Aflat în plin proces de transformare în plan intern, grupul Electrica se confruntă în 2020, cu un context de piață insuficient clarificat după tulburările legislative și de reglementare din 2019. Nu e timp de „business as usual”! Oportunitățile de achiziție în plan intern și noua realitate în care sistemul energetic național este importator net obligă la reinterpretarea rolurilor pe care grupul Electrica și le poate asuma. Am discutat cu directorul general al grupului, Corina Popescu, despre progresele în flexibilizarea organizației, dar și despre investițiile de peste 600 de milioane de lei planificate pentru acest an.
Stimată doamnă Corina Popescu, perspectivele legislative și de reglementare domină și în acest an agenda directorului general al Electrica SA. Vă rog totuși să începem cu un bilanț al anului 2019, cu atât mai mult cu cât OUG 114/2018 și efectele ei par a nu se lăsa duse. Așadar, cum vedeți acum anul 2019?
Anul 2019 a fost unul foarte dificil, plin de provocări, mai ales că, dincolo de OUG 114/2018, a marcat și începutul unei noi perioade de reglementare, care a adus schimbări importante.
Modificările semnificative ale cadrului legislativ și de reglementare au avut efecte vizibile asupra afacerii, iar costurile cu achiziția de energie electrică au crescut cu aproximativ 25%. Cu toate acestea, printr-un efort remarcabil de echipă, Grupul Electrica a obținut un profit net consolidat mai mare cu peste 71% comparativ cu suma bugetată pentru 2019.
Profitul net individual realizat asigură un dividend stabil pe acțiune și un randament atractiv al dividendului, de peste 7%, în linie cu nivelul cu care i-am obișnuit pe acționarii noștri. Electrica este o companie listată, cu aproximativ 7.000 de investitori care locuiesc în alte țări, și a fost nevoie de un efort de comunicare suplimentar pentru a-i ajuta să înțeleagă impactul noilor prevederi legislative asupra afacerii.
Pe de altă parte, anul 2019 a adus noi oportunități economice, prin prisma promovării Bursei de Valori București de la statutul de piață de frontieră la statutul de piață emergentă. Această evoluție este benefică atât pentru toate companiile listate, cât și pentru cele care iau în calcul listarea, deoarece pot atrage investiții de la fonduri mai mari, care până acum nu puteau lua în calcul această piață din cauza restricțiilor stipulate prin prospect.
De asemenea, în 2019 au avut loc cele mai intense dezbateri pe marginea definirii consumatorului vulnerabil și a sărăciei energetice, două concepte care, odată aplicate situațiilor reale, ar duce la schimbări în modul în care sectorul energetic se raportează la beneficiarii săi. Deși aceste discuții încă nu s-au materializat în definirea consumatorului vulnerabil și a unor scheme de sprijin, suntem optimiști că acest statut va fi reglementat de autorități în cel mai scurt timp.
În ceea ce privește evoluția Grupului Electrica, suntem încrezători, mai ales că la finalul anului trecut, am lansat strategia Grupului Electrica pentru perioada 2019-2023. Sunt convinsă că implementarea strategiei ne asigură perspective solide de dezvoltare a companiei.
Re-liberalizarea pieței de energie electrică creează destul de multă emoție, mai ales în rândul politicienilor. Anticipați mișcări ample la nivelul prețurilor finale în 2020?
Procesul de liberalizare aduce oportunități la nivelul întregii piețe, deoarece stimulează concurența, iar furnizorii sunt motivați să dezvolte produse complexe, mai avantajoase pentru clienți. Noi deja am făcut pași importanți în această direcție la Electrica Furnizare.
Cu toate acestea, sunt și niște riscuri, care pot fi aplanate prin modificări legislative. Unul dintre riscurile unei piețe liberalizate este legat de expunerea consumatorilor la fluctuații de preț. Pentru a preveni apariția unei presiuni pe bugetele consumatorilor, este nevoie ca la nivelul pieței să fie definit consumatorul vulnerabil și să fie legiferate schemele de sprijin care pot contribui la atenuarea oricărei fluctuații de preț în aceste cazuri specifice.
În ceea ce privește prețurile, sunt elemente care indică necesitatea îmbunătățirii legislației și a corectării unor comportamente din piață, cu scopul de a încuraja contractele pe termen lung și de a reduce apetitul operatorilor de a tranzacționa cantități importante pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU) și Piața de Echilibrare. În acest sens, avem încredere că autoritățile vor folosi instrumentele necesare.
Definirea consumatorilor vulnerabili, identificarea persoanelor care cu adevărat au nevoie de sprijin și a mecanismelor concrete prin care aceștia să fie ajutați, rămâne un obiectiv mereu amânat. Ce șanse sunt ca această chestiune să fie tranșată în 2020?
Definirea consumatorului vulnerabil este vitală atât pentru asigurarea unui climat echitabil pentru cei care au nevoie de sprijin, cât și pentru buna derulare a programelor de investiții ale operatorilor de distribuție a energiei electrice și a gazelor naturale.
În primul rând, definirea consumatorului vulnerabil și stabilirea unei scheme de sprijin financiar necesare pentru oamenii care chiar au nevoie să beneficieze de un sprijin real din partea autorităților și să poată susține costurile facturilor. Din cauza facturilor care pot pune o presiune pe bugetele celor care ar face parte din categoria consumatorilor vulnerabili, programele de investiții sunt plafonate, astfel încât prețul să se mențină în limitele considerate accesibile de către autorități. În contextul prevederilor Green Deal, care nu pot fi implementate fără un plan masiv de investiții, sperăm că autoritățile vor reglementa acest aspect în cel mai scurt timp.
Cum apreciați prevederile din prezent cu privire la rata de rentabilitate pentru activitatea de distribuție? Sunt ele de natură să încurajeze investițiile?
Pentru a valorifica oportunitățile care apar și pentru a reduce decalajul de dezvoltare între România și celelalte țări din Uniunea Europeană, avem nevoie de o strategie națională energetică pe termen lung, care să fie pusă în aplicare și să ofere predictibilitate și stabilitate pe termen lung.
Piața locală este în faza în care are nevoie de investiții în modernizarea rețelelor, iar stimularea acestora se poate realiza, în primul rând, printr-un nivel atractiv al WACC (remunerarea capitalului investit). Nivelul WACC este reglementat la nivelul fiecărei țări, în funcție de starea rețelelor, iar în România este reglementat de ANRE.
Consiliul de Administrație al Electrica SA a aprobat recent un plan de investiții de circa 600 de milioane de lei pentru 2020, bani care vor merge preponderent în modernizări la nivelul rețelei de distribuție. Se mențin destinațiile principale din anii trecuți: îmbunătățirea calității serviciilor, respectiv eficiența energetică / reducerea consumului propriu tehnologic?
Electrica este o companie de utilități cu tradiție pe piața locală, iar obiectivul nostru este să devenim o companie integrată și un jucător regional. În 2020, am prevăzut un buget de investiții de peste 600 de milioane de lei pentru a îmbunătăți indicatorii de continuitate și calitate ai serviciului de distribuție a energiei electrice, pentru a reduce pierderile și pentru a crește eficiența operațională.
Pentru a crește eficiența întregului grup mizăm și pe digitalizare. Investim constant în îmbunătățirea și modernizarea infrastructurii informatice, a sistemelor de management și în securitatea cibernetică și, implicit, a calității serviciilor pe care le oferim clienților noștri. De asemenea, prin automatizarea sistemului de distribuție și prin extinderea sistemelor moderne de măsurare ne dorim să avem un control mai bun pe întreg lanțul, să reducem pierderile și să intervenim prompt la nevoie. Mai mult, am alocat fonduri pentru a moderniza echipamentele din stațiile de transformare și rețeaua de medie tensiune și am făcut demersuri pentru a introduce echipamente cu un consum propriu tehnologic redus.
Pe termen mediu, analizăm opțiunile pe care le avem pentru a ne extinde în domenii conexe și pentru a obține sinergii cu domeniile în care activăm în prezent. În acest context, am alocat resurse pentru diversificarea gamei de servicii pe care le oferim. Toate investițiile pe care le-am prevăzut ne vor ajuta să răspundem mai bine la nevoile clienților noștri, să ne consolidăm profilul financiar solid, dar și încrederea investitorilor noștri.
Anul 2020 aduce intrarea în vigoare a numeroase noi reglementări europene pentru piețele de energie electrică. Pe care le considerați mai relevante din perspectiva Electrica și ce impact anticipați că vor avea asupra pieței în ansamblu?
Industria traversează un proces de transformare la nivel global, pe fondul schimbărilor climatice, al schimbărilor legislative, dar și datorită oportunităților atrase de dezvoltările tehnologice.
Noile reglementări europene vor schimba radical întreaga industrie – Green Deal se traduce printr-o viziune nouă asupra industriei de energie, iar orice schimbare apare sub forma unei provocări. Toți stakeholderii trebuie să dea dovadă de deschidere pentru a se adapta la noile standarde. Această schimbare va fi realizată în timp și va fi facilitată de noile tehnologii, prin digitalizare și prin inteligență artificială.
Principala provocare este să găsim soluții prietenoase cu mediul și să reducem amprenta de carbon. Acest obiectiv poate fi atins doar dacă întreaga clasă politică își asumă un plan clar de implementare și prin investiții masive în cercetare și dezvoltare. Estimările arată că este nevoie de un buget anual de investiții de aproximativ 260 de miliarde de euro.
Pe termen lung, Green Deal va contribui la creșterea ponderii regenerabilelor și la digitalizarea și integrarea rețelelor. Noua strategie a Electrica a luat în calcul aceste schimbări, iar obiectivul nostru este să avem un portofoliu echilibrat, care include și zona de regenerabile.
Sunt oferite spre cumpărare mai multe tipuri de active pe piața din România. Cum abordează Electrica SA aceste oportunități? Sunt ele soluția pentru a completa portofoliul grupului cu activități în zona de generare sau trading?
Obiectivul nostru este să găsim cele mai bune soluții pentru a le oferi clienților cele mai bune servicii și un randament solid pentru investitori. Analizăm toate oportunitățile care apar în piață, inclusiv pe cele care ar putea contribui la realizarea ambiției noastre de a deveni jucător regional. În cazul în care vom identifica oportunități compatibile cu strategia noastră de dezvoltare, acestea vor fi comunicate în mod transparent și nediscriminatoriu, in conformitate cu prevederile aplicabile societăților listate.
Strategia grupului pentru intervalul 2019-2023 se referă la ambiția Electrica de a deveni jucător regional. În ce fel se poate materializa această ambiție și care sunt pașii concreți pe care îi întreprindeți în acest sens?
Electrica este una dintre cele mai companii din România, care are un mare potențial de dezvoltare în următorii ani. Know-how-ul pe care l-am acumulat în cei peste 120 de ani de activitate ne oferă avantaje mari și ne permite să identificăm și să valorificăm oportunitățile care apar în piața regională. Prospectăm activ atât piața internă, cât și piețele din jur.
În același timp, suntem preocupați să ne extindem afacerea și am lansat deja pe piața locală noi servicii atractive, care se pliază pe planurile noastre de dezvoltare. De asemenea, Electrica a obținut în 2019 rating-ul corporativ de emitent BBB oferit de Fitch Ratings, care confirmă profilul financiar solid al Grupului Electrica. Aceasta este o dovadă în plus a faptului că avem resurse atât pentru a susține procesul de modernizare și dezvoltare a rețelei, cât și pentru a atrage resurse suplimentare în cazul în care va fi nevoie.
_____________________________________________
Interviul a apărut inițial în numărul din martie 2020 al Energynomics Magazine.
Dacă vrei să primești prin curier acest număr (martie 2020), în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.