Războiul din Ucraina a provocat o creștere a tarifelor care a produs o multiplicare a costurilor distribuitorilor de energie, iar această situație s-a transformat într-o problemă de cash-flow pentru distribuitorii de energie. Cu toate acestea, Distribuție Oltenia a continuat să facă investiții în digitalizare și are în derulare proiecte de 250 milioane de lei, a declarat Cosmin Ghiță, director în Direcția de digitalizare și Inovare din Distribuție Oltenia, în cadrul conferinței “Viitorul utilităților – 2022”, organizată de Energynomics.
”Prețurile vechi ale energiei nu puteau fi sustenabile. Contextul politic actual a amplificat aceste costuri chiar peste măsură. Ca distribuitor de energie, am simțit din plin efectele complete ale războiului. Acesta este, poate, cel mai provocator an. Efectul resimțit cel mai puternic a fost creșterea prețului energiei, care a produs o multiplicare a costurilor noastre cu energia necesară pentru a acoperi pierderile din rețea, iar asta s-a transferat într-o problemă de cash-flow pentru firmele de utilități. Cel mai important lucru pe care l-am făcut a fost că am continuat investițiile. Acum în curs de implementare patru proiecte de 250 milioane de lei, iar alte proiecte de 76 milioane lei așteaptă contractarea în curând”, a spus Ghiță.
Operațiunile logistice au fost, de asemenea, afectate sever de conflictul din Ucraina, întrucât o mare parte a componentelor necesare infrastructurii electrice provin din China. Distribuție Oltenia a fost nevoită să transfere o parte din activitățile aferente aprovizionării cu materiale din portul Odessa în portul Constanța.
”Au fost foarte multe evenimente neplăcute, unul fiind logistica. Multe componente vin din China, prin portul Odessa către Europa. A trebuit să ne adaptăm și să mutăm repede în portul Constanța, care este specializat pe importul de cereale din Ucraina. Pentru componentele din China, prețul cargoului a plecat de la 3.500 euro, iar acum este în jurul a 17-18.000 de euro”, a adăugat Ghiță.
Cu toate acestea, Distribuție Oltenia a continuat să investească în modernizare și eficientizare. O parte a investițiilor este direcționată spre modernizarea rețelelor în vederea scăderii duratei și frecvenței întreruperilor în alimentare cu electricitate, dar și pentru identificarea furturilor de energie din rețea.
Compania a alocat mai mult de cinci milioane de euro în modernizarea rețelei de joasă tensiune, a continuat să implementeze sistemul SCADA, iar acum are peste 1.400 de echipamente telecomandate în rețea. Un loc important în strategia companiei îl ocupă efortul de digitalizare. În cursul acestui an, Distribuție Oltenia a instalat 33.000 de contoare inteligente, pe lângă cele montate din fonduri europene în 2021 și 2020. În 2021, compania a montat 90.000 de unități, respectiv 41.000 în 2020.
În strategia de digitalizare a companiei un pilon foarte important a fost reprezentat de atragerea de fonduri europene, proces în care compania s-a implicat încă din 2013 și pe care l-a accelerat în 2018-2019. De altfel, compania și-a creat propriul departament dedicat acestui domeniu.
Ghiță a adăugat că sprijinirea prosumerilor în montarea cât mai multor panouri solare reprezintă o a doua oportunitate de contracarare a efectelor acestei crize economice, iar numărul de cereri din partea clienților s-a dublat. Compania se aștepta în acest an la un număr mai mic de cereri pentru montarea de panouri solare, dar în august 2022 față de august 2021 numărul acestora a ajuns la 6.200, de la 3.100 cu un an în urmă. Din total, 84% dintre cererile de racordare la rețea a instalațiilor fotovoltaice vin din partea consumatorilor casnici.
”Pentru a fi aproape de autorități, am oferit gratuitate la instalarea echipamentelor de supraveghere video pe infrastructura noastră în aria de concesiune, pentru a spori confortul cetățenilor și a combate criminalitatea. Ne concentrăm în continuare pe dezvoltarea rețelei, pe îmbunătățirea parametrilor și a serviciilor pentru clienți și pentru o economie digitală. Aș rămâne într-o notă mai pozitivă și cred că, privind la viitor, ar trebui să fim cu toții mai optimiști și să construim pentru un viitor mai sustenabil și digital”, a mai spus Ghiță.
Conferința “Viitorul utilităților – 2022” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri: Eaton Electric, Horváth, Megaconstruct, Photomate, SAS România.