Bogdan Tudorache
Parlamentul și Guvernul nu ar trebui să interfereze cu competențele autorității naționale de reglementare (ANR – n.r.) în stabilirea legislației secundare, arată ultimul raport al Federației Europene a Traderilor de Energie (EFET) emis astăzi, consultat de Energynomics.
”Interferența în competențele ANR prin definirea aspectelor cheie ale legislației secundare reprezintă un risc semnificativ de reglementare, cu consecințe descurajante pentru participarea pe piață și un impact negativ semnificativ asupra lichidității, funcționării și stabilității pieței. Legislația secundară ar trebui lăsată (în competența) ANR în cadrul consultărilor publice, așa cum prevede legea, fără o astfel de intervenție guvernamentală”, arată raportul EFET, “Ineficiențele pieței în statele membre ale UE (Europa Centrală și de Est)”, emis pe 29 octombrie.
O altă barieră comercială este reprezentată de taxa anuală de supraveghere bazată pe cifra de afaceri, potrivit EFET, „o cerință administrativă inutilă care impune taxarea participanților la piață pe baza tranzacțiilor”.
Participanții la piață nu ar trebui să fie taxați pe baza tranzacțiilor efectuate. Acest lucru ar putea descuraja piața. Astfel de taxe influențează artificial prețurile angro, mai spune EFET.
”Taxele nu ar trebui să fie percepute comercianților angro, deoarece aceștia au rolul de revânzători. Finanțarea ANR trebuie armonizată. Taxele fiecărei ANR ar trebui să fie percepute pentru G (generare – n.r.) și L (load, consum –n.r.) din jurisdicția lor, ceea ce este mai predictibil decât participarea comercianților la piață și activitățile lor de cumpărare și vânzare”, se arată în raport.
De asemenea, România trebuie să schimbe designul pieței, deoarece „nu permite tranzacțiile la termen pe alte platforme decât cea a OPCOM și, prin urmare, limitează hedgingul, în timp ce brokerii OTC (pieței secundare- n.r) sunt interziși”.
Printre alte bariere, EFET menționează un grad mare de limitare a contractelor bilaterale libere.
”Design-ul pieței limitează foarte mult tranzacțiile bilaterale în afara OPCOM și astfel blochează produsele fizice/ financiare nestandardizate (de exemplu, opțiunile). Legea energiei electrice și a gazelor împiedică producătorii să vândă în afara pieței centralizate. În pofida Regulamentului 943/2019 și a Ordinului ANRE 236/2019 (care permite tranzacționarea pe ‘piețe nereglementate’), Ordinul ANRE 65/2020 limitează ‘contractele de furnizare pe termen lung’ (care ar trebui să fie negociabile pe piața secundară conform art. 3.o) din Regulamentul 2019/943) către cei cu livrări pe perioade mai mari de un an, limitând astfel semnificativ negocierea liberă a contractelor bilaterale (și păstrând în mod eficient ‘interdicția de tranzacționare a bilateralelor’)”, spune EFET.
În același timp, piața suferă de o limitare artificială a produselor flexibile, din cauza restricțiilor privind tranzacționarea bilaterală, iar platforma OPCOM PCCB-LE-Flex permite doar o flexibilitate limitată a produselor tranzacționate.
Prin urmare, EFET recomandă o „schimbare a design-ului pieței, permițând o flexibilitate mai mare în reglementarea secundară și permițând tranzacționarea bilaterală a tuturor produselor”.