putea dovedi decisive pentru încheierea unei înțelegeri finale, a spus Jávor. Dar nu se va ajunge la un acord până când nu va exista o reglementare largă cu privire la chestiunile-cheie, a declarat europarlamentarul maghiar care reprezintă fracțiunea Verzilor în echipa de negociere a Parlamentului, potrivit Euractiv.com.
Iată punctele principale care stau la baza discuțiilor din 16 mai:
Obiectivul principal: Președinția bulgară a UE, care conduce negocierile în numele celor 28 de țări ale UE, a propus un obiectiv indicativ de 31-33% de economisire a energiei, care este un pas mai aproape de obiectivul obligatoriu de 35% votat de Parlament în ianuarie. Dar cifra nu este obligatorie din punct de vedere juridic, ceea ce reprezintă o sursă majoră de îngrijorare pentru deputații europeni. Inițierea unui obiectiv ne-obligatoriu de 30%, așa cum a cerut Consiliul în decembrie, ar fi în mod clar “inacceptabilă” pentru Parlament, a declarat Jávor, împărțind țările UE în trei grupuri:
Progresiștii: conduși de Franța și Suedia, care susțin un obiectiv de 35%. Un subgrup este compus din Țările de Jos, Portugalia și Luxemburg, care “sunt deschise să depășească obiectivul de 30%”. Apoi vin Danemarca, Irlanda și Germania, care “sunt, cel mai probabil, de aceeași parte”, a spus europarlamentarul maghiar.
Grupul “intermediar”: Susținerea generală a obiectivului propus de Comisie de 30%. Acest grup este alcătuit din majoritatea statelor membre ale UE, printre care Spania, Italia, Belgia, Austria, Grecia, Republica Cehă și altele.
Grupul “mai puțin ambițios” este alcătuit din Polonia, România, Ungaria, Slovacia și Letonia, care se opun obiectivului de 30% sau sunt nehotărâte. Propunerea de 31-33% din partea Președinției bulgare “ar putea constitui baza pentru o înțelegere”, a sugerat Jávor. Dar obiectivele trebuie să fie obligatorii, iar scăpările trebuie să fie depășite, a insistat el, referindu-se la flexibilitățile și scutirile care sunt prevăzute în cea mai recentă propunere de compromis, difuzată de Președinția bulgară.