Operatorul german de transport Tennet a anunțat recent o creștere de 80% a tarifelor din cauza costurilor ridicate de construcție a noilor linii electrice necesare adaptării energiei din surse regenerabile. Un studiu al Institutului pentru Economie Concurențială din Düsseldorf a constatat că, până în 2025, costurile Energiewende ar putea depăși 25.000 de euro pentru o familie cu patru membri. Iar expertul energetic Jeffrey Michel ajunge la concluzia că politica de tranziție către o energie verde Energiewende se lovește de propriile limite – dar poate fi salvată prin energia produsă prin arderea cărbunelui importat din Europa Centrală, conform energypost.
Decizia Germaniei din 2011 de a renunța la energia nucleară se traduce prin înlocuirea a 22% din aprovizionarea cu energie electrică al țării până la sfârșitul anului 2022. Cu nouă reactoare deja decomisionate, această cifră a scăzut la 14%. Cinci dintre cele opt uzine rămase, cu o capacitate netă combinată de 6,7 GW, sunt situate în sudul Germaniei. Noile centrale electrice pe gaz centralizat ar putea înlocui o parte din acea generare. Restul trebuie să fie înlocuit cu stații cu flux combinat de încălzire și energie electrică (CHP), dar și prin scăderea cererii, importul de energie electrică și tehnologiile regenerabile.
Însă condițiile de generare a energiei electrice de bază de combustibili non-fosili în statele din sudul Germaniei sunt departe de a fi ideale. Potențialul energetic solar este limitat la doar 955 ore de sarcină maximă pe an, în Bavaria. Deficitul de mori de vânt istorice atestă faptul că vântul bate prea slab chiar și pentru a măcina grâu.
Cea mai importantă regiune industrială a Germaniei are nevoie, prin urmare, de o alimentare alternativă.
Stocarea ar putea reprezenta o soluție, dar unitățile de stocare a energiei sunt constituite gradual, în timp ce centralele hidroelectrice cu acumulare prin pompare de până la 1.060 MW au devenit neprofitabile din cauza prețurilor de tranzacționare ale energiei. Transmisia națională a fotovoltaicelor și eolienelor pe scală largă în întreaga Germania este, prin urmare, esențială pentru eliminarea decalajului nuclear. Cu toate acestea, instalațiile masive de energie din surse regenerabile din nord și regiunile rurale estice generează adesea cantități excesive de energie electrică simultan, care necesită măsuri de intervenție în rețea costisitoare.
În ciuda necesității iminente de a înlocui generarea de energie nucleară, coridoarele de transport de la Marea Nordului către zona München și Stuttgart sunt în întârziere. Cablurilor electrice aeriene li se opun mulți, din motive estetice și turistice. Unii oameni se tem că se vor îmbolnăvi din cauza radiațiilor electromagnetice.
Prin urmare, cabinetul german a adoptat o rezoluție în octombrie 2015 pentru a construi 1.000 km de cabluri subterane pe distanțe lungi. Costurile au fost estimate la momentul respectiv la 3-8 miliarde de euro peste varianta stâlpilor. TSO Tennet acum se așteaptă să atingă cheltuieli totale de realizare de 4-5 miliarde de euro pentru transmiterea din Saxonia-Anhalt către Bavaria a energiei și 10 miliarde de euro pentru coridorul nordic spre sud-vest. Însă aceste cifre ar putea fi depășite către mijlocul deceniului următor, în cazul în care utilizarea energiei electrice în transport și în construcția sectoarelor de încălzire crește peste estimările actuale.
Linii electrice subterane au alte dezavantaje. Deși transportă curent continuu (DC) cu radiații inofensive, ca și câmpul magnetic al Pământului, și nu au restricții de greutate, încălzirea repetată de la căderi de tensiune poate duce la o scoatere din uz timpurie. Durata de viață nominală de 40 de ani reprezintă doar jumătate din cea a liniilor electrice pe stâlp.
Decomisionarea fiecărui reactor nuclear din sudul Germaniei va reduce capacitatile nete generatoare cu o medie de 1,3 GW, ceea ce necesită măsuri de precauție împotriva penelor de curent. O opțiune ar fi pur și simplu majorarea prețului energiei pentru a scădea cererea de consum. Această alternativă este preferată de Comisia Europeană, pentru a stimula tehnologii eficiente din punct de vedere energetic și pentru a influența consumul.
Dar, costurile pentru consumator sunt deja în creștere în mod natural. Randamentele minime la investiții de 9,05% pentru construcții noi de transport și de 7,14% pentru retehnoogizare sunt în prezent garantate de către guvernul federal.
Tennet, care operează sistemul de transport Nord – Sud-Est, a anunțat o creștere de 80% a tarifelor de transmisie pe distanțe lungi începând cu anul viitor, ceea ce va duce la creșterea prețului anual al energiei electrice cu aproximativ 30 de euro pentru o gospodărie de trei persoane. Potrivit CEO-ului Urban Keussen, costul suplimentar e cauzat de dispute politice fără sfârșit, acordarea încetiniră a licențelor și protestelor publice. În consecință, spune el „construcția liniilor electrice nu a fost la fel de rapidă ca în cazul resurselor regenerabile de energie. Acest lucru ar trebui să ne alarmeze”.
Într-un studiu recent al Institutului pentru Economie Concurențială din Düsseldorf (DICE), au fost calculate cheltuieli totale de 55,3 miliarde de euro pentru transport și distribuție, până în 2025. Până în acel moment, costul mediu cumulat al Energiewende ar putea depăși 25.000 de euro pentru o familie medie de patru persoane, conform DICE.
Suprataxa pentru energie verde pentru gospodării și întreprinderi mici a fost majorată anul acesta de către agenția de rețea din Germania de la 6,35 eurocenți la 6,88 eurocenți per kWh în 2017, în principal, pentru a compensa scăderea prețurilor en-gros ale energiei electrice.
Producătorii de energie eoliană suferă din cauza lipsei capacității de transport. Anul trecut, 4,1 TWh de energie eoliană nu au putut fi livrate bdin cauza blocării rețelei. Ca urmare, guvernul federal intenționează acum să restricționeze construcția anuală de turbine eoliene de la un estimat anterior de 2,5 GW, la numai 902 MW în statele germane din nord – Schleswig-Holstein și Mecklenburg-Vorpommern, Bremen și Hamburg, precum și în regiunile adiacente din Saxonia Inferioară. Regulamentul va fi reziliat în mod automat la sfârșitul anului 2020.