Electrica este cel mai bun model de atragere de investiţie şi expertiză din străinătate în economia românească, consideră Victor Grigorescu, membru în consiliul de administraţie al companiei. La un an distanţă de la intrarea pe pieţele de capital “cifrele arată că suntem pe drumul cel bun”, mai spune Grigorescu, care a enunţat pentru energynomics.ro care sunt priorităţile grupului Electrica pentru anii următori: investiţii în modernizarea reţelei şi consolidarea activităţilor de bază – distribuţia şi furnizarea de electricitate.
Rezultatele obţinute de Electrica în primul semestru din 2015 sunt remarcabile: creşterea veniturilor (10%), creşterea profitului atribuibil investitorilor (46%), creşterea cantităţilor de energie furnizate (2%). Domnule Victor Grigorescu, în ce fel se explică aceste variaţii pozitive?
Compania Electrica a fost listată pentru a permite o creştere de performanţă prin infuzie de capital, prin aducerea de talente noi, prin creşterea sinergiilor la nivelul grupului. Acest lucru se întâmplă şi cred că suntem pe drumul cel bun. În primul semestru, Electrica a obţinut un profit net consolidat de 277 de milioane de lei, în creştere cu 30%, faţă de primul semestru din 2014, în condiţiile în care preţul mediu de vânzare a energiei electrice a scăzut cu 3,8%. Totuşi, dincolo de profit, m-aş opri mai întâi de toate la partea operaţională. Avem o creştere de venituri din operaţiuni de 10%, până aproape de 2,7 miliarde de lei. În vreme ce piaţa a fost stabilă sau în uşoară scădere, noi am furnizat cu circa 2% mai multă energie decât în 2015.
Cum se explică creşterea cantităţilor de electricitate distribuită şi furnizată, pe un avans economic modest?
Mai întâi avem o creştere a cererii derivată din evoluţia generală a mediului economic în regiunile în care suntem prezenţi. Apoi, sunt eforturile noastre a menţine şi a creşte cota de piaţă în furnizare. Avem o cotă de piaţă de circa 40% şi aproximativ 3,59 milioane de consumatori finali, aşa că o variaţie de 2% în operaţiuni se transferă în rezultate financiare consistente.
Sunt cifre care au permis ca Electrica să achite la bugetul consolidat al statului, în primul semestru din 2015, 672,9 milioane de lei, adică aproximativ 150 de milioane de euro (TVA, impozit pe profit, contribuţii ce ţin de muncă salarială etc). Asta înseamnă o contribuţie de aproape un milion de euro pe zi către bugetul statului.
Creştere ușoară pe volume, scădere uşoară a preţului şi totuşi profitul creşte mult. Asta înseamnă performanţă operaţională, reduceri de costuri…
Cu siguranţă, înseamnă că facem un business mai bun, că ne facem treaba mai bine. Suntem într-o piaţă reglementată şi practic tot modelul de afaceri este stabilit de ANRE. Ne-am încadrat în costurile de mentenanţă stabilite de reglementator şi avem o creştere de performanţă.
Apoi, am îmbunătăţit modul în care cheltuim banii; urmărim mai bine optimizările de costuri şi creşterea productivităţii, dar și integritatea. Electrica avea zone de ineficienţă pe care ne-am obligat în faţa investitorilor să le asanăm, în principal legat de servicii energetice.
În acelaşi timp, am crescut investiţiile. În primele şase luni, investiţiile în reţelele electrice au crescut cu peste 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la circa 175 de milioane de lei. Vorbim de înlocuirea unor capacităţi învechite, cu costuri mari de operare, de introducerea de staţii noi de transformare, conectarea de noi consumatori şi creşterea capacităţii de distribuţie şi furnizare în zonele în care piaţa o cere.
Până la finalul perioadei de reglementare (2018), ANRE ne-a aprobat un volum de investiţiii de 3,1 miliarde de lei, cu mult sub ceea ce ne doream noi, mai aproape de 4,7 miliarde de lei. E clar că Electrica are nevoie să actualizeze nivelul tehnologic la multe instalaţii aşa că avem în vedere inclusiv investiţii care nu sunt de prima dată recunoscute de ANRE, dar aduc un plus de performanţă. Încă din acest an avem planificate investiţii care exced nivelul aprobat de ANRE cu 10%, dar pe care din punct de vedere economic le considerăm extrem de utile pentru a ne îmbunătăţi serviciile.
Care sunt planurile Electrica de integrare a noilor tehnologii, în principal cele legate de informatizare?
Pentru modernizarea reţelelor de distribuţie şi de furnizare, o parte importantă o reprezintă contorizarea inteligentă. În 2015, avem în derulare proiecte de implementare a sistemelor de smart metering pentru 45.000 de puncte de măsurare. Avem prevăzută pentru intervalul imediat următor derularea unui proiect-pilot de management al sistemelor de contorizare inteligentă pentru 200.000 de puncte de măsurare.
Legat de ce recunoaşte ANRE, începutul anului a adus schimbări din partea reglementatorului, care au provocat nemulţumire la nivelul acţionarilor. Cum se raportează astăzi Electrica la aceste modificări?
Utilităţile depind de un reglementator independent şi trebuie să spun apăsat că avem nevoie de un cadru stabil, avem nevoie de predictibilitate! Altfel, nu suntem credibili şi alungăm investitorii. În momentul în care ANRE stabileşte toţi aceşti parametri economici pe o întreagă perioadă de reglementare, toate planurile noastre depind de ei: investiţii, politici de personal, strategie de piaţă etc. Când apar modificări, se schimbă totul.
Cred că trebuie găsit un echilibru just astfel încât obiectivele şi ţintele ANRE – care ţin de stabilitatea şi modernizarea reţelei, la preţuri corecte pentru consumatori – să poată fi susţinute, iar predictibilitatea este esenţială.
Şi mai este un lucru important. Listarea Electrica la Bucureşti şi la Londra a fost un exerciţiu reuşit prin care statul român a comunicat următoarele: “Suntem deschişi pentru a avea parteneri în acţionariat!” Iar dacă această idee de predicitibilitate va fi menţinută, România va continua să atragă parteneri importanţi, nu doar în sectorul energetic. Şi vorbim nu doar de banii atrași, ci de împrospătarea mentalităţilor şi de un import de bune practici verificate în alte economii.
Lărgind puţin perspectiva, care este strategia de dezvoltare pe care Electrica o are în vedere?
Obiectivele noastre sunt să oferim valoare pe termen lung acţionarilor, prin distribuţia şi furnizarea energiei electrice şi prin prestarea unor servicii de înaltă calitate către consumatori, într-o manieră sigură, sustenabilă şi la preţuri accesibile. Pentru aceasta, Electrica are câteva direcţii strategice: creştere economică sustenabilă, stabilitate financiară, eficienţă operaţională, adoptarea celor mai înalte standarde de guvernanţă corporativă şi gestionarea în mod activ a portofoliului de afaceri.
O parte importantă din strategie ţine de investiţii. În furnizare, vrem să ne îmbunătăţim şi să ne extindem gama de servicii şi produse oferite consumatorilor. Vrem să includem şi servicii noi cu valoare adăugată, cum ar fi gestionarea consumului de energie, consultanţă privind eficienţa energetică. În distribuţie, programul de investiţii aprobat cuprinde modernizarea infrastructurii reţelei existente, în principal pentru reducerea pierderilor de reţea şi a cheltuielilor de exploatare, dar şi dezvoltarea reţelei în scopul de a conecta noi consumatori de energie electrică. Sunt investiţii pe care trebuie să le facem cu celeritate, dar trebuie să ne asigurăm că ele sunt eficiente, că sunt respectate tuturor standardelor de bune practici şi integritate.
Legat de asta, aţi lansat în acest an platforma Avertizor de integritate, pentru angajaţi şi partenerii de afaceri. De ce această iniţiativă?
Electrica este în plin proces de reaşezare în materie de guvernanţă corporativă. Avem un plan de măsuri care ţine de regândirea structurii organizatorice şi a standardelor de integritate. Cred că suntem prima companie de acest fel din România, unde statul român este acționar semnificativ care a introdus platforma de Avertizor de integritate, operată în parteneriat cu Transparency International. Angajaţii şi partenerii de afaceri ne ajută astfel să ne îmbunătăţim practicile de afaceri şi să ajungem într-o zonă de credibilitate şi responsabilitate faţă de resursele companiei şi faţă de acţionari.
Aş aminti şi de noul Cod de etică şi integritate, adoptat recent, dar şi numirea primilor directori cu mandat. Mai exact, am numit trei directori cu contracte de mandat, cu valabilitatea de patru ani. Este o formă diferită de responsabilizare cu mai multă independenţă, dar şi cu o schemă de remuneraţie bazată pe criterii de performanță și componente salariale variabile, care include şi acţiuni virtuale.
––––––––––––-
Articolul integral poate fi citit în numărul din septembrie 2015 al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (decembrie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.