Numărul listărilor publice iniţiale (IPO) de la nivel global a scăzut cu 39% în primul trimestru din 2016, cu un total de 167 de oferte care au atras 12,1 miliarde de dolari, marcând cel mai scăzut nivel trimestrial înregistrat din 2009, anunță compania de consultanță și audit EY în cadrul raportului EY Global IPO Trends: 2016 1Q. Cele opt listări înregistrate în sectorul energetic la nivel global au atras 223,7 milioane de dolari, adică 1,8% din sumele totale vehiculate.
Capitalul total atras este cu 70% mai mic decât în urmă cu an, cu activitate slabă în America de Nord, America de Sud și regiunea Asia-Pacific. Totodată, acele tranzacții care s-au parafat au mărimi cu 30% mai mici pe piețele principale față de anul trecut, informează raportul. Temerile legate de perspectivele de creștere ale economiei globale, creşterea volatilităţii pieţelor, prăbuşirea preţului petrolului şi turbulenţele curente de pe pieţele de capital au contribuit la acest debut lent al anului 2016, scriu analiștii EY.
Companiile cu potențial de listare aşteaptă îmbunătăţirea condiţiilor de piață sau caută alternative, cum ar fi fuziunile şi achiziţiile, practici peste nivelul IPO în acest început de an, deși tot în declin. Un exemplu în acest sens este diminuarea cu 80% în ultimul an a ponderii ofertelor publice iniţiale susţinute de fondurile private de capital şi de fondurile cu capital de risc, au remarcat experții EY. De asemenea, listările din tehnologie la nivel global au scăzut faţă de primul trimestru al anului trecut cu 24%. Mai mult, în SUA nu a înregistrată nicio listare publică în acest sector în primele trei luni.
Comentând pe tema pieţei globale a listărilor, Dr. Martin Steinbach, EY EMEIA IPO Leader, a declarat: „În timp ce activitatea IPO de la nivel global a avut parte de un start extrem de lent, fuziunile şi achiziţiile sunt mult mai active, iar capitalul privat pare să aibă un an aglomerat în faţă, oferind alternative care se aliniază strategiilor țintite pe mai multe domenii ale companiilor interesate. Probabil că nu a existat niciodată o perioadă mai interesantă sau mai provocatoare pentru a genera valoare.
În climatul actual, atât companiile pregătite pentru IPO, cât şi investitorii potenţiali caută, de fapt, un refugiu în faţa vremurilor economice sumbre şi volatile, aşteptând o îmbunătăţire a perspectivelor. Acest fapt explică de ce au existat mai multe oferte amânate în primul trimestru al acestui an faţă de primul trimestru al anului trecut, de ce au scăzut dimensiunile tranzacţiilor şi de ce sponsorii financiari trag de timp în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de exit, fapt care întotdeauna indică cu certitudine faptul că aceşti sponsori cred că urmează vremuri mai bune.”