Distribuție Energie Electrică Romania (DEER), cel mai mare operator național de rețele de distribuție a energiei electrice, își intensifică direcțiile strategice de eficientizare a activității de citire a contoarelor, două dintre obiective fiind reducerea numărului de contoare necitite, precum și a situațiilor de neconformitate a indexului, în circuitul Operator de Distribuție-Consumator-Furnizor, care se reflectă în cazurile izolate ale facturilor eronate.
Astfel, Distribuție Energie Electrică Romania a dezvoltat un canal de comunicare prin care consumatorii la care nu a fost posibilă citirea planificată a contorului, dupa două vizite ale reprezentantului operatorului, îşi pot transmite indexul contorului, însoțit de o fotografie a acestui index, intr-un mod facil si accesibil, direct pe site.
Aproximativ 50% din parcul de contoare DEER este instalat în interiorul proprietății consumatorului final, citirea contoarelor fiind condiționată de prezența la locul de consum a consumatorului final. Acțiunea de citire presupune efectuarea a două vizite, în cazul în care nu s-a reușit citirea contorului prima dată.
Din totalul celor aproximativ 3,9 milioane de consumatori, există câteva zeci de mii de locuri de consum inactive (locuințe părăsite/dezactivate) sau cu prezență sporadică (case de vacanță, locuri de consum sezoniere). Dinamica populației (în special programul de lucru) a fost modificată, urmare a ridicării restricțiilor legate de pandemia COVID-19, un procent de aproximativ 10% dintre citiri neputând fi efectuate, nici la a doua vizită, din cauza nesincronizării programului consumatorului final cu cel al personalului care efectuează citirea contoarelor.
Platforma online pentru comunicarea indexului de către consumator poate fi folosită de maximum două ori consecutiv de către acesta şi nu poate fi considerată un motiv pentru consumator de a nu permite accesul operatorului de distribuție la contor.