Colaborarea European Energy cu LEGO, Novo Nordisk și Maersk reprezintă tot atâtea cazuri practice de combustibil verde pentru industria chimică, a maselor plastice și a transporturilor care pot fi utilizate în România, susține compania daneză.
„European Energy a stabilit o colaborare pentru furnizarea de e-metanol verde către LEGO, Novo Nordisk și Maersk, ceea ce demonstrează că liderii industriei mondiale fac pași spre neutralitatea climatică. Energia regenerabilă, deși reduce prețurile la electricitate, nu va putea realiza singură reducerea necesară a emisiilor de CO2, deoarece industriile cu emisii mari de gaze au impact asupra schimbărilor climatice. Din acest motiv, sunt necesare mai multe investiții în decarbonizarea profundă, în dezvoltarea tehnologiilor Power-to-X, precum e-metanol și hidrogenul ecologic, permițând industriilor grele să treacă la combustibili ecologici”, a declarat Ioannis Kalapodas, șeful Biroului din București al European Energy.
„European Energy, în pofida unui an extrem de turbulent, a investit 800 de milioane de euro în 2022 în dezvoltarea și construcția de capacități de energie eoliană și solară, precum și în instalații de producție de hidrogen verde și e-metanol. Principalele motive care ne determină să ne menținem pe drumul cel bun – aceasta este contribuția noastră la neutralitatea carbonului atât în producția de energie, cât și în decarbonizarea industriei și a transporturilor, susținând economia europeană, societatea, stabilitatea, independența și, nu în ultimul rând, având grijă de generațiile noastre viitoare”, a mai spus Ioannis Kalapodas.
Industrii cu emisii mari de noxe
Până la sfârșitul anului 2022, energiile regenerabile reprezentau 40% din capacitatea energetică instalată la nivel mondial, conform IRENA, ceea ce reprezintă un progres foarte bun în ceea ce privește schimbarea mixului energetic la nivel mondial, reducând emisiile de CO2 în sectorul producției de energie. Dar cum rămâne cu industria, inclusiv industria chimică și producția de formaldehidă, acid acetic și mase plastice, polietilenă și polipropilenă, cum rămâne cu transportul, vehiculele, navele, cazanele industriale care utilizează în principal combustibili fosili sau metanol produs din combustibili fosili?
De exemplu, 60 000 de nave comerciale navighează pe mare, ceea ce reprezintă 2,89% din emisiile globale de CO2. Aviația reprezintă 2,5% din emisiile globale de CO2, dar contribuie cu aproximativ 3,5% la schimbările climatice și este una dintre sursele cu cea mai rapidă creștere a emisiilor de gaze cu efect de seră. În Europa, camioanele reprezintă 15% din emisiile de CO2 de pe continent; în America, cifra corespunzătoare este de 26%. Industria grea este responsabilă pentru aproape 40% din emisiile globale de dioxid de carbon. Cu astfel de cifre, este ușor de înțeles de ce ecologizarea acestor industrii și sectoare este vitală pentru atenuarea schimbărilor climatice.
Impactul schimbărilor climatice
Din păcate, reducerile emisiilor de CO2 datorate îmbunătățirii intensității energetice a PIB-ului și a intensității carbonului din energie au fost mai mici decât creșterea emisiilor datorată creșterii nivelului de activitate globală în industrie și în toate sectoarele economice. În același timp, impactul negativ al schimbărilor climatice și al creșterii temperaturii medii anuale va face ca fiecare regiune din lume să se confrunte cu alte pericole, cum ar fi probleme de sănătate, inundații, pierderea biodiversității în ecosistemele terestre, de apă dulce și oceanice, precum și o scădere a producției de alimente, alunecări de teren, lipsa apei disponibile etc. cu impact social, politic și economic.
Creșterea RES și necesitatea unor investiții mai mari în decarbonizarea profundă
Având în vedere că în 2022 s-au adăugat aproape 295 de gigawați (GW) de energie regenerabilă la nivel mondial, ceea ce a dus la o creștere a stocului de energie regenerabilă cu 9,6%, observăm totuși o lipsă de investiții necesare pentru a atinge obiectivul Europei de a avea emisii nete zero până în 2050. În Uniunea Europeană sunt necesare investiții de 1.000 de miliarde de euro pe an pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030. Aceasta înseamnă 356 de miliarde de euro în plus pe an față de cât se investește în prezent nu numai în energie regenerabilă, ci și în decarbonizarea profundă a tuturor sectoarelor economice.
Ce este decarbonizarea profundă și soluția Power-to-X
Cheia în procesul de decarbonizare profundă a industriilor este reprezentată de combustibilii verzi alternativi, cum ar fi hidrogenul verde, metanolul verde, care pot fi ulterior utilizați pentru transportul rutier și în scopuri industriale sau pot fi transformați în combustibili, produse chimice și materiale ecologice. Electricitatea de la soare sau de la vânt poate fi utilizată pentru a produce hidrogenul verde și e-metanol, așa-numitul proces Power-to-X, ceea ce oferă posibilitatea de a decarboniza substanțial acești mari poluatori.
Exemple de proiecte Power-to-X din Danemarca
Danemarca este un lider mondial în ceea ce privește proiectele planificate Power-to-X (PtX). Potrivit Institutului pentru Metanol, Danemarca are în derulare 11 proiecte PtX, al doilea cel mai mare număr din lume după China. European Energy se află în spatele a cinci proiecte anunțate în Danemarca și urmărește dezvoltarea de instalații PtX pe multe dintre piețele pe care activează, inclusiv în SUA, Brazilia și Australia. Acest lucru face parte din ambiția companiei de a construi instalații PtX în întreaga lume care să producă hidrogen verde și e-metanol, sau așa numiții e-combustibili, folosind energie regenerabilă.
Colaborarea European Energy cu LEGO, Novo Nordisk și Maersk – cazuri
În 2023, European Energy va începe producția de hidrogen ecologic și de e-metanol la cea mai mare fabrică de e-metanol din lume, folosind electricitatea produsă de propriul parc de energie solară de la Kassø, cu o capacitate de 300 MW. Atunci când va fi complet operațională, instalația va putea produce 32.000 de tone de e-metanol anual. Proiectele Power-to-X vor permite decarbonizarea industriilor grele de combustibil și mase plastice, având acorduri de furnizare cu cea mai mare companie de jucării din lume – LEGO Group, compania lider in domeniul sanatatii – Novo Nordisk și cu cea mai mare companie de transport maritim din lume – Maersk. Cu Maersk, acordul de furnizare prevede livrarea de către European Energy a 10 000 de tone de e-metanol neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, pentru flota de nave ecologice recent comandate.
Cinci aspecte despre e-metanolul verde, care merită să fie cunoscute:
- Este un combustibil versatil care poate fi utilizat în motoarele cu ardere internă, precum și în vehicule și nave hibride și cu baterii de combustie. Este un lichid la temperatura și presiunea mediului ambiant și, prin urmare, este ușor de depozitat, transportat și distribuit. Este compatibil cu infrastructura de distribuție existentă și poate fi amestecat cu combustibilii convenționali;
- Metanolul este un produs cheie în industria chimică. Acesta este utilizat în principal pentru producerea altor substanțe chimice, cum ar fi formaldehida, acidul acetic și masele plastice. Se produc aproximativ 98 de milioane de tone (Mt) pe an, aproape toate fiind produse din combustibili fosili (fie gaz natural, fie cărbune).
- Metanolul verde ar putea juca un rol mai important în decarbonizarea anumitor sectoare în care opțiunile sunt limitate în prezent – în special ca materie primă în industria chimică sau ca și combustibil în transportul rutier sau maritim.
- Costul e-metanolului depinde în mare măsură de costul hidrogenului și al CO2. Costul CO2 depinde de sursa din care este captat, de exemplu, din biomasă, procese industriale sau direct din aer. Costul viitor al producției de hidrogen ecologic depinde în principal de combinația dintre reducerea în continuare a costului generării de energie din surse regenerabile și al electrolizatorilor și de creșterea eficienței și durabilității.
- Se preconizează că producția mondială anuală de metanol va crește de la 100 Mt în prezent la peste 120 Mt până în 2025 și la 500 Mt până în 2050.
În concluzie, economia națională trebuie să atingă neutralitatea climatică nu numai prin ecologizarea mixului energetic, ci și în industria grea și în transporturi, prin abordarea diferențelor de proces și prin facilitarea extinderii producției și utilizării hidrogenului verde și a metanolului verde. Cu siguranță, reducerea costurilor va necesita o serie de intervenții politice. Cu ajutorul unor mecanisme de sprijin adecvate, cum ar fi regimul fiscal, acordurile pe termen lung cu operatorii, instrumentele financiare de reducere a riscurilor, metanolul și hidrogenul regenerabile ar putea deveni mai competitive din punct de vedere al prețului în comparație cu prețurile ridicate ale energiei electrice și ale energiei fosile, ceea ce ar face mai realistă tranziția către consumul de combustibil verde în industria grea și în transporturi.