Într-un comentariu postat pe site-ul Asociației Energie Inteligentă, Dumitru Chisăliță, președintele Asociației, argumentează că proiectul de Hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, prin care se propune plafonarea prețului gazelor naturale din producția internă pentru 3 ani, nu își poate atinge obiectivele comunicate.
INEFICACE Primul motiv este că “producția internă de gaze este vândută aproape integral pentru trimestrul III și IV 2018, gazele fiind vândute în proporție de circa 90% în trimestrul I 2019, și în proporție de circa 70% în trimestrului II 2019”.
În plus, în opinia lui Dumitru Chisăliță, tendința de creștere a prețului gazelor naturale se manifestă pe plan internațional și va aduce prețuri mai mari la gazele naturale în România. “Aceasta este cauza principală, care nu poate fi întoarsă prin HG-uri”.
Plafonarea prețului gazelor naturale din producția internă nu poate determina o creștere a concurenței pe piața de gaze naturale, conchide expertul citat. “Creșterea concurenței pe piața de gaze naturale din România se putea face prin eliminarea blocajelor care se mențin de 3 ani în aplicarea legii 123/2012, care la articolul 177, aliniatul (3^12) prevede obligația de a se emite reglementări care să asigure condițiile de concurență și de acces transparent și nediscriminatoriu al cumpărătorilor la cantitățile de gaze naturale ofertate pe piața concurențială. “Lipsa acestor reglementări determină în principal lipsa concurenței”, spune Dumitru Chisăliță.
DĂUNĂTOR Expertul avertizează că prin plafonarea prețului de vânzare a gazelor naturale la o valoare de 55 lei/MWh, statul nu va mai încasa aproape nimic prin suprataxa aplicată gazelor naturale. “Acest aspect va impacta negativ Bugetul General Consolidat, fapt neevidențiat în mod intenționat în Nota Justificativă.”
Mai mult, “mesajul proiectului de plafonare a prețului gazelor naturale din producția internă este unul negativ pentru investitorii din Marea Neagră, care, probabil, erau pe cale să accepte unele din condițiile impuse prin Legea Offshore și să se apuce de treabă”.
O limitare arbitrară a veniturilor producătorilor autohtoni descurajează creșterea, ba chiar și menținerea volumelor de gaze naturale extrase în România. “Pe termen lung, această plafonare a prețului gazelor naturale va permite creșterea prețului gazelor naturale din import”, observă Dumitru Chisăliță. România nu este în prezent și nu va fi capabilă încă mulți ani de aici înainte să depășească iarna importurile de gaze naturale. “Această măsură permite gazului rusesc sau gazului unguresc să preia o parte din marja de preț pe care până la această plafonare o preluau gazele din producția internă (respectiv se constituia în venituri importante la bugetul de stat prin impozite, supraimpozite și dividende)”, sintetizează Chisăliță.
FĂRĂ BAZĂ LEGALĂ Expertul subliniază și faptul că în Nota Justificativă de aprobare a plafonării prețului gazelor naturale din producția internă nu este precizată legea în baza căreia se va emite Hotărârea de Guvern. “Legea 123/2012, în baza articolului 180, permite Guvernului să plafoneze prețul gazelor naturale, în anumite condiții: în situația unui dezechilibru major între cerere și ofertă și/sau a unei disfuncționalități evidente a pieței de gaze naturale. Probabil nu s-a făcut trimiterea la acest articol datorită neîntrunirii condițiilor din lege, dar și a faptului că invocarea acestui articol ar fi afectat anumiți operatori/furnizori finali, care sunt tratați în mod privilegiat de la apariția lor pe piață și care, în mod constant. reușesc să-și impună dorințele în detrimentul interesului public”, opinează Dumitru Chisăliță.