China a exportat un volum record de combustibil luna trecută, după ce a trimis deja cantităţi fără precedent de oţel şi aluminiu în străinătate. Înregistrând cea mai slabă creştere economică din 1990, China înregistrează o scădere a cererii interne pentru produsele de bază, în timp ce rafinăriile, uzinele şi topitoriile se confruntă cu un exces de capacitate, după ani de expansiune.
„China se confruntă cu o scădere a cererii într-un moment în care companiile s-au pregătit pentru un avans al acesteia, astfel încât capacităţile de producţie au crescut”, a declarat Ivan Szpakowski, analist al Citigroup Inc. în Hong Kong. „Deoarece cererea încetineşte, aceasta a condus la o supracapacitate pe piaţă internă şi producătorii au încercat să exporte surplusul.”
Exporturile de materii prime din China vin pe fondul unei saturări globale care a determinat preţurile să scadă la cel mai mic nivel de la debutul crizei financiare din 2008 şi a condus la proteste din partea producătorilor de oţel şi aluminiu din întreagă lume. În timp ce exporturile de motorină reprezintă în principal un risc pentru rafinăriile din Asia, transporturile suplimentare ameninţă să agraveze saturarea pieţei, care se extinde din Singapore până în Europa şi SUA, conform Bloomberg.
Profiturile din rafinarea motorinei în centrul comercial petrolier Singapore au scăzut cu aproximativ 30% la nivel anual, din cauza exporturilor din China, India şi Orientul Mijlociu, care au creat un surplus, spune Ehsan Ul-Haq, analist al KBC Advanced Technologies în Londra.
„Lumea devine un ocean de motorină”, spune Ul Haq-. „Cererea din China nu este la fel de mare cum a fost anticipat anterior. Rafinăriile din China sunt din ce în ce mai mult orientate către export.”
Exporturile chineze de combustibil din august au crescut cu 77% faţă de acum un an, la un record de 722,516 tone metrice, sau aproximativ 175.000 de barili pe zi, potrivit datelor publicate în această săptămâna de către Administraţia Generală a Vămilor. Ele se pot ridica la aproximativ 250.000 de barili pe zi până la finalul acestui an, spun consultanţii ICIS China şi JBC Energy GmbH.
„Inevitabil, acest lucru ar trebui să împiedice creşterea producţiei de motorină din Asia”, a spus David Wech, managing director al JBC Viena.
Surplusul ar putea persista dacă scandalul referitor la testele de emisii ale motoarelor diesel ale Volkswagen AG va afecta creşterea cererii pe termen lung, conform declaraţiilor lui Gareth Lewis-Davies, analist senior pentru energie al BNP Paribas Londra. Producătorul german a fost acuzat că ar fi încercat să înşele autorităţile de reglementare şi consumatorii cu privire la emisiile motoarelor diesel instalate în 11 milioane de maşini din întreagă lume.
„În cazul în care, ca urmare a problemei Volkswagen, creşterea cererii de combustibil rafinat va fi afectată, redresarea pieţei combustibililor va dura mai mult,” a declarat Lewis-Davies. „Acest lucru aduce cu sine evoluţii negative pentru produse rafinate pe termen lung.”