Furtuna creată de politicile guvernamentale, de tendinţele de consum şi tehnologie accelerează tranziţia energetică, însă, în timp ce majoritatea dezbaterilor se concentrează asupra energiei regenerabile şi infrastructurii, clienţii sunt mai degrabă ignoraţi, potrivit raportului EY Navigating the Energy Transition Consumer Survey.
„Costul rămâne cel mai important factor în determinarea deciziilor de cumpărare pentru consumatorii actuali însă acest lucru nu este suficient pentru a avea succes pe termen lung. Cercetările noastre sugerează concentrarea pe şase imperative strategice, care pot ajuta furnizorii de energie să se remodeleze pentru a construi un business centrat pe client, bazat pe tehnologie, care să implice consumatorii şi să crească adoptarea de noi servicii şi să determine păstrarea acestora. Constatările sunt deosebit de relevante în contextul liberalizării integrale a preţurilor la energie din România”, a declarat Mihai Drăghici, director Consultanţă, EY România.
Conform studiului, 92% dintre respondenţi beneficiază de cel puţin un produs sau serviciu nou din domeniul energiei în gospodărie, 86% sunt interesaţi de propriile surse de generare a energiei, 25% iau în considerare achiziţionarea unui autovehicul electric şi 13% se gândesc să îşi instaleze capacităţi de stocare în acumulatori în următorii trei ani.
„Această combinaţie între un interes crescut şi o rată mai mare a adoptării soluţiilor energetice aduce schimbări fundamentale în relaţia tradiţională a sectorului cu utilizatorii de energie, în mare măsură, pasivi. Observăm apariţia unui tip de consumator mai activ şi mai implicat, „omnisumatorul”. Acesta este o persoană sau un operator economic care participă la un ecosistem dinamic al energiei, la nivelul mai multor zone, soluţii şi furnizori”, se menţionează în comunicat.
Sursa citată semnalează că, odată cu noul tip de consumator de energie, „omnisumatorul”, cererea pentru soluţii complete, simple, dar în acelaşi timp sofisticate, şi pentru experienţe integrate va deveni noul punct de plecare pentru o interacţiune facilă. Vor avea de câştigat pe piaţă acei furnizori de energie care dezvoltă rapid un ecosistem matur şi, în acelaşi timp, simplificat, în care „omnisumatorii” pot face schimburi de valoare.
Potrivit studiului, consumatorii manifestă un interes crescut faţă de adoptarea de noi produse şi servicii energetice atunci când beneficiile converg înspre trei teme cheie: economia de bani, economia de timp şi salvarea planetei.
Deşi costul rămâne cel mai important factor în luarea deciziilor de cumpărare (53%), impactul asupra mediului (47%) şi uşurarea traiului (34%) reprezintă şi ele criterii de bază. Aceşti factori devin şi mai importanţi pentru consumatorii care au în vedere achiziţii în următorii trei ani, costul fiind un element critic pentru 67% dintre respondenţi, mediul pentru 51% şi confortul pentru 36%.