Absolvent de inginerie hidroenergetică la Institutul Politehnic București, Marius Perşinaru şi-a început cariera în cadrul Energomontaj. A urmat apoi o carieră de succes în logistică şi tehnologie, pentru ca, după mai bine de 17 ani în cadrul companiei Xerox, să preia, în luna martie, conducerea Schneider Electric România și Republica Moldova. Am discutat cu Marius Perşinaru despre provocările şi oportunităţile de business pe care le vede din postura de preşedinte al Schneider Electric România şi Republica Moldova.
Stimate domnule Marius Perşinaru, ce uneşte fiecare dintre experienţele profesionale pe care le-aţi acumulat de-a lungul carierei? Care este elementul comun care vă domină parcusul profesional?
Cred că toate experienţele mele profesionale din trecut şi prezent au ca elemente comune tehnologia, inovaţia şi performanța. Dintotdeauna am fost atras de tot ceea ce este nou, în orice domeniu, iar Schneider Electric preţuieşte inovaţia. Nevoia de a a contribui la progresul unei noi lumi a energiei şi de a răspunde provocărilor din acest domeniu, sunt elementele care mă ghidează în abordarea business-ului.
Piaţa de echipamente şi soluţii electrice cunoaşte o dinamică foarte puternică, stimulată de noile tehnologii, digitalizare şi interesul clienţilor pentru monitorizarea şi controlul energiei. Care sunt tendinţele dominante aşa cum le percepeţi de la vârful Schneider Electric România?
Într-adevăr există o deschidere tot mai mare pentru produsele care ajută la reducerea consumului de energie, pornind de la consumatorii individuali, până la marii utilizatori din industrie. Pentru viitor, se doreşte continuarea dezvoltării de soluţii uşor de utilizat, sigure, modulare, cu o adresabilitate mare şi care pot fi accesate de pe un format digital (smartphone, tabletă). Tendinţa este de a trece de la controlul energiei la managementul tuturor funcţiilor unei case, clădiri, fabrici – ceea ce oferă un anumit confort utilizatorului şi permite o eficientizare a timpului acestuia sau o productivitate mai mare, în cazul companiilor din industrie. Totodată, un aspect important este şi faptul că aceste produse sprijină reducerea amprentei de carbon şi promovează obţinerea de impact zero asupra mediului, ceea ce reprezintă o viziune pe termen lung al tuturor consumatorilor de energie.
Ce tipuri de soluţii sunt mai interesante pentru partenerii industriali?
Se vorbeşte tot mai mult despre smart city, însă, având în vedere schimbările climatice din ultimul timp (încălzirea globală, fenomene meteorologice extreme etc), cred că ar trebui să aducem în discuţie şi conceptul de smart industry. Companiile din industrie au nevoie de soluţii inteligente, flexibile, care să sprijine mărirea productivităţii, siguranţei şi trasabilităţii, protejând mediul înconjurător, în acelaşi timp. În acest sens, Schneider Electric oferă produse şi servicii care acoperă nevoia de automatizare a proceselor tehnologice, precum şi monitorizarea şi controlul energiei, pentru dezvoltarea companiei pe termen lung. La cestea se adaugă sisteme de alimentare şi distributie, cât şi echipamente pentru management-ul utilităţilor. Totodată, portofoliul companiei include soluţii pentru comanda şi monitorizarea maşinilor, gestiunea datelor de pe amplasamente de producţie unitare sau multiple şi sisteme de alimentare pentru consumatori vitali.
Partenerii noştri din domeniul industrial sunt interesaţi de aceste produse, în funcţie de necesităţile lor şi nivelul de investiţii preconizat.
Ştiu că Schneider Electric propune şi soluţii avansate pentru casele inteligente, inclusiv infrastructură pentru alimentarea maşinilor electrice. Cât de pregătită este piaţa din România pentru asemenea soluţii?
Cred că piaţa este pregătită să adopte aceste soluţii inteligente, însă are nevoie şi de programe de sprijin financiar, de o legislaţie actualizată, pentru pornirea pe acest drum al dezvoltării sustenabile. Există deja iniţiative în acest sens, care stimulează achiziţionarea de sisteme de încălzire care folosesc energie regenerabilă sau cumpărarea de autovehicule electrice. Este însă nevoie de extinderea acestei oferte şi de crearea unor programe educaţionale pentru promovarea unui consum redus de energie. Semnele sunt bune, având în vedere că, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA), românii au cumpărat de două ori mai multe maşini electrice şi hibrid, în primele 9 luni ale acestui an, în comparaţie cu 2015. E adevărat, cifrele rămân încă modeste şi, totodată, este nevoie de o infrastructură adaptată acestor tehnologii, care poate fi realizată doar cu sprijinul autorităţilor şi al mediului de afaceri.
Anul 2016 a adus nu doar o creştere importantă a consumului, la nivel naţional, ci şi o revigorare a construcţiilor, cu numeroase proiecte avansând rapid pe piaţa de birouri şi mari spaţii comerciale. Este această revenire a construcţiilor un stimul pentru vânzările Schneider Electric în România?
Orice rezultate pozitive înregistrate în economie influenţează evoluţia companiei Schneider Electric, iar domeniul construcţiilor este unul ofertant pentru producătorii de astfel de soluţii. Dezvoltatorii de proiecte imobiliare noi au înţeles avantajele unor produse eficiente energetic şi le prezintă posibilor clienţi drept beneficii esenţiale care oferă un plus de valoare clădirilor, fie ele rezidenţiale sau de birouri.
În mod natural, marii furnizori de echipamente şi soluţii funcţionează şi în calitate de consultanţi şi evaluatori. Vedeţi o concurenţă crescută pe acest segment venind din partea companiilor de distribuţie şi furnizare de electricitate şi gaze?
În orice domeniu, concurenţa este bună, fiindcă ne oferă posibilitatea de a îmbunătăţi permanent produsele din portofoliu și ne creează posibilitatea de a oferi soluții sigure și eficiente pentru piața locală. Totuşi, în cei aproape 20 de ani de prezenţă pe piaţa din România, Schneider Electric şi-a creat parteneriate solide, cu firme din diferite domenii, inclusiv cu companiile de distribuţie şi furnizare de electricitate şi gaze.
Vă rog să vă referiţi succint la câţiva dintre indicatorii de performanţă pe care îi monitorizaţi la Schneider Electric.
La nivel mondial, grupul Schneider Electric a înregistrat anul trecut venituri în valoare de aproximativ 27 de miliarde de euro, raportând o dezvoltare constantă pe toate segmentele în care activează. Subsidiara din România prezintă un ritm organic de creştere, direct legat de evoluţia pieţei de profil şi a economiei locale, cu posibilităţi de extindere a afacerilor prin prisma proiectelor curente. Ne interesează în mod deosebit creșterea acoperirii pieței și dezvoltarea unor soluții sigure și eficiente pentru principalele segmente industriale. Deoarece angajații noștri reflectă imaginea companiei în relația cu clienții săi, motivarea angajaților Schneider Electric România constituie un indicator important pe care îl avem în vedere. O companie de succes se construiește prin oameni de succes.
—————————————-
Articolul integral poate fi citit în numărul din decembrie 2016 al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești numărul următor (martie 2017), în format tipărit, scrie-ne la adresa office [at]energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție.