Stimate domnule Andrei Bucur, compania MET România Energy este recunoscută ca unul dintre cei mai dinamici furnizori de electricitate și gaze naturale din România ultimilor ani, în principal că urmare a celor două achiziții pe care le-a perfectat – Repower (2017) și RWE (2018). Dar anul 2018 a venit și cu o mutare de accent către includerea în portofoliu a unei serii de servicii asociate furnizării. De ce ați decis ceea ce pare o ieșire din zona de confort?
Mulțumesc pentru aprecierile legate de poziționarea MET pe piața din România!
Considerăm că dezvoltarea de servicii în zona de inovație și tehnologie este absolut necesară! Schimbările din piață și apariția noilor tehnologiei ne împing să facem salturi serioase în această direcție, ținând cont de nevoile clienților noștri și de noile direcții de business pe care aceștia se înscriu și la care suntem nevoiți să răspundem cu suport și cu soluții viabile.
Care sunt categoriile de servicii pe care le considerați cele mai utile pentru potențialii beneficiari și care este profilul acestor beneficiari?
De mai mulți ani, deja, urmărim cu seriozitate nevoile clienților noștri și tendințele următorilor ani. Anumite inițiative ale noastre sunt în zona de pionierat, iar viitorul ne va spune dacă am avut dreptate.
Direcțiile pe care am avansat sunt în zona de eficiență, mobilitate și safety. Acestea includ sisteme de smart metering prin tehnologie IoT care ajung până la nivel de circuit măsurat. Aici avem în vedere sectorul de utilități: apă, gaz, electricitate.
Mobilitatea avansează puternic, iar noi vorbim deja de aproape 2 ani de această zonă. Sigur, este clar că investițiile din prezent nu vor fi recuperate imediat, dar în acest moment fiecare pas este important. De aceea am ales să investim în realizarea unei stații de încărcare în sistem AC și DC, care să aibă incluse o serie de funcționalități de bază, cum ar fi autentificare, verificare stare stație, plata cu cardul etc.
Alte direcții importante sunt sistemele fotovoltaice Hybrid cu sursă de stocare, dar și centralele în cogenerare. Considerăm că aceste zone au un potențial imediat, având în vedere tehnologia actuală și de ce nu, posibilitatea de reducere a emisiilor de CO2 prin tehnologii verzi.
Zona de safety este legată de sistemele “verzi” de producție a energiei electrice, la care se pot adăuga o serie de senzori și camere de supraveghere care pot să funcționeze în situații dificile sau care pot preveni apariția unor situații nedorite.
Acestea sunt câteva direcții pe care ne-am dezvoltat, dar avem în vedere inclusiv o serie de aplicabilități și sisteme inovative care să vină în ajutorul clienților noștri.
Este pregătită piața pentru acest tip de ofertă integrată care include servicii diversificate? Care este obstacolul de care v-ați lovit cel mai des în acest an?
În primul rând, cred că piața ar trebui să se uite serios la aceste direcții. În mare parte din țările europene se folosesc cu succes astfel de soluții.
Avem mulți pași de făcut. Noi, furnizorii de servicii ne confruntăm cu o lipsă de informare în rândul clienților finali și din acest motiv, o decizie pozitivă este luată destul de greu sau este amânată foarte mult.
Aici facem pionierat, prin încercările susținute în a convinge clienții că tehnologiile sunt în avantajul lor, iar investițiile noastre în realizarea sistemelor și a soluțiilor pe care le propunem sunt importante pentru activitatea lor.
Care categorie de servicii asociate credeți că are cel mai bun potențial de dezvoltare în 2019 și în anii următori?
Cred că toate serviciile menționate mai sus sunt cu un bun potențial pentru anii ce vin, însă dacă ar fi să fac un clasament, pe primul loc aș pune sistemele de producție a energiei prin panouri fotovoltaice, mai ales în contextul proiectului care vizează prosumerii, după care aș vedea zona de mobilitate – stații de încărcare mașini electrice, iar următoarele sunt cele pe stocare, eficiență și safety.
În ce fel vă asigurați că dispuneți de resursele umane și tehnice de care aveți nevoie pentru a oferi aceste servicii?
Toate serviciile propuse de noi sunt realizare în sistem key-turn solution. Asta înseamnă că asigurăm tot ce este necesar, de la faza de proiectare, până la punerea în funcțiune și la asigurarea mentenanței de funcționare. Acesta reprezintă un avantaj enorm pe care îl au clienții atunci când contractează un serviciu de la MET România Energy.
Înainte de a lansa pe piață un serviciu, ne asigurăm că echipele și testele sunt validate, iar implementarea acestora poate fi realizată în mod optim. Sigur, ca la orice tehnologie nouă, este posibil ca anumite ajustări să fie făcute pe parcurs, dar acest lucru este normal. Putem lua ca exemplu update-urile de software la telefoanele mobile care se produc destul de frecvent, în vederea funcționării optime a acestora.
Problema costurilor este, întotdeauna, cea mai importantă… În condițiile în care prețul energiei a crescut și probabil va continua să crească, în ce fel poate fi convins un potențial client să investească încă alte sume în serviciile despre care vorbiți?
Mă bucur că ați pus această întrebare, pentru că atinge un subiect real și extrem de important, atât pentru zona industrială, cât și pentru consumatorii casnici.
Este foarte important să ne gândim la anii ce vin și să încercăm să anticipăm anumite lucruri. În ultima vreme prețurile la energie (gaz și electricitate) au crescut. Nu ne putem hazarda și să începem să credem că vor scădea. Nu avem nici un argument în acest sens, iar dacă ne uităm la parcursul ultimilor ani, vedem clar că trendul a fost în permanență de creștere a prețurilor.
Aplicarea tehnologiilor și a sistemelor de eficientă ne va ajuta să avem un impact cât mai mic a creșterilor de preț și astfel să avem un control al costurilor pe o perioadă cât mai mare de timp. Costurile cu aplicarea soluțiilor inovative diferă de la caz la caz. Unele costuri pot fi absorbite și amortizate pe termen scurt și mediu, însă cu siguranță neaplicarea acestora poate avea efecte majore în detrimentul clientului.
Există diverse forme de accesare de fonduri, care pot să faciliteze achiziția de soluții sau credite speciale oferite de diferite bănci.
În acest moment, nu cred că prețul este un obstacol, ci mai degrabă lipsa unei informări corecte și de ce nu, lipsa unei decizii. Toate acestea se traduc în costuri pe termen mediu și lung.
Suntem încrezători, că printr-o comunicare susținută și printr-o informare corectă și la timp clienții vor începe să conștientizeze și să realizeze implicațiile deciziilor pe care le iau.
Noi, MET România Energy, vom continua să investim în soluții și în campanii de informare a clienților noștri, pentru ca aceștia să poată lua cea mai bună decizie pentru ei.