Acasă » Evenimente Trecute » Eficienţa energetică – tendinţe, soluţii şi parteneri (Iaşi, 25 aprilie)

Eficienţa energetică – tendinţe, soluţii şi parteneri (Iaşi, 25 aprilie)

28 aprilie 2017
Evenimente Trecute
energynomics

„Suntem astăzi mult mai pregătiţi la nivelul primăriei în tratarea chestiunilor privind eficienţa energetică”, a declarat Radu Botez, viceprimarul municipiului Iaşi, în deschiderea conferinţei „Acţiuni pentru un consum sustenabil de energie” organizate de energynomics.ro, marţi, 25 aprilie, prima din campania de informare “Eficienţă energetică pentru rezultate care contează”. Peste 70 de experţi din Iaşi au participat la dezbaterile care au fost stimulate de cinci vorbitori de marcă, reprezentanţi ai ENGIE România, Phoenix Contact, Enero, EximBank şi Quartz Matrix.

Primăria din Iaşi sprijină noile dezvoltări în domeniul energetic şi orice idee, orice parteneriat sau iniţiativă va fi primită cu braţele deschise, a sintetizat viceprimarul Radu Botez atitudinea municipalităţii faţă de domeniul eficienţei energetice.

„Sperăm ca în acest an să preluăm iluminatul public din Iaşi pentru a putea să înlocuim stâlpii şi să folosim corpuri de iluminat pe bază de LED”, a mai spus Radu Botez, care a mai declarat că au început lucrările la reabilitarea liniilor de tramvai şi, „încă din această lună, avem discuţii pentru achiziţionarea unor tramvaie cu alte caracteristici de consum pentru economie şi dezvoltare sustenabilă”.

Cheia conducerii unei afaceri este eficienţa energetică

Nicolae Sabin Dordea, Manager Vânzări Clienți Business Nord ENGIE România, a prezentat succint intenţiile companiei la nivel naţional cu accent pe patru direcţii distincte:

  • decarbonizarea mediului prin investiții în soluții pentru mobilitate ecologică
  • generarea de energie descentralizată cu micro-cogenerare
  • soluții digitale pentru monitorizarea utilizării energiei
  • soluții de servicii energetice

Parte a grupului ENGIE, unul dintre liderii mondiali în domeniul energiei, ENGIE România este un jucător important şi pe plan local, cu circa 1,6 milioane de clienţi şi o cifră de afaceri de aproape un miliard de euro. ENGIE România este primul importator de gaze naturale din România şi primul furnizor de gaze naturale pe piața reglementată, iar Distrigaz Sud Reţele este numărul unu în distribuția de gaze naturale în Romania. ENGIE Servicii este lider de piață pe segmentul serviciilor tehnice, cu 650.000 de clienți.

Din această poziţie, Nicolae Sabin Dordea a expus publicului ieşean ofertele de furnizare a gazelor naturale – cu pachetele Business Gaz Fix, Business Gaz Flex, Business Tailor Made, precum şi ofertele de furnizare a electricităţii (standard şi personalizată). Reprezentantul ENGIE România s-a referit şi la pachetul extins de consultanţă şi servicii pentru optimizarea consumului de energie, inclusiv prin Soluţia de Monitorizare a Consumului de Energie – aplicaţia care permite clientului să îşi urmărească şi să îşi analizeze consumul de energie, pe tipuri energetice (gaze naturale sau electricitate), astfel încât să poată interveni asupra gestionării consumurilor şi a optimizării bugetului.

Cost zero pentru beneficiar

Un produs dedicat clădirilor cu un consum mare de electricitate (hoteluri, pensiuni, spitale) şi căldură este microcentrala în cogenerare pentru realizarea căreia ENGIE România poate asigura investiţia iniţială printr-un contract de tip F-BOOT (Finance-Built-Own-Operate-Transfer).

„Se ştie că jumătate din factura cu energia electrică o reprezintă tarifele de sistem (transport şi distribuţie), iar acest microCHP elimină aceste costuri. Un alt element care contribuie la reducerea costurilor este producţia simultană de electricitate şi agent termic chiar în locaţia clientului, ceea ce îi conferă acestuia posibilitatea de producţie a energiei în regie proprie”, a explicat Nicolae Sabin Dordea.

După 9 ani de funcţionare, echipamentul trece în proprietatea beneficiarului cu titlu gratuit, a precizat Dordea, care a expus proiectul pilot de la Hotel Dragului, din Predeal. Beneficiile deja constatate în acest caz sunt un consum mai scăzut de combustibil, un impact redus asupra mediului şi economii semnificative ale costurilor cu energia.

Prima staţie publică de alimentare cu GNCv

ENGIE România îşi doreşte să rămână un jucător angajat în mobilitatea urbană durabilă, a mai spus Dordea, care a exemplificat eforturile companiei de reducere a poluării prin sprijinirea dezvoltării infrastructurii de GNCv (gaz natural comprimat). „Gazul este o alternativă mai verde la combustibilii clasici, este netoxic, mai puţin coroziv şi are un grad de inflamabilitate redus. Prin comprimare, volumul gazului se reduce la 1% din volumul iniţial şi permite utilizarea pe toate clasele de autovehicule”, a explicat reprezentantul ENGIE România.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI NICOLAE SABIN DORDEA

„Vom deschide la Bucureşti prima staţie publică, la jumătatea anului şi vom continua să ne dezvoltăm în anii următori. Avem discuţii avansate cu parteneri din domeniul producerii de autovehicule pentru acest tip de combustibil pentru transportul de persoane şi de marfă”, a mai spus Nicolae Sabin Dordea.

Soluţii de mobilitate electrică de la Phoenix Contact

Cătălin Marius Lepinzean, Business Development Manager la Phoenix Contact, s-a referit la două dintre direcţiile de acţiune pe care grupul de origine germană le are în România. Înființată în anul 1923, PHOENIX CONTACT Gmbh & Ko, este lider în domeniul producţiei de componente pentru conexiuni electrice şi pentru tehnologia automatizărilor industriale, iar în 1928 Phoenix Contact a inventat blocul terminal (clema şir) pentru compania germană de electricitate RWE. Cu 15.000 de angajaţi la nivel global, grupul Phoenix Contact are o cifră de afaceri anuală de două miliarde de euro. „Phoenix Contact vine în faţa dumneavoastră cu acest mix, pornind de la componente, trecând prin integrarea soluţiilor şi ajungând la susţinerea unor idei prin soluţii tehnice adecvate”, a explicat Cătălin Marius Lepinzean. Alături de partenerii săi compania a implementat în România soluţii de eficienţă în infrastructura de producţie, precum condiționarea alimentarii, management energetic, controlul iluminării.

Un segment important de activitate al companiei este de asemenea mobilitatea electrică, zonă încă la început în România, dar cu un mare potenţial. „Noi nu producem staţii la cheie, noi susţinem integratorii de sisteme din România pentru a realiza asemenea staţii. Avem colaborări avansate cu 4-5 companii, adică avem deja staţii realizate şi instalate”, a precizat Lepinzean. Asemenea companii, cu sprijinul Phoenix Contact, pun la dispoziţie soluţii integrate – atât staţiile propriu-zise, cât şi reţelele şi arhitectura hardware/software necesare pentru transferul de date şi administrarea unor reţele complexe.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CĂTĂLIN MARIUS LEPINZEAN

În prezent, principalii beneficiari sunt companiile mici sau mai mari care vor să-şi instaleze în parcări sau în spaţiile pe care le deţin staţii de încărcare pentru maşinile electrice: supermarket-uri, hoteluri, clădiri de birouri. Cătălin Marius Lepinzean s-a referit şi la proiecte care au în vederea realizarea unor reţele naţionale de staţii de încărcare a maşinilor electrice.

ENERO – program gratuit de asistenţă pentru IMM-uri tinere

În deschiderea celei de-a doua sesiuni – Business Breakfast START2ACT, Nicoleta Ion a prezentat oportunităţile pe care le au IMM-urile şi Start-up-urile din România, prin proiectul START2ACT, finanţat în cadrul programului de cercetare al Uniunii Europene ORIZONT 2020.

„Un domeniu cheie de intervenţie pentru creşterea eficienţei energetice prin schimbări ale comportamentului este cel al echipamentelor de birou, care au cea mai mare creştere a consumului de energie din zona de business”, a explicat Nicoleta Ion. Echipamentele de birou consumă 15% din totalul energiei electrice utilizate în birouri, iar tendinţa este ca această pondere să crească spre 30% până în 2020. Chiar dacă IMM-urile nu sunt supuse deocamdată obligaţiei legale de a realiza un audit energetic o dată la patru ani, obţinerea de economii de energie prin măsuri cu costuri reduse sau fără costuri (schimbări comportamentale) ar trebui să constituie un element de interes pentru deţinătorii şi managerii din IMM-uri.

DESCARCĂ PREZENTAREA NICOLETEI ION

ENERO este un centru de consultanţă cu sediul în Bucureşti care poate oferi, gratuit, asistenţă, prin intermediul unui aşa numit „mentorat”. Prima vizită este dedicată unei evaluări a consumului de energie şi se traduce în implementarea măsurilor rapide, fără costuri, a explicat Nicoleta Ion. Următoarele două vizite vor identifica oportunităţile de reducere a consumului prin măsuri cu costuri reduse, respectiv prin măsuri mai costisitoare.

Nicoleta Ion a dat câteva exemple de acţiuni în cadrul acestor vizite:

  • evaluarea consumatorilor şi a modului de consum a energiei
  • analiza consumurilor în funcţie de facturi
  • evaluarea izolației termice prin termoviziune
  • înregistrarea consumului pe o perioadă de timp

Toate start-up-urile mai tinere de 5 ani sunt eligibile în acest program gratuit şi sunt încurajate să ia legătura cu ENERO, la [email protected] sau [email protected].

Finanţare, garanţii şi asigurări de la EximBank

Cristian Sîrbu, Director Regional EximBank a prezentat modalităţile prin care banca se implică în susţinerea şi promovarea mediului de afaceri românesc. „Ca orice altă bancă, avem în portofoliu produse și servicii bancare ce pot fi accesate de orice tip de societate comercială, fie că este IMM sau companie mare, derulează tranzacţii internaţionale, ori se adresează numai pieţei interne”, a spus Cristian Sîrbu. În plus, EximBank oferă băncilor comerciale de pe piața locală garanții și asigurări de stat ce facilitează accelerarea creditării firmelor locale, în condiții mai bune de acoperire a riscurilor. „Pentru că suntem unica bancă din România ce acționează ca agent al statului, emitem garanții suverane ce reduc riscurile asociate creditării facilitând astfel accesul companiilor la finanțare”, a subliniat reprezentantul EximBank.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CRISTIAN SÎRBU

„Acoperim până la 80% din scrisorile de garanție bancară ce urmează să fie emise de băncile comerciale pentru proiecte de dezvoltare a infrastructurii, a utilităților de interes public, de susținere a activității de cercetare-dezvoltare, protecția mediului, ocuparea și formarea personalului, dezvoltarea IMM etc”, a mai spus Sîrbu.

Domnia sa a expus şi serviciile de minimizare a riscurilor prin oferirea de informaţii comerciale despre activitatea unui potenţial partener de afaceri din țară sau din străinătate, care pot conta în luarea unei decizii de colaborare, precum şi pachetul de asigurări oferite de EXIMASIG, societate de asigurări deținută de EximBank.

Eficienţă energetică prin tehnologii de tip IoT

În prezentarea domniei sale, Bogdan Teodorescu, Director Cercetare-Dezvoltare la Quartz Matrix a adus în atenţie câteva exemple de utilizare a tehnologiilor de tip IoT (Internet of Things) pentru eficiența energetică. „Tehnologiile IoT aduc sistemelor de eficiență și management energetic flexibilitate și modularitate, prin adaptarea agilă a sistemele la procesele, strategiile și cerințele utilizatorilor”, a explicat Bogdan Teodorescu

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI BOGDAN TEODORESCU

Domnia sa a expus succint structura unui sistem IoT dedicat eficienței energetice şi avantajele cu care vine un sistem integrat de monitorizare energetică. În studiul de caz prezentat, o companie de producție a componentelor de precizie pentru industria auto a obţinut reducerea consumurilor energetice directe cu mai mult de 20%, precum şi reducerea totală a consumurilor parazite (ce reprezentau aproximativ 10% din consumul inițial total). La nivelul costurilor, reducerea a fost de peste 30 %, prin renegocierea contractelor, urmărirea bugete de consum previzionate şi altele.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 70 de experţi, reprezentanți de la: #better, 3P Frigoglass, Apan Iaşi, Artmark, BMW Group, Brikston Construction Solutions SA, Can&Power, Delphi Diesel, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”, E.ON, Elsaco Brunata, Energy Audits Iasi, ENGIE România, Everlight , Exim Bank, GEFCO, Iaşi Tex, INCD Urban, Miolok, Moneycorp, Primăria Municipiului Iasi, Quartz Matrix, Recom Instal, Carrefour România, SC Q SRL, Sucursala Căi Ferate Iaşi – CNCF CFR, Total Energy Solution, Vector Trust, Vestra, VSB Energie Verde, WPD.

Evenimentul a fost organizat de energynomics.ro și susținut de partenerii noștri: ENGIE România, BMW APAN Motors Iaşi, Eximbank, Gefco, Phoenix Contact, Servelect.

Sponsorul principal al conferinţei a fost ENGIE România, companie care, împreună cu filialele sale, deserveşte aproximativ 1,6 milioane de clienţi, operează o reţea de 19.000 de kilometri în 19 judeţe din sudul României şi Bucureşti.

Participare

În luna aprilie, energynomics.ro a lansat campania de informare “Eficienţă energetică pentru rezultate care contează”, în cadrul proiectului Start2Act, finanţat prin Programul de cercetare al Uniunii Europene ORIZONT 2020, cu scopul de informare și educare a factorilor de decizie din autoritățile publice și din companii – de la start-up-uri și IMM-uri la întreprinderile cele mai mari.

Accesul la conferinţe este gratuit şi deschis tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, interesaţi de tematica eficienţei energetice pe baza invitației lansate de energynomics.ro. Ne poți scrie la office @ energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Tematică

  • Servicii energetice: Prevederi legale şi soluţii pentru stimularea pieței serviciilor energetice, echilibrare şi flexibilitate energetică
  • Informarea consumatorilor – aspect vital în promovarea eficienței energetice
  • Centrale termice și încălzire: evaluarea potențialului de creştere a eficienţei în cogenerare și încălzire centralizată
  • Obligații, audituri și monitorizare: opțiuni de implementare și probleme privind monitorizarea
  • Planuri de acțiune naționale pentru eficiență energetică – mobilitatea electrică, iniţiative locale

1 thoughts on “Eficienţa energetică – tendinţe, soluţii şi parteneri (Iaşi, 25 aprilie)”

  1. Bună ziua!
    Foarte interesante prezentările. Doresc totusi sa aduc o rectificare. Se prezintă viitoarea stație GNCV a ENGIE din București ca fiind prima stație publică din România. Prima statie publica de alimentare cu GNC pentru vehicule operează din decembrie 2015 la Râmnicu Vâlcea de către Denisson Energy. https://www.ngva.eu/get-directions Va rog sa faceti rectificarea cuvenită.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *